Skogsekonomi

Skogskonto sista datum uttag?

11 inlägg 3561 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskonto sista datum uttag?

Reymond  
#753906 Har efter Gudrun ett Skogsskadekonto kvar. Pengarna betalades ju ut 2006. Jag förde efter deklarerat 2007 in
80% på skogsskadekonto.
Vilket år blir det sista som jag får ha pengarna kvar på kontot? År 2026 eller 2027?

(Ni undrar säkert varför jag är så korkad att ha pengar kvar så länge. Men det kom ju mer stormar efter Gudrun och avverkning av söndertrasade bestånd så pengar har kommit in med jämna mellanrum så mycket av skogsskadekontot
är ju kvar)



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Elis76  
#753910 Här lite information.

Annars kan Du alltid fråga din bank.

Skog-/skogsskadeskonton tvångslikvideras efter upplåtelsetiden av banken om man själv inte har "tömt" dem dessförinnan.

https://www.landshypotek.se/spara/skogskonto/skogsskadekonto/

Avatar Fallback

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Reymond  
#753918 Tack Elis76. Jag vet att dom tvångslikvideras. Frågan var bara om man räknar från inkomståret tex 2006 eller året 2007 när likviden sattes in på skogskontot. Alltså 2026 eller 2027?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Reymond  
#753920 Hittade under LH villkor 5:1 : Tiden räknas från ingången av det kalenderår varunder insättningen senast skulle verkställts. Alltså blir det 2027 om jag fattat rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Elis76  
#753926 Så här står det i 21 kap. 36 § andra stycket IL om skogskonton.

Kreditinstitutet ska betala ut kvarstående medel på ett skogskonto när tio år har gått från ingången av det år då insättning senast skulle göras. För ett skogsskadekonto gäller istället att kreditinstitutet ska betala ut kvarstående medel när tjugo år har gått från ingången av det år då insättning senast skulle göras (21 kap. 36 § andra stycket IL).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.3/331303.html#h-Uttag-och-utbetalning-fran-ett-konto

Avatar Fallback

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Reymond  
#753927 Ok. Då blir det alltså 2026. Räknas från ingången av året insättning gjordes Dvs 2007 i mitt fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskonto sista datum uttag?

jannee  
#753928 Är jag helt fel ute, men mina skogskonton har alltid fallit ut till beskattning 10 år efter att jag satt in pengarna.
När blev det 20 år?
Har skogskonto som gick ut 2021, dessa pengar har banken nu automatiskt fört in på ett annat konto.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Reymond  
#753930 Janne! Du är inte fel ute. Jag räknar på ett skogsskadekonto som du efter svåra stormar bränder etc får sätta in 80 % från nettot avvuppdrag, rotpost etc. Behålla i Max 20 år.
Vanligt skogskonto är ju 10 år och 60% av netto avvuppdrag etc

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Camaro1969  
#753983 ja det är skillnad på skogskonton och skogsSKADEkonton

jag är faktiskt lite osäker, men jag tror det blir 2027

för i praktiken kan ett vanligt skogskonto sättas av i 12 år om jag fattat rätt

tex avverkning 2010
insättning 2011
sedan har man 10 år på sig att ta ut pengarna 2021
men gör man inte det faller de ut året efter 2022

Avatar Fallback

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Reymond  
#753987 Camaro? Ok. Ytterligare ett sätt att räkna. Så då skulle 2022 bli beskattningsår för det som inte tagits ut inom 10 år dvs senast 2021?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskonto sista datum uttag?

Camaro1969  
#754007 jag har dubbelkollat nu, och det stämmer som jag skrev att det är i praktiken 12 år.

"skatt på skog, 11.8"

ett ytterligare trix man teoretiskt skulle kunna använda är att i tex januari sätta av till skogskonto, sedan efter 4 månader får man ta ut pengarna, då gör man det och sedan sätter man in dem på nytt innan man lämnar deklarationen, så har samma pengar använts för att skjuta beskattning ett år framåt.

tror det var björn lunden som kom på detta, troligen har ingen det behovet, men man vet ju aldrig :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).