Skogsekonomi

Virkesbörsen, kan man lita på dem?

88 inlägg 18610 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

toker72  
#784503
Mangan skrev:Varför kan inte skogsbolagen lägga upp sina "riktiga" priser på nätet?

Jag tror det är riktiga priser men beroende på hur sugna dom är så kan dom bjuda mera vilket inte föreningen häromkring var intresserade av dom hade sin lista som dom följer på gott och ont.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Gerran  
#784605 Jag har använt Virkesbörsen tidigare och skrev ett inlägg för ett tag. För mig har det funkat väldigt bra.

Man märker ännu en gång att det de flesta som skriver inte ens besökt Virkesbörsens 😂

Jag har deras gratis Skogsbruksplan och JA Skogsbruksplanen är 100% gratis för 1 fastighet. Men om man vill kan man bli Primakund som de kallar det och då får man lite mer extra information i planen som t.ex priser per avdelning, granbarkborre risker etc.

Det är viktigt att vi delar med oss av rätt information här oavsett om det gäller Virkesbörsen, skogshubben eller något annat vettigt för oss skogsägare. Antaganden och rädsla för något som kan vara bra för oss är exakt det skogsbolagen vill skapa. Vi har Europas lägsta virkespriser så skogsägareföreningarna och skogsbolagen har ju lyckats bra med det.

Här är inlägget jag skrev om Virkesbörsen när jag sålde virke Gerran - Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784721 Har just beställt en plan till min fastighet som jag orkade pruta ner till 75 000. Att få en fullgod plan gratis med ett par klick på datorn låter lite för enkelt för att det ska fungera.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

toker72  
#784726 Är dom så jäkla dyra eller beror ju på hur stor areal det rör sig om också väntar på en plan jag förhandlade till mig i samband med en virkesaffär men verkar dröja lite.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Rytter  
#784738
Gerran skrev:Jag har använt Virkesbörsen tidigare och skrev ett inlägg för ett tag. För mig har det funkat väldigt bra.

Man märker ännu en gång att det de flesta som skriver inte ens besökt Virkesbörsens 😂

Jag har deras gratis Skogsbruksplan och JA Skogsbruksplanen är 100% gratis för 1 fastighet. Men om man vill kan man bli Primakund som de kallar det och då får man lite mer extra information i planen som t.ex priser per avdelning, granbarkborre risker etc.

Det är viktigt att vi delar med oss av rätt information här oavsett om det gäller Virkesbörsen, skogshubben eller något annat vettigt för oss skogsägare. Antaganden och rädsla för något som kan vara bra för oss är exakt det skogsbolagen vill skapa. Vi har Europas lägsta virkespriser så skogsägareföreningarna och skogsbolagen har ju lyckats bra med det.

Här är inlägget jag skrev om Virkesbörsen när jag sålde virke Gerran - Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp


Om du ska göra reklam för deras "planer" så kalla det inte skogsbruksplan. För det är en enorm skillnad på den kvalitet en professionell planläggare som är ute i fält skapar eller en datatolkad motsvarighet.

Ser ut som virkesbörsen använder samma system som skogshubben. Är det någon som vet och kan bekräfta ifall det är samma eller i fall de har något annat system?

Jag tog 1 månad via skogshubben och la in min fastighet för att kolla. Det var väl intressant att se, men den stämde otroligt dåligt med verkligheten. Det enda som var 100% var ytter gränserna på fastigheten.

-Beståndsgränser stämmer väldigt dåligt

-Slår ihop flera mindre bestånd till ett stort

-Ålder är ofta helt felaktig, hade satt 0-10år på flera bestånd som är nästan 30år. Åldern överlag stämmer dåligt. Ett annat bestånd är satt till 50år men är max 35.

-Trädslagsfördelningen stämmer inte alls, satt 100% löv i ett bestånd där vår egen inventering har ca 70% barr. Stämmer överlag dåligt på vår fastighet, verkar generellt överskatta lövandelen.

-verkar inte korrelera data för att dra slutsatser, i datan visade den för en avd 50m3sk/ha, 8m medelhöjd, 9cm dia och 70% barr. Men satt åldern till 0-10år, vill gärna ha barrskog som blivit 8m och 9cm på max 10år

-Kalytor verkar den klara dåligt, delat visss av våra kalytor i flera bestånd då det står naturvårdsträd och mindre trädgrupper kvar på hygget. Dessa blev egna bestånd, med egen ålder och virkesförråd. Normalt i en plan hör ju dessa till beståndet och man räknar bort dem.


