Skogsekonomi

Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

76 inlägg 21835 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Fjällskog  
#755811 Som det fastslagits i andra trådar så har Sverige Europas lägsta priser på skogsråvara, nu har östra sektorn dvs Ryssland stängt sin marknad för västvärlden och vi har en skenande inflation som kan nå 2 siffrigt redan i år, vi riskerar dessutom en omfattande energibrist. Alla faktorer talar för att priserna kommer stiga brant kommande år, för dessa priser skulle jag inte sälja en pinne om jag inte hade kniven mot strupen. Vad tror ni om utvecklingen?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

surjämten  
#755813 Tror du har helt rätt!
Stötte i dag ihop med en skogsintresserad bekant som hört/läst info från Danske Bank.
Kommer enligt honom att bli stort sug efter både timmer o massaved.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

axwell  
#755836 Tom. Virkesbörsen är inne på samma linje, tror faktiskt att dom hämtar delar av sin info från Skogsforum.
Där belyser dom även hur mycket sämre vi får betalt i Sverige mot i europeiska kontinenten.

Länge har dom haft chansen att utnyttja den kanalen.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755848 Ja, om alla skriver vad de "hört", så kommer givetvis den här sanning gå runt, runt, runt...

VI får väl se.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

svampbob  
#755850 Igår påbörjades en avverkning på drygt 1000 fub hos mig som jag skrev kontrakt på i måndags. Ibland går det snabbt. Fick 745 fub för timmret innan avv kostnad.

Blir det en rejäl lågkonjunktur så kommer priserna att sjunka framöver och enligt mitt tyckande är det nu mer som talar för en sämre konjunktur framåt än en bättre så jag gjorde en chansning.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755851 Vilket län (del av Sverige) är du i @svampbob?

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

svampbob  
#755855
Mangan skrev:Vilket län (del av Sverige) är du i @svampbob?


Umeå Västerbotten.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

r93  
#755862
svampbob skrev:Igår påbörjades en avverkning på drygt 1000 fub hos mig som jag skrev kontrakt på i måndags. Ibland går det snabbt. Fick 745 fub för timmret innan avv kostnad.

Blir det en rejäl lågkonjunktur så kommer priserna att sjunka framöver och enligt mitt tyckande är det nu mer som talar för en sämre konjunktur framåt än en bättre så jag gjorde en chansning.


Grattis till dig!

Själv så väntar jag på att få avverka & har gjort det sedan november, storm och att inte störa fåglar har ställt till det….

Jag resonerade exakt som du, jag har lån på skogen, jag VET att räntan kommer öka, jag VET att allt blir dyrare, men jag vet inte om/när virkespriserna kommer höjas.

Men konjukturläget ser allt annat än ljust ut, så jag drog en chansning jag med, än så länge så ligger jag rätt till.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

svampbob  
#755866 Jag har knappt 3000 fub i ett område känsligt för trädkramarna och lyckades nu få igenom en anmälan på det virkestätaste området där så säkrast att avverka så snart som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

paavo25  
#755918 Nu här en månad sedan talat med två uppköpare ti min region, sydöstra Finland, så dom båda sade deras lagrer svämmar över på stock, SE vill hellst handla massa träd.

Priset är ok nu

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

svampbob  
#756159 Idag var det nära att jag köpte en ny hjullastare. Jag tänkte det är bäst att slå till nu innan priserna stiger ännu mera. Sedan började jag fundera på om värdet på min rotstående skog växer snabbare eller långsammare än prisutvecklingen på hjullastare.

Vad tror ni får vi mer eller mindre grejer i utbyte för vår skog om ett år eller två?

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

hfab  
#756163
svampbob skrev:Vad tror ni får vi mer eller mindre grejer i utbyte för vår skog om ett år eller två?

Om jag får bestämma så får vi mer.
Men om du fortsätter ge bort virke så får vi mindre. 😉

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

surjämten  
#756183 Men 745 kr för timmer är väl helt OK i Västerbotten?
Är nog många som säljer/ger bort till lägre pris.

Avatar Fallback

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

hfab  
#756197 😀 Visst är 745 ganska bra.
Men det är en bit kvar till 1000

Användarvisningsbild

Re: Avvakta med att sälja, priserna kommer gå rakt upp

Elis76  
#756198 Bättre en fågel i handen än tio i skogen

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).