Skogsekonomi

Bäst sätt att minimera skatt?

16 inlägg 4631 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bäst sätt att minimera skatt?

Skogz  
#765503 Säg att man är 55 år och har 10 år kvar till pensionen. Man har också en väldigt stor avverkning på gång där nettot kan landa på ca 3 miljoner.
Skulle man inte då kunna få väldigt låg skatt genom att säga upp sig från jobbet. Sedan sätta in avverkningsnettot på betalningsplan och fördela den på 10 år á 300.000 kr? Enligt mina beräkningar om man tar allt som inkomst av näringsverksamhet så kommer den effektiva skatten landa på bara ca 19%? Fortsätter jag jobba så kommer skatten bli betydligt högre och om jag räntefördelar hela rasket så blir det 30% vilket är ganska mkt större än 19%...

Känns nästan värt att sluta jobba, få en lägre månadslön men ha väldigt låg skatt i gengäld?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

alias  
#765507
Skogz skrev:Säg att man är 55 år och har 10 år kvar till pensionen. Man har också en väldigt stor avverkning på gång där nettot kan landa på ca 3 miljoner.
Skulle man inte då kunna få väldigt låg skatt genom att säga upp sig från jobbet. Sedan sätta in avverkningsnettot på betalningsplan och fördela den på 10 år á 300.000 kr? Enligt mina beräkningar om man tar allt som inkomst av näringsverksamhet så kommer den effektiva skatten landa på bara ca 19%? Fortsätter jag jobba så kommer skatten bli betydligt högre och om jag räntefördelar hela rasket så blir det 30% vilket är ganska mkt större än 19%...

Känns nästan värt att sluta jobba, få en lägre månadslön men ha väldigt låg skatt i gengäld?


Hur har du räknat för att komma fram till 19 % skatt?

Tror tyvärr att du räknat fel.

Om man däremot har uppnått normal pensionsålder så brukar det kunna bli lägre skatt om man tar upp inkomsten som inkomst av aktiv näringsverksamhet istället för att nyttja ev. räntefördelningsmöjlighet. Vill minnas att det beror på kombinationen av lägre egenavgift och jobbskatteavdrag.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

Elis76  
#765508 Från januari 2023 gäller 67 år för att få lägre skatt som pensionär. 66 år gäller för 2022.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/nar-far-jag-mina-utbetalningar/skatteavdrag-pension-lon

Tänk på att om inflationen biter sig fast mellan 7-8% så kommer värder på innestående medel i en betalningsplan att minska i motsvarande grad så till vida man inte får den inflationssäkrad av köparen.

Använda sig av räntefördelning är oftast inte lönsamt som pensionär.

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

svampbob  
#765516
Elis76 skrev:Från januari 2023 gäller 67 år för att få lägre skatt som pensionär. 66 år gäller för 2022.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/nar-far-jag-mina-utbetalningar/skatteavdrag-pension-lon

Tänk på att om inflationen biter sig fast mellan 7-8% så kommer värder på innestående medel i en betalningsplan att minska i motsvarande grad så till vida man inte får den inflationssäkrad av köparen.

Använda sig av räntefördelning är oftast inte lönsamt som pensionär.


Vad är det för tjuveri från staten fast vi börjar ju bli vana. Tjänar man nu in allmän pension under året man blir 66?
Jag har nyligen erbjudit en senior arbete i firman och då lovat honom hela sänkningen av sociala avgifterna. Bäst jag kollar hans födelseår en gång till .

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

Elis76  
#765528 Här gäller det att hålla tungan rätt i mun så man vet hur man berörs av nya pensions- och LAS-åldrar.

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/2022/maj/191/utskott-sager-ja-till-att-hoja-aldersgranser-for-pension-med-ett-ar/

https://www.dagensarena.se/innehall/klart-med-forslag-om-hojd-pensionsalder/

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

leoa69  
#814095 The best way to minimize tax is to take advantage of tax deductions, credits, and exemptions available to you while ensuring compliance with tax laws. Consulting with a tax professional can help optimize your tax strategy. YouTube vanced

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814107
Skogz skrev:Skulle man inte då kunna få väldigt låg skatt genom att säga upp sig från jobbet. Sedan sätta in avverkningsnettot på betalningsplan och fördela den på 10 år á 300.000 kr? Enligt mina beräkningar om man tar allt som inkomst av näringsverksamhet så kommer den effektiva skatten landa på bara ca 19%? Fortsätter jag jobba så kommer skatten bli betydligt högre och om jag räntefördelar hela rasket så blir det 30% vilket är ganska mkt större än 19%...

