Skogsekonomi

Värde på mark och tillgångar vid årsbokslut

5 inlägg 3360 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värde på mark och tillgångar vid årsbokslut

ujja  
#749515 Vid ett förenklat årsbokslut skall man ange ett värde på (B3) "Mark och andra tillgångar som inte får skrivas av".
Om man under året fått en fastighet som gåva och gör sitt första årsbokslut, vilket värde bör man då använda:
- tidigare ägarens uppgifter?
- taxeringsvärdet?
- ett rimligt marknadsvärde?

Vad jag förstår så ingår inte värdet i någon skattemässig uträkning så den kanske inte är så viktig, eller?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Värde på mark och tillgångar vid årsbokslut

alias  
#749519
ujja skrev:Vid ett förenklat årsbokslut skall man ange ett värde på (B3) "Mark och andra tillgångar som inte får skrivas av".
Om man under året fått en fastighet som gåva och gör sitt första årsbokslut, vilket värde bör man då använda:
- tidigare ägarens uppgifter?
- taxeringsvärdet?
- ett rimligt marknadsvärde?

Vad jag förstår så ingår inte värdet i någon skattemässig uträkning så den kanske inte är så viktig, eller?


Vid gåva så träder gåvotagaren i gåvogivarens ställe och således är gåvogivarens (tidigare ägares) uppgifter rimligen det korrekta.

Detta är viktiga uppgifter att hålla reda på så att man vårdar sitt räntefördelningsunderlag (möjlighet att ta ut lågbeskattade medel ur verksamheten).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Värde på mark och tillgångar vid årsbokslut

ujja  
#749554 Jag känner till att gåvotagaren sätts i givarens "stol" skattemässigt men är lite osäker på exakt vad som omfattas av detta.
Så det bokförda värdet ska alltså inte motsvara något värde i "verkligheten"?
Räntefördelningen bokförs väl som en separat post med en årlig räntetillväxt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värde på mark och tillgångar vid årsbokslut

Elis76  
#749566 Om Du har fått fastigheten i gåva och inte bokfört den tidigare måste du börja med en öppningsbalansräkning. Öppningsbalansräkningen upprättas för gåvodatumet.
Tänk på att om gåvodatum inte är vid ett årsskifte, är både givaren och gåvotagaren bokföringsskyldiga fram till respektive efter gåvodatumet.

Läs mer på Skatteverkets hemsida:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.5/324692.html

För att bokföringen och deklarationen skall bli korrekt för er båda, är det fördelaktigt om ni upprättar boksluten och deklarationerna gemensamt då jag antar att Du fått fastigheten i gåva av en närstående.

Räntefördelning och expansionsfond är viktigt att hålla koll på varför man bör behärska Skatteverkets hjälpblankett SKV 2196.

https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/enskildnaringsverksamhet/rantefordelning.4.361dc8c15312eff6fd2db8f.html?q=r%C3%A4ntef%C3%B6rdelning

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/306.4.2e56d4ba1202f95012080004616.html

Här finns även bokslutsbilagor som Du kan använda Dig av som stöd.
http://skogsmastarna.se/hamta-dokument/
Senast redigerad av Elis76 tis 22 feb 2022, 07:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Värde på mark och tillgångar vid årsbokslut

Camaro1969  
#749613 krångla inte till det med öppningsbalansräkning om det endast är en fastighet du fått

du övertar tidigare ägares anskaffningsvärde.
det kan vara ett verkligt anskaffningsvärde eller del av taxeringsvärde 1993 (39% om det är skog)
man valde helt enkelt det högsta av dessa värden.

om tidigare ägare inte har något värde så beställer du taxeringsvärdet 1993 från skatteverket och använder denna beräkningsformel.

detta blir en tillgång när du räknar räntefördelningsunderlag och jag rekommenderar dig att hålla koll på detta från början

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).