Skogsekonomi

Inventarier vid övertagande av skogsfastighet

4 inlägg 2703 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inventarier vid övertagande av skogsfastighet

Jobba på du bara  
#750753 Hej,
Undrar över en sak...
Om man som privatperson övertar en skogsfastighet från en annan privatperson. (Tidigare ägare har en enskild firma för sin skog och man själv startar en enskild firma för sitt nya skogsinnehav.)

Tidigare ägaren har genom åren köpt på sig en del inventarier för den verksamhet han bedrivit. Inventarierna har han tagit på sin enskilda firma och därmed dragit av momsen. Vissa är säkert äldre och redan avskrivna, andra är det inte.

Hur funkar det? Kan han ha kvar maskiner även fast han inte kan ha nån verksamhet iom han inte har nån skog "att vara verksam" i längre? Kan/bör han ha kvar sin firma utan skog?


Senast redigerad av Jobba på du bara sön 13 mar 2022, 09:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Inventarier vid övertagande av skogsfastighet

Arvid0  
#750754 Övertar = köper? Man köper oftast fastigheten (fastighetsbeteckningen) utan inkråm. Säljaren har kvar sin enskilda firma (personnumret). Vill han sälja till dig blir det som en vanlig försäljning. Antingen tas det upp som inkråm eller sälja det löst bredvid fastighetsaffären. Säljaren kanske har sju (7) skogsfastigheter men har oftast inte sju Atvs eller traktorer (en till varje fastighet) utan de ägs av säljarens enskilda firma.

Är inventarierna avskrivna så är det liten "risk" att ha de, kvar. Oftast är de direktavskrivna om relativt lågt värde. Han kan ha kvar sin enskilda firma.

Användarvisningsbild

Re: Inventarier vid övertagande av skogsfastighet

Jobba på du bara  
#750779 Kanon, tack för svar!

Då vet jag vad som gäller! Jag fick för mig att typ skattverket eller nån kunde få för sig att ha synpunkter på att man har maskiner o liknande som man dragit av momsen på kvar i en firma där man egentligen inte har nån verksamhet (då man inte har nån skog att vara verksam i).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inventarier vid övertagande av skogsfastighet

Arvid0  
#750780 Nja alltså du kan ju köpa hur stor traktor/skördare/skötare du vill utan att äga en skogsfastighet. Bekymret för han blir ju om det inte är avskrivet och han säljer skogen men står kvar med maskiner. Men det är inte olagligt så länge det görs rätt och det finns ekonomer som kan sådant mycket bättre och nog är billiga i sammanhanget för att få fram en smidig lösning. Hör med din lokala skogsägarförening så kan de nog hjälpa er.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).