Skogsekonomi

Södra höjer cert-premier..

7 inlägg 3244 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra höjer cert-premier..

JerryH  
#758841 Skrivs ju bara en massa negativa saker om Södra stup i kvarten, så tänkte jag kunde nämna att man i förra veckan höjde premien för certifierat virke med 33% till 20 resp 40:- för enkel- resp dubbel-certifiering.

Samt att man igår kom med nyheten att om man avsätter mer än de 5% som behövs för certifieringen så betalar de upp till 25:- extra per fub levererad trävara beroende hur många % över 5 man har som NS o NO i skogsbruksplanen.

Andel frivilliga avsättningar (NO/NS i procent) Extra naturvårdspremie (kr/m3fub)
+6–8 +5
+8–10 +10
+10–12 +15
+12–14 +20
+14 +25

Så totalt upp till 65:- per fub i certifieringstillägg.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer cert-premier..

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758991 Ja nu börjar det bli värt att var certifierad. I mitt fal blir det 20-20-10 så 50kr för certifieringen. Ligger på 8,3% no/ns

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer cert-premier..

Sjögården  
#759015 Intressant, om man får stopp på sina slutavverkningar på grund av artfynd kan man sätta av de hektaren som No-områden.
Man får då extrabetalt på varje kubikmeter som man inte får hugga…
Eller finns det bättre metoder? 😉

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer cert-premier..

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759050 Södra är först ut. Men som sagt var det är en positiv handling så man får ge t o f lite tid att hitta några problem och fel.

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer cert-premier..

generationsskifte  
#759074 Tog mig en titt nyss i skogsbruksplanen, hade till min förvåning 8,2 % i NO så det blir en 50-lapp nu för certifieringen, känns som man vunnit på triss 😄

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer cert-premier..

Sjögården  
#759076
generationsskifte skrev:Tog mig en titt nyss i skogsbruksplanen, hade till min förvåning 8,2 % i NO så det blir en 50-lapp nu för certifieringen, känns som man vunnit på triss 😄

Det är du nog värd, för egen del har jag svårt att klara 5 % utan för mycket ekonomiskt intrång på produktionsskogen.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer cert-premier..

boksson  
#759114 Jag kan tänka mig att de som är enkelcertifierade eller bara kommer upp i max
5 % avsättning kommer att överväga andra bolag för bättre betalning framöver. För någonstans tar Södra sina omfördelade pengar ifrån. Ungefär som ett bonus-malus system för elbilar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).