Skogsekonomi

Climate change

47 inlägg 8365 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Climate change

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766482
svampbob skrev:CO2 nivån i atmosfären har ständigt förändrats. Vi ligger historiskt sett på extremt låga halter. Att den var stigit det senaste seklet är fastställt men alla historiska data visar att temperaturökningen kommer före höjningen av CO2 halten

Historiska data visar ju att halten i atmosfären nu är högre än de senaste 800 000 åren:
https://pages.charlotte.edu/mesas/wp-co ... resent.png
Dvs. mellan 200 och 300 ppm förut och 400 nu, hur kan detta vara historiskt lågt :?: :?:

Och att temperaturökningen kommer före CO2-höjningen ser man ju inte röken av.

Edit: De naturliga temperaturvariationerna kommer sig troligen av att formen på jordens bana runt solen förändras med en periodtid av 100000 år https://climate.nasa.gov/news/2948/mila ... s-climate/ , dvs. banan byter form från att vara rund till att bli mer oval och dessutom med en tydlig lägsta punkt på banan (perihelium) och en tydlig högsta punkt på banan (aphelium).
Senast redigerad av th tis 09 aug 2022, 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Climate change

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766489
svampbob skrev:Att det inte går att bevisa ett samband i ett laboratorieförsök får mig att tvivla. Det är ett försök som alla naturvetare på gymnasienivå skulle klara av att utföra.

Det är inte alla försök som passar för gymnasiet. Ta t.ex. ett klassiskt experiment som Millikans oljedroppsförsök från början av 1900-talet för att bestämma värdet på laddningen av elektroner/protoner. Vad jag kommer ihåg så gjordes inte det på gymnasiet utan först på högskolan.

Laboratorieförsök som visar hur global uppvärmning fungerar finns ju. Ett snabbt letande hittar t.ex
https://www.beyondbenign.org/bbdocs/cur ... arming.pdf
https://gpm.nasa.gov/education/sites/de ... y%20TG.pdf

Användarvisningsbild

Re: Climate change

skogshare  
#767917 Ur dagens Aftonbladet:

"Skogsbränder utplånar en fotbollsplan – var fjärde sekund

Klimatkrisen har slagit hårt mot Europa i sommar. Torkan kan enligt EU-kommissionens forskare vara den värsta på 500 år och Storbritannien uppmätte i juli de högsta temperaturerna någonsin.

Att stora delar av kontinenten i dag är extremt uttorkad ökar risken för stora skogsbränder – och riskerar att göra dem intensivare när de väl inträffar.

Bland annat Frankrike, Spanien och Portugal har de senaste veckorna plågats av hundratals bränder.

Hittills i år har 700 000 hektar eller 1,4 miljoner fotbollsplaner skog brunnit ner enligt EU:s egen statistik – den högsta siffran sedan mätningarna inleddes.

Men utvecklingen går igen nästan överallt på jorden.

Under fjolåret brann mer än en fotbollsplan av skog ner var fjärde sekund på jorden, enligt sajten Global Forest Watch. Klimatförändringar bedöms vara den viktigaste förklaringen till den dystra rekordsiffran.

Av de dryga 9 miljoner hektar som totalt slukades av lågorna fanns mer än hälften i Ryssland – ett land som drabbades särskilt svårt av skogsbränder under 2021, enligt den nya datan.

– Det är djupt chockerande. Det är ungefär det dubbla mot vad det var för tjugo år sedan. Det är rätt förbluffande hur mycket eldaktiviteten har ökat över en så kort tidsperiod, säger James MacCarthy, analytiker på Global Forest Watch till BBC:s klimatredaktion."

Avatar Fallback

Re: Climate change

Hema  
#767934 90% av Frankrikes bränder misstänks vara anlagda.
https://sverigesradio.se/artikel/brande ... ra-anlagda

Användarvisningsbild

Re: Climate change

skogshare  
#767941
Hema skrev:90% av Frankrikes bränder misstänks vara anlagda.
https://sverigesradio.se/artikel/brande ... ra-anlagda


Det är givetvis skrämmande! Men lika skrämmande är hur snabbt bränderna sprider sig!