Känns nästan värt att sluta jobba, få en lägre månadslön men ha väldigt låg skatt i gengäld?

Att säga upp sig från jobbet känns som en dålig idé. Lönen ger ju inte bara ett tillskott till det allmänna pensionskapitalet utan även till diverse tjänstepensioner, som ofta ger minst lika mycket tillbaka som den vanliga pensionen. Har du tagit hänsyn till detta i ditt funderande?

Avatar Fallback

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814112 Tjänstepension är ganska mycket, men bara om man tjänar över brytpunkten (om jag fattat rätt).

Man får inte heller glömma SGI, som inte blir hög om man inte skattar.

Avatar Fallback

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

Sörlänningen  
#814133
Skogz skrev:Säg att man är 55 år och har 10 år kvar till pensionen. Man har också en väldigt stor avverkning på gång där nettot kan landa på ca 3 miljoner.
Skulle man inte då kunna få väldigt låg skatt genom att säga upp sig från jobbet. Sedan sätta in avverkningsnettot på betalningsplan och fördela den på 10 år á 300.000 kr? Enligt mina beräkningar om man tar allt som inkomst av näringsverksamhet så kommer den effektiva skatten landa på bara ca 19%? Fortsätter jag jobba så kommer skatten bli betydligt högre och om jag räntefördelar hela rasket så blir det 30% vilket är ganska mkt större än 19%...

Känns nästan värt att sluta jobba, få en lägre månadslön men ha väldigt låg skatt i gengäld?


Du har räknat fel på skatten. Du skall ju betala arbetsgivaravgifter (eller egenavgifter, kanske det heter i detta fall?) också. Den totala skatten på inkomsten blir runt 50% hur du än vrider och vänder på det. Det blir nog lite under 50%, men inte så mycket. Jag misstänker att du helt enkelt glömde alla avgifter. Du skall betala ungefär 20% skatt + 30% "avgifter". Sedan får du dra av en del av det där året efter, så det blir lite mindre. Men det är inte 19%.

I övrigt gillar jag ditt sätt att tänka. Och att betalningplan är lagligt för skogsägare är ju fantastiskt. Inom alla branscher måste man skatta allt på ett bräde, men vi får skjuta inkomsterna på framtiden på det här viset.

Du tänker rätt, men inkomsten blir lägre än du tänkte. Men att göra så här och gå ner i tid är väl en bra idé. Jobba mindre. Röj mer, om du gillar att röja.

Men räntefördelning ger ju alltså en lägre skatt än att ta det som inkomst.

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

PRN  
#814152 Wow ja det hade vart ett fint sätt om skatten sjönk till 19% . Som egenföretagare så blir du av med minst 50% i skatt det är bara så det fungerar .
Visst det genererar mer arbete med å betala skatt Men om du ska förtidspensionerad dig ja då har du tid för en Hobbyverksamhet på ca 30h/månaden som du säkerligen kan plocka in Ett gäng tusenlappar på .

När pengar och Uppskattad livslängd ska funderas på ja då är det Svårt speciellt om en Tror att det blir ett Långt Liv . Jag har då inte nå o pension å med facit över äldre släktingars längder som nyttjat tobak&alkohol under hela livet så blir det en Nätt å Fin träkostym strax efter 60år (jag jobbar vidare tills jag stupar ) .

Hade jag suttit här med sån skog så hade jag nog funderat på en alternativ hobby lösning på ekonomi eller någe annat enklare eget företag , lagt skogen å Flyttat till ett Solrikt Land :-D

Hälsningar Paul-Roger

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

MrOlsson  
#814153 Köp maskin och gör avverkningen själv.
Maskin generar årligt underskott och du har något roligt att sysselsätta dig med

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814156
Mangan skrev:Tjänstepension är ganska mycket, men bara om man tjänar över brytpunkten (om jag fattat rätt).

