Skogsekonomi

Kan man köpa 1 hektar bara?

19 inlägg 9451 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kan man köpa 1 hektar bara?

alias  
#761349
Arvid0 skrev:
busholle skrev:Skrev ett långt inlägg sedan hängde sig telefonen så du får ett kort svar istället.
Ja ett lantmäteriärende kan vara hur stort som helst. Det är dessutom kostnadseffektivt att hänga på så mycket som möjligt på en gång som har någon anknytning till de berörda fastigheterna.
Dagbok har jag alltid fått, inte med fakturan utan i så fall med själva lantmäterihandlingen.

Det som ofta verkar ta tid på lantbruksfastigheter är samfällighetsutredningar så utfarter och fiskerätter hamnar på rätt ställe. Många gamla samfälligheter borde varit dödade men istället ligger de där och ställer till elände för nutida generationer.


Tack för svar!
Var ser man fiskerätten? Jag blev med i ett fvo men har ingen mark som gränsar mot vatten. En halv tjärn har jag iofs, kanske ingår i fvot men jag trodde mest det gällde älven.


Svarar kanske inte direkt på din fråga, men förklarar lite kring hur rätten till fiske hanteras, och historiken bakom detta:

https://fiskevardsforbundet.se/fiske-oc ... i-sverige/

MVH
Alias

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Kan man köpa 1 hektar bara?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761422 Det där var en bra länk från Alias.
Det som står där är grunden som msn måste ha med sig när man kollar på FVO. När man bildar ett FVO så börjar man med att inventera lämplig gränsdragning och vilka fastigheter som ska ingå. Om det finns fastigheter som har fiskerätt i både älven och i gölen så kollar man om det är lämpligt att ta med hela gölen för att hela fastighetens fiskerätt ska anslutas i FVO. Det innebär att en del fastigheter åker med av bara farten.

Användarvisningsbild

Re: Kan man köpa 1 hektar bara?

Arvid0  
#761436
alias skrev:
Arvid0 skrev:
busholle skrev:Skrev ett långt inlägg sedan hängde sig telefonen så du får ett kort svar istället.
Ja ett lantmäteriärende kan vara hur stort som helst. Det är dessutom kostnadseffektivt att hänga på så mycket som möjligt på en gång som har någon anknytning till de berörda fastigheterna.
Dagbok har jag alltid fått, inte med fakturan utan i så fall med själva lantmäterihandlingen.

Det som ofta verkar ta tid på lantbruksfastigheter är samfällighetsutredningar så utfarter och fiskerätter hamnar på rätt ställe. Många gamla samfälligheter borde varit dödade men istället ligger de där och ställer till elände för nutida generationer.


Tack för svar!
Var ser man fiskerätten? Jag blev med i ett fvo men har ingen mark som gränsar mot vatten. En halv tjärn har jag iofs, kanske ingår i fvot men jag trodde mest det gällde älven.


Svarar kanske inte direkt på din fråga, men förklarar lite kring hur rätten till fiske hanteras, och historiken bakom detta:

https://fiskevardsforbundet.se/fiske-oc ... i-sverige/

MVH
Alias


Jo men där fick jag svaret. Tackar.

Användarvisningsbild

Re: Kan man köpa 1 hektar bara?

Markägare  
#825207 Är ni fortfarande intresserad att köpa åkermark?

korkad-skåning skrev:Hej!

Skulle vilja köpa en hektar mark för att odla på. Ingen byggnad och vill inte bygga något på marken. Ekologisk hobbyodling.

Jag har lite dumma frågor jag inte kan hitta svaret på med hjälp av Google.

Tänker att det är lika bra att fråga. Om nån har svaret på nån av frågorna får ni gärna skriva en rad. Eller kanske skriva ner namnet på någon som sorts konsult som arbetar med dessa frågor. Inga problem med att betala. Vet inte var jag ska börja bara.



1. Vad är skillnaden på åkermark och jordbruksmark?

2. Kan man köpa 1 hektar jordbruksmark bara?

3. Var skulle ni leta om ni ville köpa 1 ha bara i Skåne? Inte sett något på Hemnet eller någon annanstans.

4. Måste en större markägare som vill sälja av 1 ha kanske söka tillstånd för att stycka av marken. Och kostnaderna/tiden för att göra det är anledningen att ingen vill sälja?

5. Får man sätta upp växthus på jordbruksmark utan tillstånd?

Nåt annat ni känner att vi stadsbor bör ha i åtanke innan vi köper mark och börjar larpa som bönder?

Tack!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).