Skogsekonomi

Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

9 inlägg 3033 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Skogskurre  
#750531 Hej!
Räknas alla stammar som fyller spalten i relaskopet, eller skall vissa stammar som understiger ett visst mått räknas bort?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Danne88  
#750534 Alla ska räknas

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Elis76  
#750535 Här finns lite matnyttig information.

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/matt-och-matning/mata-grundyta-med-relaskop/

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Skogskurre  
#750538 Tack för snabbt svar. Jag har förstått det så också. Jag är läst på om formeln och blev därför förvånad när jag var ute på mitt skifte med skogsstyrelsens personal. De räknar inte med stammar under 8 cm i diameter i brösthöjd, jag ifrågasatte detta men de menade att de hade sammanlagt 100 års erfarenhet och har alltid gjort på detta sätt. Vad anser ni om detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750542 Är det tvåskiktade bestånd kan det vara lämpligt att ta två varv med relaskopet och räkna med två höjder. Har man många stammar som är i undebeståndet och sedan sätter de i överhöljd blir det snabbt fel.

Tex du har 32 i grundyta men av dessa är 16 grova tallar 26 m och 16 klenare gran 17 m
Blir det 310 m3ska med skogsstyrelsens volym tabell om öh är 26 m
Men med två varv blir det 145 tall och 110 gran således 255 m3sk med samma siffror.

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Sunilorblede  
#750607
Skogskurre skrev:Tack för snabbt svar. Jag har förstått det så också. Jag är läst på om formeln och blev därför förvånad när jag var ute på mitt skifte med skogsstyrelsens personal. De räknar inte med stammar under 8 cm i diameter i brösthöjd, jag ifrågasatte detta men de menade att de hade sammanlagt 100 års erfarenhet och har alltid gjort på detta sätt. Vad anser ni om detta?


Varför tycker du att de under 8 ska räknas med?
Som jag ser det beror det på syftet med mätningen. För skogsbruksplanering är de under 8 ointressanta då den volymen med största sannolikhet inte kommer skördas som gagnvirke.

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750609 Så i en 15-20 årig skog där träden är mellan 6-12cm får bara de stammar som är över 8 cm räknas med?🤔 blir bra knepigt att förklara för markägaren att jag räknade vara en liten del av volymen?😳

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750611 Alla stammar ska räknas. Det är inte jätte många som är klena. Då det i räknefaktor 1. Är det en stam som står 2 m bort och är är 4 cm är den med är det en stam som är 5 cm och står tre meter bort är den inte med. Det är diametern genom två är samma som avståndet. I meter. Som ger grundytan.
20 cm som står 9,9 m bort är med 20 cm som står 10,1 är inte med
Ett träd som är

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar räknas vid relaskopmätning?

dotcom  
#751989 Beror på vad du ska använda resultatet till. Är det inför en gallring eller slutavverkning finns ingen nytta med att räkna in de under 8 cm de bör röjas bort före avverkning. Vill du ha totalvolym och bortse från skötselåtgärder räknar du allt som uppfyller spalten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).