Skogsekonomi

Underskott nystartad aktiv näringsverksamhet

6 inlägg 2870 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Underskott nystartad aktiv näringsverksamhet

Jobba på du bara  
#763344 Hej,

Försöker förstå hur de här funkar... 🙂

-Enligt skatteverket får man ju dom första fem åren i en nystartad aktiv näringsverksamhet dra av underskott som allmänt avdrag, det vill säga från inkomst av annan näringsverksamhet och från inkomst av tjänst.

Om jag då startar en aktiv näringsverksamhet där jag inte har några intäkter första åren men samtidigt investerar i en maskin för 150 tkr som behövs i verksamheten.

Det genererar ju då ett underskott i min verksamhet.

Kan jag då göra avdrag för skatten som jag betalar på mitt "vanliga" lönearbete hos en "vanlig" arbetsgivare..?

Säg att jag skattar 250tkr/år för "vanliga" lönearbetet, hur mycket kan jag då dra av för maskinen?

Gör det nån skillnad att maskinen läggs upp som en avskrivning på fem år?

Är väldigt grön på det här...



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Underskott nystartad aktiv näringsverksamhet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763346 Om du skriver av maskinen på fem år, så blir det 30.000:- i underskott som den genererar per år. Du kan då kvitta underskottet det mot din lön, så att din skatt minskar med ca 9.000:- per år (30.000:- gånger din marignalskatt som borde vara lite under 30%?), säg 45.000:- minskad skatt på de fem åren.

Alternativt sparar du underskottet till dess du går plus i din näringsverksamhet. Eftersom din marginalskatt i näringsverksamhet normalt är högre - runt 50% - så minskar skatten med 75.000:- istället.

Om du inte behöver pengarna, och inflationen är låg, så är det ofta bättre att vänta..

Användarvisningsbild

Re: Underskott nystartad aktiv näringsverksamhet

Jobba på du bara  
#763349 Tack för svaret!!
De är inte enkelt för en som inte är så insatt... 🙂

Tror marginalskatten på lönen ligger runt 36%.

Om man då ponerar att jag inte har några direkta intäkter i näringsverksamheten på 10-15år och vi har en inflation på >5% så kanske de ändå är gynnsamt att kvitta underskottet mot "löneskatten" istället?

En ännu dummare följdfråga... Om vi säger att maskinen kostar 150tkr inkl moms och min marginalskatt på lön är 36%.

Efter gjorda avdrag kostar maskinen mig då:
150x0,75=112,5
112,5x(1-0,36)=72tkr ?
...momsen drar jag av direkt och underskottet fördelas på fem år..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Underskott nystartad aktiv näringsverksamhet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763351 Har inte mycket att tillägga men multiplicera med 0,8 om du ska få beloppet utan moms.
Att kvitta inkomst mot avdrag i näringsverksamhet rekommenderas normalt endast för den delen av lönen som ligger över brytpunkten. Har du tänkt vara föräldraledig så påverkar det din SGI och även pensionen på längre sikt.

Men ja det kan vara en bra idé att kvitta. Men som mangan är inne på så spelar det roll hur verksamheten kommer att drivas framöver. Planerar du driva verksamheten med vinst eller kommer det vara en mindre sidoverksamhet som tillåts kosta pengar?

Användarvisningsbild

Re: Underskott nystartad aktiv näringsverksamhet

Jobba på du bara  
#763353 Tack!
Aah, dum jag är. Klart det blir ×0,8!

Jo, isf blir kvittning mot löneskatt som ligger över brytpunkten. Och då påverkar det inte PGI eller SGI..?

På sikt är det klart att målet med verksamheten är att generera vinst. Men då det inte finns några slutavverkningar dom närmsta 10-15 åren så ligger ju intäkterna en bit bort. Om man då har möjlighet att få tillbaks likvida medel idag istället för att binda dom i >10 år så känns det ju fördelaktigt...🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underskott nystartad aktiv näringsverksamhet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763356
Jobba på du bara skrev:Jo, isf blir kvittning mot löneskatt som ligger över brytpunkten. Och då påverkar det inte PGI eller SGI..?

Brytpunkten för marginalskatt 2022 är 540 700 kr för 2022. Maximal pensionsgrundande inkomst är 532 500 men det är inkomsten efter avdrag för den allmänna pensionsavgiften så i praktiken är maximal pensionsgrundande inkomst 572 970 kr. https://www.skatteverket.se/privat/skat ... e+utlandet

Således kan din PGI minska om du gör avdrag för maskiner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).