Skogsekonomi

Plantörer våren 2022

52 inlägg 14782 visningar 13 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare

Plantörer våren 2022

nilsszzon  
#752469Jag brukar hyra ut till ca 100 st ukrainska plantörer varje år och har gjort det de senaste 15 åren , men detta året verkar det bli annorlunda.

Hur har ni det med plantörer? jag har ett antal markägare som är förtvivlade över att de inte får tag i plantörer nu så tänkte kolla om ni andra har märkt av det? arbetare från polen , litauen ev ryssland samt de svenska bolagen.

jag själv har ställt in mig på att plantera det jag beställt för i år och som tur är så är det bara drygt 2500st BR plantor så jag ska nog överleva.

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Plantörer våren 2022

Elis76  
#752471Det finns 363.575 arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Vad är problemet?

https://arbetsformedlingen.se/statistik/arbetsloshet

hfab  
Elis76 skrev:Det finns 363.575 arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Vad är problemet?

Problemet är väl att de flesta som är inskrivna på AF inte vill jobba?!

nilsszzon  
hfab skrev:
Elis76 skrev:Det finns 363.575 arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Vad är problemet?

Problemet är väl att de flesta som är inskrivna på AF inte vill jobba?!

hade folket på AF verkligen velat jobba så är jag säker på att det åtminstone hade kunnat halveras de som är inskrivna där, men det borde märkas väldigt tydligt i landet och även bland oss att många från ukraina inte kommer och gör nytta i våra skogar.

TS

jannee  
#752486Tror nog att hfab inte har så lite fel.
Med jobb menar jag en sysselsättning som verkligen ger betalt efter hur mycket arbete personen i fråga gör.
Nu inte brutto utan netto efter de kostnader och besvär det behövs för att fullgöra arbetsuppgiften.
Hur många vill åka långa sträckor, utan ersättning för att därefter peta ned plantor till ett pris som DU SJÄLV inte skulle acceptera.
ELLER hur många kan tänka sig att plocka bär till det pris som bäruppköparna är villiga att betala.
Är nog inga som helst problem att få fram plantörer bara ersättningen är den rätta.
Betala bara reseersättning med 45 till 50 kr/mil därefter 2 kr/planta + semestersättning.
Självklart ska det efter dagens slut finnas möjligheter till dusch men även toalettutrymme och en manskapsbod för intagande av mat men även plats för klädombyte.
Vilken entreprenör erbjuder detta och ändå inte har några plantörer att ställa till förfogande?

nilsszzon  
#752491jannee , menar du att plantörer inte brukar ha tillgång till dusch , toalett och dylikt i sverige? jag har aldrig sett några sådana indikationer i områdena åtminstone.

TS

jannee  
#752492Ja det menar jag.
Jag har här sett utlänningarna bussas runt i en pickup och efter vad jag sports har de ENDAST fått betalt/satt planta.
Några faciliteter har inte skymtats.
Äta i bilen, skita i skogen, dusch i manskapsbord finns troligtvis där ytlänningarna inhyrs - i någon lagerlokal eller annat uthus.
Tacka f*n för att någon arbetslös vill jobba under sådana premisser.
Vill DU?????

tallen100  
#752497Det gamla vanliga tjatet om de "lata" svenskarna som inte vill jobba i skogen.
Vore det vettigt betalt så skulle det nog finnas både röjare, planterare och bärplockare som vore svenska.
Börjar till och med bli utländska förare i maskinerna, vad kan det bero på
Lata svenskar som inte vill köra, eller blir de andra billigare?

nilsszzon  
jannee skrev:Ja det menar jag.
Jag har här sett utlänningarna bussas runt i en pickup och efter vad jag sports har de ENDAST fått betalt/satt planta.
Några faciliteter har inte skymtats.
Äta i bilen, skita i skogen, dusch i manskapsbord finns troligtvis där ytlänningarna inhyrs - i någon lagerlokal eller annat uthus.
Tacka f*n för att någon arbetslös vill jobba under sådana premisser.
Vill DU?????

hade jag varit arbetslös och velat ha en fot in så hade jag nog kunnat tänka mig det. låter lite som mitt nuvarande jobb faktiskt ( äta i bilen , skita i skogen och tvätta sig först när jag kommit hem )

de plantörer som jag sett har haft norrlandsvagn de dragit efter bilen. vad de tjänar vet jag egentligen inte men då de som varit hos mig från ukraina varit väldigt intresserade utav min traktor och skogsvagn osv och själva haft lantbruk i hemlandet så lät det som de tjänade mer än jag faktiskt trodde så det var skönt att höra.

