Skogsekonomi

Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

76 inlägg 21681 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

svampbob  
#756556 Jag körde upp skördaren till skogen idag och började om med huggningen. Jag blev rastlös då det fortfarande är för blött på vedbacken.
Jag är rätt övertygad om att SCA höjer sitt bud om jag frågar en gång till.

Jag har en väldigt bra relation med SCA och säljer tjänster till dom varje år för mellan en och två miljoner men än har dom inte köpt något virke av mig.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Gerran  
#756620
svampbob skrev:
uffejohan skrev:
Gerran skrev:Jag har två poster som jag ska avverka. En på ca 1800 m3fub i Uppland och en på ca 1400 m3fub i Västmanland. Jag har bestämt att dela upp det. Så jag har just nu min post i Uppland ute på Virkesbörsen och så tänkte jag lägga upp min andra post i Västmanland efter sommaren. Jag tror att med tanke på läget så kommer ekonomin bromsa ganska rejält efter sommaren men väljer att sälja nu och efter sommaren om jag inte skulle ha rätt och priserna skulle fortsätta upp.

Jag pratade med en av köparna som jag tidigare sålt till innan jag la upp på Virkesbörsen och fick ett pris som jag inte var nöjd med så vi får se om det blir bättre. Priset jag av den köparen var:

- 635 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 460 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 310 kr/m3fub på Massaveden

Avverkningskostnad ca 112 kr/m3fub.

Återkommer med hur det går :)


Att erbjuda 460 kr fubben för en granstock som är nästan 20 cm i topp är nästintill baggböleri.


Är inte det netto efter avverkning?

Jag pratade med en igår som fick 430 för timret och 170 för massan. Det var avverkning för ett nytt kvarter och mark entreprenören som hade beställt avverkningen.



Nope tyvärr inte netto, från de priserna jag skriver ska avverkningskostnaden som jag skrev bort också.....

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

surjämten  
#756641 Ja du Gerran!
Hyfsat stora poster du har, men erbjuden rätt så dåligt betalt.
Skog som växt i mer än en generation.
Vad återstår som det verkliga nettot efter avv.kostnad, markberedning, plant, plantering o skatt?
Vi skogsägare förtjänar bättre betalt speciellt eftersom det finns utrymme för det.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

bodaedet  
#756647
hfab skrev:
bodaedet skrev:Troligtvis byter de till sig timmer från ett massabolag, kulorna kommer in den vägen. 😉

Tror du då att det byts volym mot volym?

Troligtvis inte

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Gerran  
#756651
surjämten skrev:Ja du Gerran!
Hyfsat stora poster du har, men erbjuden rätt så dåligt betalt.
Skog som växt i mer än en generation.
Vad återstår som det verkliga nettot efter avv.kostnad, markberedning, plant, plantering o skatt?
Vi skogsägare förtjänar bättre betalt speciellt eftersom det finns utrymme för det.


Jag vet, därför la jag upp en av mina poster på
Virkesbörsen, ska bli spännande och se hur det blir, sista anbudsdag nu på Torsdag 😊

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Gerran  
#756909
Gerran skrev:
surjämten skrev:Ja du Gerran!
Hyfsat stora poster du har, men erbjuden rätt så dåligt betalt.
Skog som växt i mer än en generation.
Vad återstår som det verkliga nettot efter avv.kostnad, markberedning, plant, plantering o skatt?
Vi skogsägare förtjänar bättre betalt speciellt eftersom det finns utrymme för det.


Jag vet, därför la jag upp en av mina poster på
Virkesbörsen, ska bli spännande och se hur det blir, sista anbudsdag nu på Torsdag 😊



Nu är min annons på Virkesbörsen avslutad och här är resultatet och jag är faktiskt extremt nöjd. Så här gick processen till, Innan jag använde Virkesbörsen frågade jag den köparen som jag tidigare sålt till och det här priset fick jag:
- 635 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 460 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 310 kr/m3fub på Massaveden

Jag la sedan upp min annons på Virkesbörsen, jag fastnade lite på en grej, ringde till Virkesbörsen och fick hjälp direkt. Jag säkerställde också att det inte skulle kosta mig något samt att jag har helt fri prövningsrätt, det vills säga om jag inte vill välja ett anbud behövde jag inte göra det.