Det är en intressant idé att göra dataanalys, men med tanke på resultatet är det inget jag skulle betala för i dagsläget.

Det är något som kan bli bra i framtiden men analysmetoderna och kvalitén måste förbättras enormt.

I dagsläget om man vill ha en plan så ska man använda sig av en riktig planläggare, om man vill ha data som är hyfsat korrekt och man kan använda för att planera sitt skogsbruk och åtgärder.

Så jag tycker inte dataplaner är något vidare mervärde för skogsägarna och inget argument för att skippa skogsbruksplan och köra virkesbörsen/skogshubbens digitala planer.

Om jag ändå måste ändra all data och rita om bestånd mm, så kan man ju gå på en riktig plan direkt.

Inget jag skulle betala för eller ser ett värde av idag, och skulle i dagsläget inte kalla det "vettigt för oss skogsägare".

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Mellberg  
#784741 När det gäller pengar kan man inte lita på någon, kom ihåg att dom tänker tjäna pengar på just dig och det gör dom också. =)) Inte mycket är gratis i denna världen tyvärr.

För de flesta är det smart att bli medlem, i den lokala skogsägarföreningen, där blir du hörd och likabehandlad. Stor som liten gör ingen skillnad.

Om du inte är medlem, välkommen till Norra skog i alla fall. :ymhug:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Gerran  
#784743
Rytter skrev:
Gerran skrev:Jag har använt Virkesbörsen tidigare och skrev ett inlägg för ett tag. För mig har det funkat väldigt bra.

Man märker ännu en gång att det de flesta som skriver inte ens besökt Virkesbörsens 😂

Jag har deras gratis Skogsbruksplan och JA Skogsbruksplanen är 100% gratis för 1 fastighet. Men om man vill kan man bli Primakund som de kallar det och då får man lite mer extra information i planen som t.ex priser per avdelning, granbarkborre risker etc.

Det är viktigt att vi delar med oss av rätt information här oavsett om det gäller Virkesbörsen, skogshubben eller något annat vettigt för oss skogsägare. Antaganden och rädsla för något som kan vara bra för oss är exakt det skogsbolagen vill skapa. Vi har Europas lägsta virkespriser så skogsägareföreningarna och skogsbolagen har ju lyckats bra med det.

Här är inlägget jag skrev om Virkesbörsen när jag sålde virke Gerran - Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp


Om du ska göra reklam för deras "planer" så kalla det inte skogsbruksplan. För det är en enorm skillnad på den kvalitet en professionell planläggare som är ute i fält skapar eller en datatolkad motsvarighet.

Ser ut som virkesbörsen använder samma system som skogshubben. Är det någon som vet och kan bekräfta ifall det är samma eller i fall de har något annat system?

Jag tog 1 månad via skogshubben och la in min fastighet för att kolla. Det var väl intressant att se, men den stämde otroligt dåligt med verkligheten. Det enda som var 100% var ytter gränserna på fastigheten.

-Beståndsgränser stämmer väldigt dåligt

-Slår ihop flera mindre bestånd till ett stort

-Ålder är ofta helt felaktig, hade satt 0-10år på flera bestånd som är nästan 30år. Åldern överlag stämmer dåligt. Ett annat bestånd är satt till 50år men är max 35.

-Trädslagsfördelningen stämmer inte alls, satt 100% löv i ett bestånd där vår egen inventering har ca 70% barr. Stämmer överlag dåligt på vår fastighet, verkar generellt överskatta lövandelen.

-verkar inte korrelera data för att dra slutsatser, i datan visade den för en avd 50m3sk/ha, 8m medelhöjd, 9cm dia och 70% barr. Men satt åldern till 0-10år, vill gärna ha barrskog som blivit 8m och 9cm på max 10år

-Kalytor verkar den klara dåligt, delat visss av våra kalytor i flera bestånd då det står naturvårdsträd och mindre trädgrupper kvar på hygget. Dessa blev egna bestånd, med egen ålder och virkesförråd. Normalt i en plan hör ju dessa till beståndet och man räknar bort dem.


Det är en intressant idé att göra dataanalys, men med tanke på resultatet är det inget jag skulle betala för i dagsläget.