TS

jannee  
#752501Är det NÅGON som EGENTLIGEN vet hur mycket en plantör tjänar?
Per planta eller per timme?
De privata (egna företagare) som planterar i mitt närområde fakturerar 1,75 kr/planta + moms, då ska plantorna finnas tillgängliga i hyggeskanten annars tillkommer timtid för hämtning. transport o.s.v.
Eventuell milersättning för transport till arbetsplatsen är för mig okänd.
Ovan gäller täckrot gran, barrotspris ingen vetenskap om.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752502Nu ska vi inte överdriva situationen för plantörer jämför med annat folk som jobbar ute och ofta byter arbetsplats. Hade du varit anläggare, bergsprängare eller beläggningsarbetare så hade det varit måttligt med dusch på arbetsplatsen och delvis obetalda resor. Plantörer jag varit i kontakt med har likt ovan nämnda yrken haft bil via jobbet och förväntats utföra sina resor utanför ordinarie arbetstid. Kommer man norrut så kanske den bilden förändras något med större hyggen men här nere jobbas de flesta hyggena igenom på en dag eller två av ett arbetslag.

nilsszzon  
jannee skrev:Är det NÅGON som EGENTLIGEN vet hur mycket en plantör tjänar?
Per planta eller per timme?
De privata (egna företagare) som planterar i mitt närområde fakturerar 1,75 kr/planta + moms, då ska plantorna finnas tillgängliga i hyggeskanten annars tillkommer timtid för hämtning. transport o.s.v.
Eventuell milersättning för transport till arbetsplatsen är för mig okänd.
Ovan gäller täckrot gran, barrotspris ingen vetenskap om.

nej är väl inte så vanligt att man diskuterar sin lön med folk man inte känner

TS

hfab  
#752507Jag skulle vilja ge en replik på jannee's komentarer.

Självklart finns det plantörer och övriga skogsarbetare som får usla vilkor.
Men dom jobbar ju ändå.
Varför? Dom tjänar pengar på det.

Om lönerna är för låga beror det oftast på att markägarna saknar betalningsvilja.
De flesta entreprenörer skulle nog helst betala mycket mer än de idag mäktar med.

Jag kommer att fortsätta hävda med en dåres envishet att arbetslösa som inte vill plantera är lata. (om dom inte har en diagnos som gör det omöjligt)

Själv bor jag i koja på veckorna. Skiter i skogen. Äter på skördarens fotsteg. Duschar då jag kommer hem. Lyssnar på radio och pratar i telefon de dagar jag har kontakt med tele nätet.
För detta tar jag ut en nettolön på 15000kr.
Jag tror aldrig någon har kallat mig lat

alias  
busholle skrev:Nu ska vi inte överdriva situationen för plantörer jämför med annat folk som jobbar ute och ofta byter arbetsplats. Hade du varit anläggare, bergsprängare eller beläggningsarbetare så hade det varit måttligt med dusch på arbetsplatsen och delvis obetalda resor. Plantörer jag varit i kontakt med har likt ovan nämnda yrken haft bil via jobbet och förväntats utföra sina resor utanför ordinarie arbetstid. Kommer man norrut så kanske den bilden förändras något med större hyggen men här nere jobbas de flesta hyggena igenom på en dag eller två av ett arbetslag.

Jag vet inte heller om någon skogsbruksplanläggare eller rotpoststämplare som släpar med sig en huggarkoja efter bilen, och dessa är ju vanligen inhemsk arbetskraft.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hfab skrev:Jag skulle vilja ge en replik på jannee's komentarer.

Självklart finns det plantörer och övriga skogsarbetare som får usla vilkor.
Men dom jobbar ju ändå.
Varför? Dom tjänar pengar på det.

Om lönerna är för låga beror det oftast på att markägarna saknar betalningsvilja.
De flesta entreprenörer skulle nog helst betala mycket mer än de idag mäktar med.

Jag kommer att fortsätta hävda med en dåres envishet att arbetslösa som inte vill plantera är lata. (om dom inte har en diagnos som gör det omöjligt)

Själv bor jag i koja på veckorna. Skiter i skogen. Äter på skördarens fotsteg. Duschar då jag kommer hem. Lyssnar på radio och pratar i telefon de dagar jag har kontakt med tele nätet.
För detta tar jag ut en nettolön på 15000kr.
Jag tror aldrig någon har kallat mig lat

Ingen tror att du är lat. Men personligen tror jag du missar viss info eller så är du dum.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).