Annonsen va ute på Virkesbörsen i ca 3 veckor från 11/5 - 28/5. Jag fick in 7 st anbud på posten båda av välkända skogsbolag i området men också några som jag inte kände till. Skillnaden var enorm här är det bästa anbudet och det sämsta anbudet jag fick:

Bästa anbudet:
- 780 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 640 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9 (tall och gran)
- 385 kr/m3fub på Granmassaveden
- 370 kr/m3fub på Barrmassaveden
- 380 kr/m3fub för Granbarkborretimmer
- 150 kr/m3fub för Brännveden

Sämsta anbudet jag fick var prislista + tillägg, vilket ungefär enligt den köparen skulle innebära:
- 555 kr/m3fub på Normaltimmer +20 (tall och gran)
- 415 kr/m3fub på klentimmer 12-19,9
- 300 kr/m3fub på Massaveden

Jämför jag alltså bästa mot sämsta innebär det 225 kr/m3fub i skillnad på normaltimmer och 85kr/m3fub på massaveden. Jämför jag med det anbud som jag fick av den köpare jag har "relation" till innebär det att jag skulle förlorat 145 kr/m3fub på timmer och ca 75 kr/m3fub på massaveden. Det innebär att jag skulle förlora hundratusentals kronor av att sälja till min "relation".

Det bästa kom från ett bolag som exporterar virket utomlands, jag visste inte ens att de fanns i mitt område (3 av anbuden kom faktiskt från aktörer som exporterar virket). Jag är faktiskt ganska chokad över att det kunde skilja så mycket! Det bästa anbudet är ett pris som jag aldrig någonsin sett eller hört om i uppland och när jag frågor grannar och pappa har det aldrig varit så högt. Så jag valde att sälja till den köparen, fick ett avtal av köparen som Virkesbörsen hjälpte mig kolla på och nu har jag signerat avtalet. Jag fick även ett förskott.

Några grejer som jag lärt mig är att relation med en köpare kan kosta mig som skogsägare enorma pengar och jag kommer aldrig sälja till skogsägarföreningen om de inte bättrar sig rejält. Jag kommer absolut använda Virkesbörsen igen då jag också insåg att det inte bara är en marknadsplats utan de hjälper gärna till med att jämföra anbuden, med att lägga upp annonsen, man kan diskutera marknadsfrågor med de, man kan bolla avtalsfrågor etc.

Tack och hej för mig!

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

surjämten  
#757170 Detta borde alla (underbetalda) skogsägare i mellansverige o även på andra ställen läsa.
Toppen att du delade med dig!

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

nikan  
#757283 Ja de var en fin annons för Virkesbörsen!

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

surjämten  
#757308 Man kan ju också se det som så att de etablerade i den mellansvenska kartellen får sig en tankeställare.
Många skogsägare verkar ju tro att det bara finns mellanskog o tre bolag att sälja till?

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

nikan  
#757326 Virkesbörsen är väl bra om du inte kan konkurrensutsätta själv men man skall inte tro att de arbetar gratis. Inte ett ord om hur de tjänar sina pengar...
Vi skogsägare måste ju se till att värna om vår råvaras värde. Så länge det finns trogna säljare som säljer för en keps eller för att köparen var så trevlig eller är trogna i kollektivföreningarnas propaganda så kommer vi ha lägre timmerpriser i Sverige än övriga Europa.

Kollektiv föreningarnas största uppgift är tycker jag att se till att prisbilden på råvaran korrelerar med priset på färdig vara.
Här är ju inte råvarupriset i närheten av den utveckling som färdigvaran har...

Det skulle aldrig falla mig in att sälja till lägre pris än till det högsta jag kan få. Och är man nöjd så gör man affär. Allt efter bästa förmåga.

