Skogsekonomi

När är det värt att skaffa skogskonto?

10 inlägg 3922 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

När är det värt att skaffa skogskonto?

parhal  
#754329Jag gjorde en avverkning förra året som gav ca 100 kkr, efter det köpte jag motorsåg och timmervagn mm för ca 40 kkr. Är det värt att skaffa skogskonto för de resterande 60 kkr?

Jag är helt novis på skogsekonomi :)

TS
Landshypotek Bank

Re: När är det värt att skaffa skogskonto?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754330Första frågan: Kan du räntefördela?

alias  
parhal skrev:Jag gjorde en avverkning förra året som gav ca 100 kkr, efter det köpte jag motorsåg och timmervagn mm för ca 40 kkr. Är det värt att skaffa skogskonto för de resterande 60 kkr?

Jag är helt novis på skogsekonomi :)

Har du något sparat underskott i verksamheten från föregående år som du kan kvitta mot förra årets överskott/vinst?

Är alla inköp som du har gjort direkt avdragsgilla eller har någon enskild inventarie kostat mer än ett halvt prisbasbelopp + moms (i det senare fallet så ska objektet skrivas av under flera år, vilket höjer förra årets resultat)?

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754334Hur stor är din verksamhet? Kanske ska den ge ett årligt netto på 60'?

Användarvisningsbild

parhal  
#754336@skogsola ang räntefördelning, så kan jag det. Ang verksamheten så är den så liten att den inte ger netto på 60 kkr.

@Alias Jag har ett underskott (enl 2020 deklaration) på 54 kkr, blir det kvittat då?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#754340Om du hade en skogsinkomst på 100kkr exlusive moms under 2021 och avdragsgilla kostnader på 40kkr exklusive moms återstår 60kkr i ditt kassaflöde.Timmervagnen kan du inte dra av direkt utan den måste tas upp som inventarie och skrivas av under x antal år. Beroende på hur din bokföring ser ut för övrigt, har du förhoppningsvis ett överskott i ruta R11 i NE-blanketten.

Återstoden i ruta R21 kan du med fördel kan sätta in på skogskontot (deklareras i ruta R28) och använda för framtida utgifter.

Har du ett sparat underskott enligt den deklarationsbilaga du nyligen bör ha fått från Skatteverket på 54kkr, skall detta sparade underskott föras in i ruta R24.

Observera att den utgående momsen från skogsförsäljningen skall kvittas mot ingående moms för verksamhetens kostnader under 2021 i en separat momsdeklaration.

Är den utgående momsen större än den ingående, skall beloppet inbetalas till Skatteverket. Är den ingående momsen större än den utgående, återbetalar Skatteverket detta c:a 10 dagar efter att de fått din momsdeklaration.

Observera att momsskulden/momstillgången skall bokföras och deklareras på NE-blanketten. Momsskuld tas t.ex. upp under ruta B14.
Senast redigerad av Elis76 tor 31 mar 2022, 09:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

parhal  
#754344Stort tack för svar! Min förra revisor har slutat och jag tänkte jag skulle fixa pappersarbetet själv men inser att jag måste få tag i en ny revisor :)

TS

alias  
parhal skrev:@skogsola ang räntefördelning, så kan jag det. Ang verksamheten så är den så liten att den inte ger netto på 60 kkr.

@Alias Jag har ett underskott (enl 2020 deklaration) på 54 kkr, blir det kvittat då?

Ja överskott i verksamheten kvittas emot tidigare års sparade underskott.

Värt att notera är att insättning på skogskonto inte får medföra att årets resultat blir negativt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#754456vi vet inte om vagnen kostat mer än ett halvt prisbasbelopp

ta hjälp av nån som kan deklarera skog även om det kostaar några 1000 lappar, kan va din bästa investering, och delvis avdragsgillt med :)

man kan sätta av till skogskonto även om det blir ett underskott pga avsättningen.

går kvitta efteråt mot tex p fond, expfon m.m.

så det är en sanning med modfikation :)

Användarvisningsbild

parhal  
#754458Japp, jag har fixat en ny revisor idag. Nu kan jag koncentrera mig på Solosågen istället :)

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).