Skogsekonomi

Uppdelning av lån

5 inlägg 1863 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppdelning av lån

alexej  
#767443 Hej,

Jag och min fru har nyligen förvärvat en skogsfastighet. På fastigheten finns det ett antal ekonomibyggnader samt mangårdshus. Skogen och ekonomibyggnaderna är det som utgör den enskilda firman. Vid köpet har vi både inkommit med en insats samt upptagit ett lån.

Vi sitter nu och skall bokföra köpet och undrar ifall det finns skattemässiga fördelar med att ta så mycket som möjligt av lånet på företaget eller skall man använda så mycket som möjligt av insatsen på företaget och således ta mer av lånet som privatperson?

Vi har båda stabila inkomster från anställningar så denna verksamhet är inte vår huvudsakliga inkomstkälla. Som det ser ut nu kommer skogen inte generera några större intäkter de första 5 åren utan gå med 0 resultat.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Uppdelning av lån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767445 Har ni någona annan näringsverksamhet?

Kommer ni över beloppet 100 000 kr i kapitalförlust med räntan privat?

Lån privat kontra räntefördelning

Användarvisningsbild

Re: Uppdelning av lån

alexej  
#767447 Tack för svar.

Vi har ingen annan näringsverksamhet som genererar någon nämnvärd inkomst. Då vi delar på lånet kommer vi var för sig inte upp till 100 KSEK i kapitalförluster.

Antar således att det är bäst att ha så mycket av lånet privat, då man får ränteavdrag på 30% upp till 100K.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppdelning av lån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767463 Ja, troligen. Stora underskott i näringsverksamheten gör ju ingen glad. Men observera att man strängt taget inte kan välja även om många gör det ändå.

Avatar Fallback

Re: Uppdelning av lån

Robur Clivus  
#767511 En risk aspekt som kan vägas in lite beroende på hur lång avbetalningstid ni tänkt er på lånet: Tar ni lånet inom företaget ackumuleras dessa räntekostnader som förluster inom företaget och är avdragsgilla vid framtida intäkter.

De privata ränteavdragen vid ett allmänt högre ränteläge och ett Sverige i lågkonjunktur kan nog bli väldigt svårt för en framtida regering att hålla fast vid på dagens nivåer då detta med den skulduppbyggnad som pågått i Sverige snabbt blir en gökunge i statens budget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).