Man får inte heller glömma SGI, som inte blir hög om man inte skattar.

För privatanställda tjänstemän födda 1979 eller senare gäller ITP1. Då betalar arbetsgivaren in 4,5 procent av lönen upp till 46 438 kronor/månad och på lönedelar över 46 438 kronor sätts 30 procent av. Andra avtal kan tydligen ha upp till 6% på upp till 46 438 kronor/månad.

För privatanställda tjänstemän födda före 1979 gäller ITP2 som har mycker mer komplicerade regler men som kanske kan vara lite förmånligare än ITP1. För ITP2 finns också något som kallas tiotaggarlösning som arbetsgivaren kan erbjuda för de som tjänar minst 60 902 kronor i månaden. Den anställde väljer då bort delar av sina ITP 2-förmåner och ersätter dem med en annan pensionslösning. Premien för arbetsgivaren för ITP2 och tiotaggarlösning verkar inte vara så lätt att få reda på.

I och med att den allmänna pensionen har ett tak så kan tjänstepensionen bli lika stor eller t.o.m. större än den allmänna pensionen. Så det kanske är dumt att gå ner i lön bara för att betala mindre skatt ??

Avatar Fallback

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

tallen100  
#814158 De som har så hög lön brukar väl inte ha "råd" att ens gå ner i arbetstid, för då klarar dom sej inte 🤣
Det är väl oftast de med "vanlig arbetarlön" (som kanske inte ens har någon tjänstepension) som har råd att gå ner i tid eller till och med sluta arbeta I förtid för att istället prioritera sin egna tid som de tycker är mer värd än en tjock plånbok.
Och dom är nog oftast nöjdare med tillvaron 🤔 😉

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

Elis76  
#814161
th skrev:
Mangan skrev:Tjänstepension är ganska mycket, men bara om man tjänar över brytpunkten (om jag fattat rätt).

Man får inte heller glömma SGI, som inte blir hög om man inte skattar.

För privatanställda tjänstemän födda 1979 eller senare gäller ITP1. Då betalar arbetsgivaren in 4,5 procent av lönen upp till 46 438 kronor/månad och på lönedelar över 46 438 kronor sätts 30 procent av. Andra avtal kan tydligen ha upp till 6% på upp till 46 438 kronor/månad.

För privatanställda tjänstemän födda före 1979 gäller ITP2 som har mycker mer komplicerade regler men som kanske kan vara lite förmånligare än ITP1. För ITP2 finns också något som kallas tiotaggarlösning som arbetsgivaren kan erbjuda för de som tjänar minst 60 902 kronor i månaden. Den anställde väljer då bort delar av sina ITP 2-förmåner och ersätter dem med en annan pensionslösning. Premien för arbetsgivaren för ITP2 och tiotaggarlösning verkar inte vara så lätt att få reda på.

I och med att den allmänna pensionen har ett tak så kan tjänstepensionen bli lika stor eller t.o.m. större än den allmänna pensionen. Så det kanske är dumt att gå ner i lön bara för att betala mindre skatt ??


Helt rätt.

Är man välbetald oavsett yrke är tjänstepensionen så viktig att man förlorar för mycket pengar om man skulle göra som trådststaren skriver.

Detta beror på antagandet att tjänstepensionsinbetalningarna ökar med stigande ålder och stigande inkomst.

För ITP1 räknas livsinkomsten ihop för tjänstepensionen medan ITP2 planen är förmånsbestämd där slutlönen är oerhört viktig. ITP2 är även inflationsskyddad.

De flesta industriföretag är anslutna till ITP (Industrins och handelns Tilläggs Pension).

Användarvisningsbild

Re: Bäst sätt att minimera skatt?

Camaro1969  
#814185 vänta med att avverka tills du blir pensionär, ta så mycket du kan som aktiv näringsidkare under statlig skatt, ca 25% blir skatten beroende på lommun, dvs lägre än räntefördelning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).