Skogsekonomi

Plantörer våren 2022

52 inlägg 11580 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

hfab  
#752531
Tåndemåla skrev:
hfab skrev:Jag skulle vilja ge en replik på jannee's komentarer.

Självklart finns det plantörer och övriga skogsarbetare som får usla vilkor.
Men dom jobbar ju ändå.
Varför? Dom tjänar pengar på det.

Om lönerna är för låga beror det oftast på att markägarna saknar betalningsvilja.
De flesta entreprenörer skulle nog helst betala mycket mer än de idag mäktar med.

Jag kommer att fortsätta hävda med en dåres envishet att arbetslösa som inte vill plantera är lata. (om dom inte har en diagnos som gör det omöjligt)

Själv bor jag i koja på veckorna. Skiter i skogen. Äter på skördarens fotsteg. Duschar då jag kommer hem. Lyssnar på radio och pratar i telefon de dagar jag har kontakt med tele nätet.
För detta tar jag ut en nettolön på 15000kr.
Jag tror aldrig någon har kallat mig lat

Ingen tror att du är lat. Men personligen tror jag du missar viss info eller så är du dum.

Utveckla gärna.
Är jag dum som inser att det är låga löner i skogen?
Eller för att jag tar ut låg lön?
Vad är det för info jag kan ha missat?
Utveckla gärna. 😀

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Plantörer våren 2022

Camaro1969  
#752571
tallen100 skrev:Det gamla vanliga tjatet om de "lata" svenskarna som inte vill jobba i skogen.
Vore det vettigt betalt så skulle det nog finnas både röjare, planterare och bärplockare som vore svenska.
Börjar till och med bli utländska förare i maskinerna, vad kan det bero på
Lata svenskar som inte vill köra, eller blir de andra billigare?



kan ju även vara så att bidragen för att inte jobba är för höga?

Användarvisningsbild

Re: Plantörer våren 2022

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752580
hfab skrev:
Tåndemåla skrev:
hfab skrev:Jag skulle vilja ge en replik på jannee's komentarer.

Självklart finns det plantörer och övriga skogsarbetare som får usla vilkor.
Men dom jobbar ju ändå.
Varför? Dom tjänar pengar på det.

Om lönerna är för låga beror det oftast på att markägarna saknar betalningsvilja.
De flesta entreprenörer skulle nog helst betala mycket mer än de idag mäktar med.

Jag kommer att fortsätta hävda med en dåres envishet att arbetslösa som inte vill plantera är lata. (om dom inte har en diagnos som gör det omöjligt)

Själv bor jag i koja på veckorna. Skiter i skogen. Äter på skördarens fotsteg. Duschar då jag kommer hem. Lyssnar på radio och pratar i telefon de dagar jag har kontakt med tele nätet.
För detta tar jag ut en nettolön på 15000kr.
Jag tror aldrig någon har kallat mig lat

Ingen tror att du är lat. Men personligen tror jag du missar viss info eller så är du dum.

Utveckla gärna.
Är jag dum som inser att det är låga löner i skogen?
Eller för att jag tar ut låg lön?
Vad är det för info jag kan ha missat?
Utveckla gärna. 😀



Man skjuter sig själv i foten om man tar ut en låg lön när man sitter med sitt företag.
Har man inte större marginaler än att man kan ta ut mer än 15000 i lön bör man nog se sig om efter ett nytt jobb. De jag känner i branschen har en lön nära 30000 innan skatt efter något år i skogen.

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

jannee  
#752596 Ni måste inse en sak och den är att det finns för lite jobb med avtalsenlig lön i förhållande till alla de som är arbetslösa, så "enkelt" är det.
Många många företag driver runt sin rörelse med folk från arbetsförmedlingen som delvis lever på ersättning från just AF.
Det är arbetsgivaren som på detta vis får subventionerad arbetskraft, tacka f*n för att dessa sedan inte vill betala full lön till några arbetssökande.
Varför ska JAG som arbetssökande får MINDRE ut än vad jag har rätt till av min försäkring (arbetslöshetskassan).
Hur ska jag kunna konkurrera mot utländsk arbetskraft som endast kostar "min" arbetsgivare 50 % av vad min avtalsenliga lön borde vara.

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

hfab  
#752630
Tåndemåla skrev:
Man skjuter sig själv i foten om man tar ut en låg lön när man sitter med sitt företag.
Har man inte större marginaler än att man kan ta ut mer än 15000 i lön bör man nog se sig om efter ett nytt jobb. De jag känner i branschen har en lön nära 30000 innan skatt efter något år i skogen.


Så jag är dum för att jag privat inte spenderar mer än 15000/mån?
Eller är det för att jag har låga levnads omkostnader?
Jag skulle kunna ta ut en direktörslön. Men pengar gör större nytta på annat håll

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

tallen100  
#752635 Så länge du är nöjd själv är väl allt bra.
Men det går ju inte att "begära" att alla andra ska resonera likadant.

