Skogsekonomi

Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

41 inlägg 16450 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Knagge  
#758544 Det borde gå och reglera marknaden. Virkesmätföreningen kunde hålla en virkesbörs där alla rotposter och avverkning säljs .
Skogsstyrelsen övervakar så alla regler följs virket som säljs kommer endast från Sverige. Virkesköparna får komma från hela världen bara de betalar bäst.
Skulle detta funka ???

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Skogsnördennorrland  
#758548 Känner du dig nöjd Mellberg med de priser du pratat om tidigare, så är det bara att fortsätta med norra !
Synd bara att dom priserna drar virkespriserna neråt 🤨

Jag kommer att sälja till de som bjuder bäst även i fortsättningen.
Är för lång omloppstid för att man ska ge bort virket, bara för att man måste sälja till samma köpare som man alltid gjort...

Är nettot i börsen som räknas , inte någon gemenskap .
Gemenskap det har jag på annat håll 😊

Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Mellberg  
#758561 Har varit uppgiven vad gäller rotnettot från 1970 och framåt. Något hände 2008 och höll i sig några år, Gjorde då en avverkning på 5000 f3fub och fick 475 kr kubiken mot tidigare runt 230 - 250 kronor. Groten betalade markberedningen. Den affären var jag nöjd med 👍 . Sista 10 åren har de blivit allt sämre, förutom en liten topp runt 2018. Har inte tecknat några avtal de sista tre åren. Bara blivit lite vindfällt leveransvirke.

Om jag fick betalt för alla träden vet jag inte, ser timmerbilar på E4an köra runt med omärkt virke då och då. Lite fundersam blir man allt. Märkligt sorterade virkesvältor ser man också ibland. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Elis76  
#758563 Lite intressant info från Skogsindustrierna.

https://www.skogsindustrierna.se/siteassets/dokument/sa-gar-det-for-skogsindustrin/2022/sa_gar_det_for_skogsindustrin_090322.pdf

Avatar Fallback

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Bosse1  
#758575 Den spar jag.. 😎

sa_gar_det_for_skogsindustrin_090322.pdf

Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Torbjörn Johnsen  
#758576
Knagge skrev:Det borde gå och reglera marknaden. Virkesmätföreningen kunde hålla en virkesbörs där alla rotposter och avverkning säljs .
Skogsstyrelsen övervakar så alla regler följs virket som säljs kommer endast från Sverige. Virkesköparna får komma från hela världen bara de betalar bäst.
Skulle detta funka ???


Virkesmätföreningen (Biometria) styrs och kontrolleras av den svenska skogsindustrin och de är inte intresserade av att öppna upp en virkesbörs för virkeshandel. Det skulle riskera att driva upp priserna😎

Skogsstyrelsen tar inte sitt myndighetsansvar för att den svenska virkesmarknaden ska gå att följa på samma sätt som den finska eller norska. Idag saknas tyvärr aktuell data över virkespriser för nästan allt virke i Sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Skogsnördennorrland  
#758612
Mellberg skrev:Har varit uppgiven vad gäller rotnettot från 1970 och framåt. Något hände 2008 och höll i sig några år, Gjorde då en avverkning på 5000 f3fub och fick 475 kr kubiken mot tidigare runt 230 - 250 kronor. Groten betalade markberedningen. Den affären var jag nöjd med 👍 . Sista 10 åren har de blivit allt sämre, förutom en liten topp runt 2018. Har inte tecknat några avtal de sista tre åren. Bara blivit lite vindfällt leveransvirke.

Om jag fick betalt för alla träden vet jag inte, ser timmerbilar på E4an köra runt med omärkt virke då och då. Lite fundersam blir man allt. Märkligt sorterade virkesvältor ser man också ibland. :mrgreen:


5000 fub och 475 kr fuben , är det netto eller brutto du pratar om Mellberg ?

Avatar Fallback

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

brassel  
#758621 Bedömer det ligger en del i att försöka hitta en köpare utanför sina ordinarie "fångstområden"om man vill optimera enskild avverkning för stunden åtm.
-"Virkespriserna har hållits nere - trots skenande priserna på förädlade produkter. Det är ett tydligt bevis på massa- och pappersindustrins marknadsmakt i sina virkesfångsområden,"
https://www.affarsvarlden.se/kronika/pe ... njunkturen
Men som även beskrivet på många sätt är ett helt ekonomiskt skogsägande mer än enskilda försäljningar.
Senast redigerad av brassel sön 22 maj 2022, 07:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Knagge  
#758630 Jag som skogsägare har ett problem.
Jag säljer virket till reapris.
Jag vill sälja till samma pris eller bättre som våra grannländer i och med att det är samma vara.
Den svenska staten genom Sveaskog vill sälja virke till reapris.
De stora skogsbolagen har en monopol ställning där de byter virke med varandra.
Södras medlemmar är nöjda med vad de får betalt .
Detta är verkligheten idag maj 2022 .

Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Mellberg  
#758634
Skogsnördennorrland skrev:

5000 fub och 475 kr fuben , är det netto eller brutto du pratar om Mellberg ?


Goggla rotnetto så får du svaret.....

Användarvisningsbild

Re: Rejält högre virkespriser att vänta enligt Handelsbanken

Krickenh79  
#758642 Jag var på en kurs som Norra anordnade ute i skogen för någon vecka sedan, jag var där genom mitt arbete och inte som skogsägare.

Där står Norra och säger att dom inte kan förstå att deras medlemmar vill ha bättre betalt för sitt virke framförallt så ansåg dom att det var dumt att höja priset på timmer då marknaden nog snart skulle vända.

Han förespråkade att man skulle lägga dom klenare timmersortimenten i massaveden för det där pengarna fanns.

Var uppriktigt förbannad innan kursen/informationsdagen var över norra har bara fokus på billig råvara från sina medlemmar numera.
Inte en enda gång talades det om deras medlemmar och hur man skulle göra för att maximera vinst på avverkningen för medlemmen utan bara såg/bruk i fokus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).