Skogsekonomi

Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

20 inlägg 4673 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Dawnstone  
#768216 Jag funderar på hur jag ska hantera lantmäterikostnader som har uppkommit i samband med en lantmäteriförrättning vid bildandet av en vägsamfällighet. Bildandet är ett krav för att jag ska kunna ta mig till min fastighet med bil. Hur bokför jag detta? Skogsbruket (mycket litet, bara ett par hektar) drivs som ett enkelt bolag, men vägen går också till en fritidsfastighet på samma fastighet. Med tanke på storleken på fastigheten är detta en signifikant summa .



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Elis76  
#768217 Är huvudsyftet med vägen att Du skall kunna ta Dig till och från din fritidsfastigheten eller är huvudsyftet att den behövs för att Du skall kunna driva Ditt skogsbruk [ta dig till din skogsfastighet för att röja/gallra/avverka, transportera ut virke, etc.]?

Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Dawnstone  
#768219 Svårt att säga att något av det är huvudsyfte. "Tvisten" (som då också drev kostnaden så klart) som ledde till att det krävdes en lantmäteriförättning för att komma överens är dock virkestransporter. Bil har färdats på den lilla vägen sedan bilen uppfanns :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Elis76  
#768222 Om kostnaden är oproportionerlig relativt skogsbrukets omfattning och storlek, samt att vägen mestadels kommer att användas för att Du skall kunna ta dig till och från din fastighet, kan Skatteverket ha synpunkter om du bokför hela kostnaden på skogsbruket.

Det finns rättsfall där skogsägare med ringa areal köpt dyra fyrhjulingar i tron om att de kan bokföras på skogsbruksverksamheten. Det har ofta blivit dyrköpta erfarenheter.

Jag skulle rådgöra dig att kontakta skatteupplysningen på Skatteverket då kostnaden kan behöva proportionaliseras mellan näringsverksamheten och det privata nyttjandet alternativt begära förhandsbesked.

https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/ringoss/ringskatteupplysningen.4.18e1b10334ebe8bc80003533.html

Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Mellberg  
#768227 I samband med förrättningen, skall det vara angivet hur många tonkilometer skogsbruket respektive fritidsfastigheten generar per år. Kostnaden torde fördelas därefter.

Skogsmark väger i detta sammanhang lätt.

Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Dawnstone  
#768228 Ja räknar man tonkilometer blir det nästan marginellt i sammanhanget, trots att det är lastbilstransporter som drivit på hela lantmäteriförättningen. Vägen var i ok skick, bredd, mm för personbilstrafik. Lastbilstransporter kräver ju dock bredare väg, mer bärighet och vändplaner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Elis76  
#768232 Om jag frågar så här.

Hur många hektar är din skogsfastighet på och hur mycket virke uppskattar Du att Du kommer att transportera på vägen från din skogsfastighet de kommande tio åren i: tonkliometer, m3fub, m3t, fullastade timmerbilar med släp eller något annat mått?

Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Dawnstone  
#768235 Jag har nyligen ärvt fastigheten så jag har svårt att bedömma detta, men den är bara på cirka 2-3 hektar med 80-100 årig barrskog. Knappast något man brukar som skogsfastighet som jag ser det, men den är vad den är. "Fritidsfastigheten" är ett hus med jordgolv och utan el, vatten eller eldstad.

Om jag räknar på tonkilometer vilket jag ser som det som det enda logiskt rätta blir skogsfastighetens andel cirka 5%, så det kör jag på. Tack för all hjälp, ett superforum för en newbie som mig detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768257 Ett annat alterantiv kan vara att gå efter taxeringsvärdets fördelning på skog resp. stuga. Om stugan nu är taxerad. Antar att det är en skogsfastighet 110 eller 120 ?

Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Dawnstone  
#768267 Den är taxerad som typkod 113 Lantbruksenhet, bostadsbyggnadsvärde under 50 000 kr. Tomten har dock ett ur mina ögon högt taxeringsvärde, men med en sådan fördelning skulle det snarare bli 60/40 istället för 5/95. Jag får nog ändå fråga skatteupplysningen om detta skulle jag tro.

Någon som har koll hur jag bokför en sådan här kostnad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Mellberg  
#768270 Byggnaden, verkar snarare vara en lada/bod än ett bostadshus. Viktigt att se till att kontrollera att uppgifterna i samband med fastighetstaxeringen är så korrekta som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Elis76  
Avatar Fallback

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768307
Dawnstone skrev:Någon som har koll hur jag bokför en sådan här kostnad?


Den borde vara omedelbart avdragsgill, eftersom det inte handalr om anskaffning av mark?

Har läst igenom från sida 134-150, och blir inte klok på det. 😎 Är det för att räkna om andelstal som du fått fakturan? Då hade jag dragit av det direkt.

https://filedn.com/ljdBas5OJsrLJOq6KhtB ... 95-137.pdf

Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Dawnstone  
#768308 Det fanns ingen samfällighet och för en del av vägen inte heller servitut, och inte heller enighet om vägen skulle ha nuvarande sträckning eller klarar lasten i timmertransporter. Eftersom det inte fanns en enighet inom båtnadsområdet för vägen sprang förrättningskostnaderna iväg. I mitt fall slutade min andel av kostnaderna på nästan 15% av värdet på marken.... men tyvärr kan man ju inte påverka detta. Råkar man ha mark som påverkas av en förrättning måste man bara betala. Så man kan se det som att kostnaderna var för att bilda samfälligheter och trygga rätt till väg till fastigheten (och grannfastigheter ska jag säga).

Tack för länken, nu har jag lite kvällslektyr!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läntmäterikostnader, vägsamfällighet

Elis76  
#768354 Jag tycker Du skall rådgöra med sakkunnig och/eller Skattemyndigheten.

Om Du på en så liten fastighet som 2-3 ha gör ett direktavdrag på 15% av fastighetens värde utan att redovisa några intäkter, kommer nog Skattemyndigheten höra av sig till Dig och fråga vad det handlar om.

Vad blev ditt belopp att betala?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).