Det är något som kan bli bra i framtiden men analysmetoderna och kvalitén måste förbättras enormt.

I dagsläget om man vill ha en plan så ska man använda sig av en riktig planläggare, om man vill ha data som är hyfsat korrekt och man kan använda för att planera sitt skogsbruk och åtgärder.

Så jag tycker inte dataplaner är något vidare mervärde för skogsägarna och inget argument för att skippa skogsbruksplan och köra virkesbörsen/skogshubbens digitala planer.

Om jag ändå måste ändra all data och rita om bestånd mm, så kan man ju gå på en riktig plan direkt.

Inget jag skulle betala för eller ser ett värde av idag, och skulle i dagsläget inte kalla det "vettigt för oss skogsägare".


Men på Virkesbörsen får du ju det du efterfrågan ”en digital plan/analys som du inte betalar för” 😅? Du får ju det du får hos skogshubben gratis hos Virkesbörsen. Men vill du se mer detaljerad information som virkespriser etc kan du om du vill bli betalande kund.

Har också testat skogshubben och det du kan göra hos Virkesbörsen som inte funkar hos skogshubben (just nu) är att du kan rita om de avdelningar/bestånd deras system tar fram samt att du kan ändra data, volym, bonitet, ålder i varje avdelning etc. Så på så sätt kan du ju bygga din egna plan om du inte är nöjd med deras indelningar.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

toker72  
#784744 Men tyvärr fick i alla fall jag bra mycket sämre betalt av föreningen och så intresserad av att bli lyssnad på så jag betalar ca 140000 kr för det var inte jag.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Rytter  
#784746
Gerran skrev:
Rytter skrev:
Gerran skrev:Jag har använt Virkesbörsen tidigare och skrev ett inlägg för ett tag. För mig har det funkat väldigt bra.

Man märker ännu en gång att det de flesta som skriver inte ens besökt Virkesbörsens 😂

Jag har deras gratis Skogsbruksplan och JA Skogsbruksplanen är 100% gratis för 1 fastighet. Men om man vill kan man bli Primakund som de kallar det och då får man lite mer extra information i planen som t.ex priser per avdelning, granbarkborre risker etc.

Det är viktigt att vi delar med oss av rätt information här oavsett om det gäller Virkesbörsen, skogshubben eller något annat vettigt för oss skogsägare. Antaganden och rädsla för något som kan vara bra för oss är exakt det skogsbolagen vill skapa. Vi har Europas lägsta virkespriser så skogsägareföreningarna och skogsbolagen har ju lyckats bra med det.

Här är inlägget jag skrev om Virkesbörsen när jag sålde virke Gerran - Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp


Om du ska göra reklam för deras "planer" så kalla det inte skogsbruksplan. För det är en enorm skillnad på den kvalitet en professionell planläggare som är ute i fält skapar eller en datatolkad motsvarighet.

Ser ut som virkesbörsen använder samma system som skogshubben. Är det någon som vet och kan bekräfta ifall det är samma eller i fall de har något annat system?

Jag tog 1 månad via skogshubben och la in min fastighet för att kolla. Det var väl intressant att se, men den stämde otroligt dåligt med verkligheten. Det enda som var 100% var ytter gränserna på fastigheten.

-Beståndsgränser stämmer väldigt dåligt

-Slår ihop flera mindre bestånd till ett stort

-Ålder är ofta helt felaktig, hade satt 0-10år på flera bestånd som är nästan 30år. Åldern överlag stämmer dåligt. Ett annat bestånd är satt till 50år men är max 35.

-Trädslagsfördelningen stämmer inte alls, satt 100% löv i ett bestånd där vår egen inventering har ca 70% barr. Stämmer överlag dåligt på vår fastighet, verkar generellt överskatta lövandelen.

-verkar inte korrelera data för att dra slutsatser, i datan visade den för en avd 50m3sk/ha, 8m medelhöjd, 9cm dia och 70% barr. Men satt åldern till 0-10år, vill gärna ha barrskog som blivit 8m och 9cm på max 10år

-Kalytor verkar den klara dåligt, delat visss av våra kalytor i flera bestånd då det står naturvårdsträd och mindre trädgrupper kvar på hygget. Dessa blev egna bestånd, med egen ålder och virkesförråd. Normalt i en plan hör ju dessa till beståndet och man räknar bort dem.


