Skogsekonomi

Skogskötsel vid kalkylränta 0%

5 inlägg 2086 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskötsel vid kalkylränta 0%

Robur Clivus  
#767129 Skogsbruk handlar ju om att förvalta realvärden och ett givet områdes produktionsförmåga. När vi pratar kalkylränta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalkylr%C3%A4nta så förhåller jag mig lite tveeggad om hur man ska se på detta, jag förstår hur de större bolagen resonerar i denna fråga och inga fel i det. I det privata fallet så kan jag tycka att andra överväganden kan föranleda lite annat tänk. finns hur många indata som helst i denna ekvation. Men bara för att konkretisera mitt tänk för vidare diskussion i denna tråden, säg att man anser att kalkylräntan ska ansättas till noll i det enskilda skogsbruket, inflation, lageruppbyggnad samt kapitalackumulering tillåts ske i bestånden, hur skulle skogsskötseln se ut utifrån dessa parametrar? Är det lönsamt med markberedning och plantering? Vilka trädslag isf? Hur ser vedkalkylen ut för självsådd björk? Blir det beståndets hälsotillstånd som ger avverkningstid? osv. Fria tankar?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogskötsel vid kalkylränta 0%

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767146 Skillnaden blir bara att åtgärder som görs tidigt i beståndet tillåts kosta mer än annars och vissa åtgärder trillar över gränsen för att bli lönsamma.

Åtgärder jag tror på i så fall
Bättre plantvård
Fler och försiktigare röjningar
Stamkvistning
Stämpling av gallringar
Fler och försiktigare gallringar.
Fler stam kvar mellan sista gallring och slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: Skogskötsel vid kalkylränta 0%

JörgenO  
#767152 Ju lägre kalkylerings du sätter, desto fler investeringar blir lönsamma enligt dina beräkningar. Då tänker jag att kalkylräntan är DITT krav på investeringens avkastning.
Om du behöver låna till investeringen skall din kalkylränta överstiga låneräntan annars går du nog till banken ogjort.

Användarvisningsbild

Re: Skogskötsel vid kalkylränta 0%

Torbjörn Johnsen  
#767187 En sak som jag dock tycker är sjuk i skogsbrukets nuvärdesbekningar är att man använder dagens virkespris även för framtida avverkningar och sedan diskonterar dem med en räntenivå. Det blir ju helt fel, normalt sett? Vem skulle t ex räkna med att dagens kostnadsnivå råder om t ex åtta eller trettio år? Och dessutom räkna ner den med en räntefot? Frågan är hur detta räknesätt påverkat förväntningarna på svenska virkespriser?

Avatar Fallback

Re: Skogskötsel vid kalkylränta 0%

alias  
#767193
Torbjörn Johnsen skrev:En sak som jag dock tycker är sjuk i skogsbrukets nuvärdesbekningar är att man använder dagens virkespris även för framtida avverkningar och sedan diskonterar dem med en räntenivå. Det blir ju helt fel, normalt sett? Vem skulle t ex räkna med att dagens kostnadsnivå råder om t ex åtta eller trettio år? Och dessutom räkna ner den med en räntefot? Frågan är hur detta räknesätt påverkat förväntningarna på svenska virkespriser?


Hur tänker du att man skulle göra istället?

Eftersom en skoglig omloppstid är så pass lång så blir osäkerheten hög för händelser som ligger långt fram i tiden.

För att förenkla så brukar man ju ange realräntan i räntefoten. På samma sätt brukar man resonera som så att dagens reala priser är den bästa skattningen av framtida priser.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).