Jag har gjort otaliga jämförelser frågat på olika köpformer sortiment LRK osv och gjort beräkningar på förväntat utfall och det jag kan konstatera är att Rotpost alltid vinner så börja stämpla er skog är min uppmaning! Sälj så dyrt ni kan detta gynnar alla på sikt.

Låt dig inte luras av skrämselpropaganda om stora sänkningar osv.

Har du möjlighet att få pengarna att växa bättre utanför skogen så hugg ner allt du kan så fort du kan men sälj det inte till underpris!
Låt köparna veta att du vill ha så mycket du kan få låt inte dem bestämma vad du kan få utan tala om vilka nivåer du vill ha.

Testa att stämpla en gång och jämför sen med ett avverkningsuppdrag så får du se vad som är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Camaro1969  
#757384 det blir intressant att se nettot sedan gerran,

nettopriser här uppe i hälsingland/medelpad ser jag krypit upp över 500, så mellan 500-550 netto är de senaste jag sett,
avverkningskostnad 80-100:- så minst 600 rakt över alla sortiment förutom brännved.

tycker ändå det är för lågt :)

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Granstorp  
#757443 Pratade precis med en bekant som fått ett spontant besök av en virkesinköpare från Sydved som hade frågat min bekant om han ville sälja skog! Min bekant hade inga direkta planer på att avverka nu men bad inspektorn att skicka en offert! Enligt min bekant så erbjöd inköparen över 1000kr/fub för grantimmer+20cm

Bara det att inköparen stannar till och spontant FRÅGAR om man vill sälja timmer måste ändå vara ett tecken på att spelreglerna håller på att förändras! Hoppas nu bara att det inte är ett tillfälligt fenomen…

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Fredrik Reuter  
#757469 Det var riktigt trevlig läsning Granstorp. Det stämmer också överens med de samtal vi får till oss från skogsägare, det är flera som är i princip förbryllade att virkesköpare aktivt hör av sig och erbjuder sig att lämna offert på en avverkning. 1000 kr är en psykologisk gräns m.a.p antal siffror och viktigt att den nu kan brytas.

Med tanke på skogsindustrins kvartalsrapporter med extrema vinstmarginaler så är ett skäligt pris på normalt grantimmer i Sverige idag 1200 kr/m3fub. Minst! Vill man spetsa till det så kan man säga att varenda krona under 1200 kr ger man skogsindustrin till skänks idag. Och det gäller hela Sverige!

Observera att det inte handlar om att "suga musten" ur skogsindustrin. Det är skäligt betalt och skogsindustrin kommer ändå att ha tvåsiffrig vinstmarginal!

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

alias  
#757476
Granstorp skrev:Pratade precis med en bekant som fått ett spontant besök av en virkesinköpare från Sydved som hade frågat min bekant om han ville sälja skog! Min bekant hade inga direkta planer på att avverka nu men bad inspektorn att skicka en offert! Enligt min bekant så erbjöd inköparen över 1000kr/fub för grantimmer+20cm

Bara det att inköparen stannar till och spontant FRÅGAR om man vill sälja timmer måste ändå vara ett tecken på att spelreglerna håller på att förändras! Hoppas nu bara att det inte är ett tillfälligt fenomen…


Kan nog stämma vad det gäller prisnivån. VO Långasjö på Södra hade en kalkyleringskväll för ett tag sedan där de menade på att prislista + apteringstillägg + dubbelcertifieringspremier + tror att det var storlekspremie på någon tia (tror premierna gav i storleksordningen ca 100 - 120 kr/m3fub totalt) + efterlikvid på 10 eller 12 % landade på ett totalpris på lite över 1000 kr/m3fub, så det bildar väl ett prisgolv för övriga aktörer att förhålla sig till.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

plax  
#757477 Och här I Österbotten berättade "min uppköpare" igår att priserna kommer upp. Inga offentliga höjningar ännu men till hösten ville han vara med och bjuda 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).