Skogsekonomi

Bokföra och redovisa medlemsinsats

8 inlägg 4375 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bokföra och redovisa medlemsinsats

Larrson  
#753466 Jag har gjort en extra insatsinbetalning till skogsägarföreningen.
Hur bokför och redovisar jag den? Ska den tas upp som en kostnad i verksamheten?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföra och redovisa medlemsinsats

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753473 Extra insatsbetalning? Kan betyda lite olika, vilken förening är det?

Olika bokföring beroende på, men inte i något fall blir det en kostnad som du får dra av, utan du byter en tillgång mot en annan.

Avatar Fallback

Re: Bokföra och redovisa medlemsinsats

Reymond  
#753475 Är också osäker på hur insatsavdrag skall bokföras. Är medlem Södra. En kunnig har sagt att man tar upp
Insatsavdraget till beskattning utan att bokföra samma summa som avdrag.
När man går ur Södra eller säljer överinsatser så är dessa pengar skattade och klara. Så har jag också gjort.
En annan har nu sagt att man skall bokföra insatsavdraget som en kostnad.? Men då blir det ju beskattningsbart en gång när insatserna avyttras. Någon som kan klargöra?
Jag pratar inte om emmisionskapitalet.

Användarvisningsbild

Re: Bokföra och redovisa medlemsinsats

Larrson  
#753476 I början då jag blev medlem (Norra skog, då Norrskog), så gjordes det insatsavdrag från avräkningsnotorna vid virkesleverans. Nu har det visat sig att den totala medlemsinsatsen som jag har fått in på mitt insatskonto (genom detta avdrag vid försäljning av virke) inte uppgår till den miniminivå som föreningen har satt i sina stadgar. Därför har jag blivit uppmanad att göra en "extra" inbetalning för att fylla upp till minimi-insatsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra och redovisa medlemsinsats

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753477 Insatsen är en tillgång och ska bokföras i klass 1 ihop med andra tillgodohavanden. Du flyttar bara pengar från tex bankkontot till insatskontot.

Användarvisningsbild

Re: Bokföra och redovisa medlemsinsats

Camaro1969  
#753484 136x

Avatar Fallback

Re: Bokföra och redovisa medlemsinsats

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753511
Reymond skrev:Är också osäker på hur insatsavdrag skall bokföras. Är medlem Södra. En kunnig har sagt att man tar upp
Insatsavdraget till beskattning utan att bokföra samma summa som avdrag.
När man går ur Södra eller säljer överinsatser så är dessa pengar skattade och klara. Så har jag också gjort.


Om du säljer virke för för 10000:- så blir det en intäkt. 4% av den intäkten behåller Södra som andel. Så du får en besksttningsbar intäkt på 10000:- (3420) , men bara 9600:- hamnar på ditt bankkonto (1930) och 400:- hamnar som tillgång på 1364 eller vad du använder.

När du sen går ur Söders, så flyttas bara mellan 1364 och 1930, ingen beskattning inträder.

Du kan också sälja andelen till andra delägare för lite mer, då får du en liten besksttningsbar vinst på skillnaden mellan nominella värdet och vad du säljer för.

Avatar Fallback

Re: Bokföra och redovisa medlemsinsats

Reymond  
#753602 Tack Mangan! Solklart förklarat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).