Det är en intressant idé att göra dataanalys, men med tanke på resultatet är det inget jag skulle betala för i dagsläget.

Det är något som kan bli bra i framtiden men analysmetoderna och kvalitén måste förbättras enormt.

I dagsläget om man vill ha en plan så ska man använda sig av en riktig planläggare, om man vill ha data som är hyfsat korrekt och man kan använda för att planera sitt skogsbruk och åtgärder.

Så jag tycker inte dataplaner är något vidare mervärde för skogsägarna och inget argument för att skippa skogsbruksplan och köra virkesbörsen/skogshubbens digitala planer.

Om jag ändå måste ändra all data och rita om bestånd mm, så kan man ju gå på en riktig plan direkt.

Inget jag skulle betala för eller ser ett värde av idag, och skulle i dagsläget inte kalla det "vettigt för oss skogsägare".


Men på Virkesbörsen får du ju det du efterfrågan ”en digital plan/analys som du inte betalar för” 😅? Du får ju det du får hos skogshubben gratis hos Virkesbörsen. Men vill du se mer detaljerad information som virkespriser etc kan du om du vill bli betalande kund.

Har också testat skogshubben och det du kan göra hos Virkesbörsen som inte funkar hos skogshubben (just nu) är att du kan rita om de avdelningar/bestånd deras system tar fram samt att du kan ändra data, volym, bonitet, ålder i varje avdelning etc. Så på så sätt kan du ju bygga din egna plan om du inte är nöjd med deras indelningar.


Om du inte förstod meddelandet i mitt första inlägg så tar jag det här igen.

Jag skulle inte ens använda det om det var gratis. Det är för dålig kvalitet.

Att locka med att man får en gratis plan som har noll värde är riktigt dålig marknadsföring. Hoppas ingen går på det.

Om jag har kompetens att rita om bestånd och fylla i korrekt data, ålder, höjder mm så kan jag ju göra min egen plan.

Men de som inte har denna kompetens de blir ju lurad av de digitala planerna eftersom kvalitén är usel.

Hoppas ingen blir lurad att sköta sin skog med dessa "planer" som stöd.

Köp en plan av en professionell planläggare istället.

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784754 En annan diskussion som varit uppe i någon annan tråd men förslaget till fastighetstaxering som sändes ut är antagligen grundat på samma material.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784785 Här hade det varit intressant vad @JWP har att säga om detta då han jobbar med laserskaningen på heltid.
Har inte sett honom på ett tag. För övrigt kan man se allt detta och långt mycket mer på mina sidor på svs hemidida Helt gratis😎
När jag gör planer har vi laserdatat som den del av faktaunderlag och det ger när det är bearbetat riktigt bra info. Gör man en bra förtrollning får man mycket bra siffror

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Rytter  
#784823
Tåndemåla skrev:Här hade det varit intressant vad @JWP har att säga om detta då han jobbar med laserskaningen på heltid.
Har inte sett honom på ett tag. För övrigt kan man se allt detta och långt mycket mer på mina sidor på svs hemidida Helt gratis😎
När jag gör planer har vi laserdatat som den del av faktaunderlag och det ger när det är bearbetat riktigt bra info. Gör man en bra förtrollning får man mycket bra siffror


Att laserdatat är bra för att skrivbordstolka och göra förarbete innan fältarbete är ju klart. Där är det ett bra stöd.

Dock skulle jag inte lita på någon som enbart gör en plan utifrån laserdata och utan fältbesök.

Som jag visade i mitt exempel så var den "plan" skogshubben skapade utifrån olika datakällor helt värdelös och inget jag skulle använda för att sköta och planera åtgärder på min fastighet.

När beståndsgränser, ålder och trädslagsfördelning skiljer så markant mot verkligheten så går det inte att använda till nått vettigt, även om det är gratis.

Och tyvärr var det så att detta inte bara var på en eller två avdelningar utan snarare på majoriteten av de jag jämförde mot verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784838 Håller helt med dig.
Jag har lagt in skolades mellan min plan och den autogenererade planen

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

svampbob  
#816684 Någon fler här som ska lyssna på virkesstudion nu 19.00?

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen, kan man lita på dem?

hfab  
#816696
svampbob skrev:Någon fler här som ska lyssna på virkesstudion nu 19.00?

Har du lyssnat?
När kommer din recension?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).