Skogsekonomi

Fastighetstaxering

10 inlägg 3643 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastighetstaxering

toker72  
#750579 Har nyligen tagit över skogen efter mina föräldrar så har egen skog samt att jag i fjol köpte ut en delägare i ett skifte (48Ha) som ägts tillsammans i generationer fick nu blankett från skatteverket att dom vill ha en fastighetstaxering och det går ju ordna men vill man ha högt taxeringsvärde eller spelar det ingen roll eller påverkar det räntefördelningen ? När jag kollar igenom taxeringen verkar det som det delade skiftet har saknats i taxeringen i alla år hur har det kunnat blivit så och har det spelat nån roll ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Fastighetstaxering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750603 Det spelar inte jättestor roll, så länge man inte återför fastighetsskatt för skogsmark.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetstaxering

toker72  
#750610 Räknas inte räntefördelningen ut efter taxeringsvärdet eller vad baseras det på ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastighetstaxering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750614 Nej, det räknas på skilnaden mellan tillgågar och skulder. Skogsmarken tas med till det värde du köpte den för.

Finns en specialregel där kan man ta 150 % av 1952 års taxeringsvärde istället om det ger bättre värde.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetstaxering

toker72  
#750616 Jag har fått marken som gåva förutom det jag köpte till men har för mig jag fick ta över gamla värdet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastighetstaxering

Elis76  
#750625 Taxeringsvärdet räknas fram av Skatteverket utifrån olika premisser som gäller för det område där en fastighet är belägen samt vad man uppger i deklarationsblanketten. Detta samkörs sedan av Skatteverket mot den senaste riksskogstaxeringen och laserskanningen från Lantmäteriet.

Taxeringsvärdena används bl a. vid beräkning av intrångsersättning, uttag av pantbrev etc.

Oavsett hur en fastighet har förvärvats i sin helhet använder man sig av det taxeringsvärde/n som fastigheten åsatts av Skattemyndigheten. Man kan således inte säga att man övertar någon annans taxeringsvärde/n.

Har en fastighet däremot bildats genom: sammanläggning, avstyckning eller fastighetsreglering för att nämna några, behöver ett nytt taxeringsvärde åsättas fastigheten vilket verkar vara fallet i denna tråd.

Räntefördelning räknas fram med hjälpblankett SKV 2196. Här använder man sig av anskaffningsvärdet av fastigheten enligt en av nedanstående två olika regler:

Huvudregeln
Huvudregeln är att man tar upp anskaffningsvärdet (vanligen köpesumman) för mark, byggnad och markanläggning och minskar med de avdrag man gjort för värdeminskning på byggnad och markanläggning.

När man använder huvudregeln har det ingen betydelse när man förvärvat fastigheten.

Alternativregeln
Alternativregeln får man bara använda om man ägde fastigheten före den 1 januari 1991. När man sedan ska räkna fram värdet enligt alternativregeln utgår man från en viss procentsats av taxeringsvärdet 1993.

https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/enskildnaringsverksamhet/rantefordelning.4.361dc8c15312eff6fd2db8f.html

Användarvisningsbild

Re: Fastighetstaxering

Camaro1969  
#750638
Mangan skrev:Nej, det räknas på skilnaden mellan tillgågar och skulder. Skogsmarken tas med till det värde du köpte den för.

Finns en specialregel där kan man ta 150 % av 1952 års taxeringsvärde istället om det ger bättre värde.


nu är du på kapitalvinstberäkningen.

till räntefördelningen gäller taxeringsvärdet 1993

Avatar Fallback

Re: Fastighetstaxering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750651 Oops, så går det om man svarar sent på kvällen. 😀

Avatar Fallback

Re: Fastighetstaxering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750652
toker72 skrev:Jag har fått marken som gåva förutom det jag köpte till men har för mig jag fick ta över gamla värdet.


Ja då är det gamla värdet samt tillommande köpesumman som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Fastighetstaxering

toker72  
#750678 Ok så då är inte taxeringsvärdet så viktigt får göra en hyffsad uppskattning och skicka in blanketen så dom blir nöjda.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).