Skogsekonomi

Personlig Swexit

15 inlägg 2752 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Personlig Swexit

Robur Clivus  
#766022 Vi har många tankar i frågan och planerar ett nytt kapitel utomlands för oss och våra barn, vi gillar skogsförvaltning och jordbruk, vart finns de bästa förutsättningarna för frihet och kapital samt äganderätt? Vi har lite forummedlemmar som är utsocknes, vad är sämst med ditt land?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Robur Clivus  
#766023 Jag är lite svag för Finland och USA!

   TS
Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Robur Clivus  
#766024 Schweiz är för dyrt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766029 De svenskspråkiga delarna av Finland skulle jag gilla. Natur som i Sverige men inte lika utflippade politiker.

Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Robur Clivus  
#766037
Skogsola skrev:De svenskspråkiga delarna av Finland skulle jag gilla. Natur som i Sverige men inte lika utflippade politiker.


Ja Finland tickar verkligen många boxar, jobbat där några år och gillar verkligen det landet, myndigheterna, skolan, samhället och människorna! Vilken del av Finland skulle ni finskbördiga rekommendera för skog och jordbruk? Vad är ni missnöjda med i Finland?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Personlig Swexit

skogjussi  
#766041 Om du vill prata svenska så är det västkusten och sydvästkusten

Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Robur Clivus  
#766043
skogjussi skrev:Om du vill prata svenska så är det västkusten och sydvästkusten


Ja, klarar man sig med Svenska är det ett stort plus! Vilka bra sidor finns för att följa utbudet av gårdar i de områdena?

   TS
Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Hema  
#766044 Hur ser det ut med fiber på landsbygden i Finland? Fast jag tolkade uttrycket swexit att även slippa EU. Då kanske Norge är ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Robur Clivus  
#766047
Hema skrev:Hur ser det ut med fiber på landsbygden i Finland? Fast jag tolkade uttrycket swexit att även slippa EU. Då kanske Norge är ett alternativ?


Klart positivt att slippa EU men inget krav just nu. Norge är inte aktuellt efter egen erfarenhet. Nordligare delen av USA skulle också kunna vara intressant men behöver researcha de olika delstaterna där mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

r93  
#766048
Robur Clivus skrev:
Hema skrev:Hur ser det ut med fiber på landsbygden i Finland? Fast jag tolkade uttrycket swexit att även slippa EU. Då kanske Norge är ett alternativ?


Klart positivt att slippa EU men inget krav just nu. Norge är inte aktuellt efter egen erfarenhet. Nordligare delen av USA skulle också kunna vara intressant men behöver researcha de olika delstaterna där mer.


För ett par år sedan gick jag i samma tankar, dock kom vi fram till att barnen är "för stora" nu för en sådan förändring.

Då var jag mest drivande, nu är det frun som vill bort fortast möjligt, hon vill flytta till släkten i Tyskland, men jag resonerar som du, EU är kört.

Jag kikade på Montana, verkar vara liknande klimat och miljö som Sverige.

Grannens släkt i Norrland sålde sin gård 2015 och drog till Kanada, dom har inte ångrat sig vad jag hört.

Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

Hema  
#766055 USA går mot dekadens och Kanada har en president som inte vill ha demokrati. Ja var fan ska man ta vägen? Samt efter hur vissa länder agerade under covid, så föll ännu fler länder fetbort.

Användarvisningsbild

Re: Personlig Swexit

machonisti  
#766099 Svensktalande i österbotten. Begränsat utbud på jobb där inte goda kunskaper i finska krävs. Att röja och gallra klarar man förvisso utan större språkkunskaper.

Avatar Fallback

Re: Personlig Swexit

brassel  
#766105
Robur Clivus skrev:
skogjussi skrev:Om du vill prata svenska så är det västkusten och sydvästkusten


Ja, klarar man sig med Svenska är det ett stort plus! Vilka bra sidor finns för att följa utbudet av gårdar i de områdena?


https://www.etuovi.com/haku/myytavat-ma ... =P37408450

https://www.skogsfastigheter.fi/

Finns åtm.

Användarvisningsbild

Re: Personlig Swexit

skogjussi  
#766106
machonisti skrev:Svensktalande i österbotten. Begränsat utbud på jobb där inte goda kunskaper i finska krävs. Att röja och gallra klarar man förvisso utan större språkkunskaper.

Inom byggbranschen jobbar många som inte kan varken finska eller svenska. Många ukrainare har nyligen fått jobb inom denna bransch har jag hört.

Användarvisningsbild

Re: Personlig Swexit

Torbjörn Johnsen  
#766113 Ungern har ju varit ett populärt Swexit-land…?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).