Vad kan skogsbruket göra för att minimera spridningsförloppet?

Avatar Fallback

Re: Climate change

Brorsan  
#767974
skogshare skrev:Ur dagens Aftonbladet:

"Skogsbränder utplånar en fotbollsplan – var fjärde sekund


Jag har inga problem med att det brinner upp fotbollsplaner.
Det är värre när skogar brinner upp.

Jag blir så trött när tidningarna inte kan skriva hektar. Jag har ingen aning om hur stor en fotbollsplan är.

Avatar Fallback

Re: Climate change

Hema  
#767983
Brorsan skrev:
skogshare skrev:Ur dagens Aftonbladet:

"Skogsbränder utplånar en fotbollsplan – var fjärde sekund


Jag har inga problem med att det brinner upp fotbollsplaner.
Det är värre när skogar brinner upp.

Jag blir så trött när tidningarna inte kan skriva hektar. Jag har ingen aning om hur stor en fotbollsplan är.

Typ 50x100m, så en halv hektar. Du får ju tänka på att det finns fler som kan fotboll och har några hundra kvadratmeter tomt, så hektar är inte greppbart för majoritetet tyvärr.

Fast du kanske bara varl lite sarkastisk. :)

Avatar Fallback

Re: Climate change

Hema  
#767984
skogshare skrev:
Hema skrev:90% av Frankrikes bränder misstänks vara anlagda.
https://sverigesradio.se/artikel/brande ... ra-anlagda


Det är givetvis skrämmande! Men lika skrämmande är hur snabbt bränderna sprider sig!

Vad kan skogsbruket göra för att minimera spridningsförloppet?

För några år sedan i Australien, när det brann så mycket, så var det många som sa att det delvis berodde på att man hade slutat med att ta bort brännbart material från skogarna.

Avatar Fallback

Re: Climate change

axwell  
#768027
Brorsan skrev:Jag blir så trött när tidningarna inte kan skriva hektar. Jag har ingen aning om hur stor en fotbollsplan är.


En "fotbollsplan" är ett riktigt dåligt mått på en yta.

Minimimåtten för gärdgårdsserierna är ännu mindre är det Hema skrev.

Allsvenskan planer brukar vara 105-110*65-70 meter, internationella arenor lite större.
Kan tänka mig att Friends är rätt så stor.

Sen tillkommer säkerhetszoner runt om, redan lägre än allsvenskan minst 3 meter men i praktiken mycket större avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Climate change

anersimyra  
#768038 Volymer anges irriterande ofta i antalet simbassänger..😡

Användarvisningsbild

Re: Climate change

halvproffs  
#768042
anersimyra skrev:Volymer anges irriterande ofta i antalet simbassänger..😡


Lång eller kortbana?😎

Användarvisningsbild

Re: Climate change

Älgfoderodlare  
#768064 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Climate change

anersimyra  
#768074
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:Volymer anges irriterande ofta i antalet simbassänger..😡


Lång eller kortbana?😎

Olympiska bassänger är populärt på amerikanska produktioner..😖

Användarvisningsbild

Re: Climate change

Älgfoderodlare  
#768104 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Climate change

Hema  
#768179 Det är sunt att det går att diskutera detta ämne här, när det nästan överallt annars är fett tabu och vid minsta lilla fundering får vederbörande klimatförnekarstämpeln som ett brev på (läs gamla) posten. Det finns så många faktorer som vi inte känner till angående klimatet, men för miljön har vi bättre koll, så varför inte fokusera på det som vi vet att vi kan förändra till det bättre? För vi överlever till större grad om klimatet ändrar på sig, framför att vi skulle förstöra vår miljö.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).