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

hfab  
#752637 Tjänar man mer på A-kassa än på plantering så är man dels lat, dessutom har man alldeles för hög A-kasse ersättning.
Förmodligen saknas även den utroningshotade arbetsmoralen.

Det finns idag nästan obegränsat med plantering och röjnings jobb, för den som faktiskt vill tjäna sitt eget levebröd.

Stor sett alla dessa har avtalsenliga löner.

@Skogsgotte vad får en röjare i netto ungefär idag?
Plantörer? Har du koll på det?

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

hfab  
#752638
tallen100 skrev:Så länge du är nöjd själv är väl allt bra.
Men det går ju inte att "begära" att alla andra ska resonera likadant.


Varför ska man "begära" att någon ska resonera likadant?
Alla har inte samma förutsättningar som mig, jag KAN ta ut en låg lön från firman.
Jag råkar ha lite arvoden som betalas ut också 😉
Det blev så mycket tid över när jag gick ner till heltid, så jag tog på mig lite uppdrag vid sidan om 😀

Användarvisningsbild

Re: Plantörer våren 2022

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752639
hfab skrev:
tallen100 skrev:Så länge du är nöjd själv är väl allt bra.
Men det går ju inte att "begära" att alla andra ska resonera likadant.


Varför ska man "begära" att någon ska resonera likadant?
Alla har inte samma förutsättningar som mig, jag KAN ta ut en låg lön från firman.
Jag råkar ha lite arvoden som betalas ut också 😉
Det blev så mycket tid över när jag gick ner till heltid, så jag tog på mig lite uppdrag vid sidan om 😀


Så med andra ord var inte all info framme😅

Användarvisningsbild

Re: Plantörer våren 2022

Stavve  
#752826 Kapaciteten på plantering kommer i år att minska då som bekant det är många som kommer och planterar från Ukraina. Det betyder att kvarvarande arbetsstyrka med arbetskraft från ffa Baltikum, Thailand och Polen får sätta plantorna. Har hört de entreprenörer som skjuter fram röjningsjobben och låter dem plantera istället då det är bättre/mindre dåligt att vänta lite med röjning än att låta plantor förgås.

Men helt klart finns det fog för att få ut fler i jobb nu och dessutom få gratis motion!

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

jannee  
#752830 Det är, ett rent ut sagt, ett djävla gnällande på att det saknas folk till ditten och datten.
Betala bara en skälig ersättning (lön) försvinner problemen.
Kan någon vara uppriktig/ärlig och berätta vad en plantör eller röjare har i ersättning/lön.
Kom bara inte med dösnacket att de får efter avtal, för det går jag inte på.
Var är timlönen?
Reseersättning?
Restidsersättning?
Arbetskläder/skor/handskar?
Skyddsutrustning vid röjning?
Den som nu inte kan eller våga gå ut och svara ärligt bevisar bara att allt handlar om en gråzon = eller ett skamlöst utnyttjande av folk i en utsatt situation.

Användarvisningsbild

Re: Plantörer våren 2022

Toban  
#752852
jannee skrev:Det är, ett rent ut sagt, ett djävla gnällande på att det saknas folk till ditten och datten.
Betala bara en skälig ersättning (lön) försvinner problemen.
Kan någon vara uppriktig/ärlig och berätta vad en plantör eller röjare har i ersättning/lön.
Kom bara inte med dösnacket att de får efter avtal, för det går jag inte på.
Var är timlönen?
Reseersättning?
Restidsersättning?
Arbetskläder/skor/handskar?
Skyddsutrustning vid röjning?
Den som nu inte kan eller våga gå ut och svara ärligt bevisar bara att allt handlar om en gråzon = eller ett skamlöst utnyttjande av folk i en utsatt situation.



Ackord med golv på 119 spänn i timmen för helt oerfaren. 39 spänn påslag vid övertid 30 spänn milen vid resa med egen bil för plantering

Tog mig 10 sekunder att googla å 30 sekunder att läsa.
Så jävla uselt är det inte.

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752854 Dottern får 140 för att hjälpa till att mocka och fodra hos ridskolan på timbasis.

Användarvisningsbild

Re: Plantörer våren 2022

Toban  
#752855
Mangan skrev:Dottern får 140 för att hjälpa till att mocka och fodra hos ridskolan på timbasis.

Och då kan hon förstås jobba minst 40 timmar i veckan om hon vill + att ridskolan betalar semesterersättning och sociala avgifter plus försäkringar 😉

Avatar Fallback

Re: Plantörer våren 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752866 Ja, det blir semesterersättning och sociala avgifter på det, ja. Och hon rider inte där. 😎

Tror du hon skulle vilja arbeta med plantering för 119/h istället?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).