Skogsekonomi

Virkesupproret.se

137 inlägg 30415 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

Camaro1969  
#756078 2”8 blir väl 9400:- per m3
Kostar 82:- metern

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756080 Det är så jäkla många olika kubik här nu så ni får bestämma er för vilken kubik ni hänvisar till
Är det
M3s = sågad vara
M3s= sågad vara torkad
M3s= sågad vara hyvlad
M3s= sågad vara hyvlad packad
M3=sågad vara hyvlad packad levererad
M3s= sågad vara hyvlad packad levererad bunt
M3s= sågad vara hyvlad packad levererad per regel

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

Camaro1969  
#756129 glömde skriva byggmax..

och jag tror bara de har en sorts 2"8 som ej är tryckt..

sen hur torr den är kan nog variera....

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

multiw  
#756217 Bra initiativ! 👍 Jag tror att den bästa vägen att höja virkespriserna för alla skogsägare är utbildning i att göra affärer. Vi alla som äger skog är företagare vare sig vi vill eller inte. Jag tror en sådan här förening skulle komma långt om de utbildade varje skogsägare i att räkna på vad deras virke teoretiskt borde vara värt för industrin å därigenom vända maktbalansen till att det blir som i övriga affärsvärlden där producenten sätter sitt pris på varan.
Att organisera sig för att göra stora vikesaffärer tror jag på sikt bara blir svårt och onödiga overhead kostnader likt de föreningar som finns idag. Jag tror mycket på att få alla skogsägare mera medvetna å att denna förening tar fram mallar, statistik på hur industrin går, vad avverkning å transport kostnader ligger på, vad marginalerna mellan producent och slutkund är. De är inte bra över tid att någon i ledet skor sig på någon annans bekostnad.

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

multiw  
#756218 Samt att vi får ett mera transparent system när det kommer till måttenheter. För mig är det märkligt att ett land som Sverige som är så styrt i alla delar av lagar å paragrafer tillåtet att en så stor industri som skogsindustrin får göra affärer på så många olika sätt. Att industrin vill ha det rörigt de är ju det självklara tecknet på att just i industrin tjänar på att vi småföretagare inte klarar att förstå alla olika affärs upplägg

Avatar Fallback

Re: Virkesupproret.se

WarPeter  
#756269
multiw skrev:Bra initiativ! 👍 Jag tror att den bästa vägen att höja virkespriserna för alla skogsägare är utbildning i att göra affärer. Vi alla som äger skog är företagare vare sig vi vill eller inte. Jag tror en sådan här förening skulle komma långt om de utbildade varje skogsägare i att räkna på vad deras virke teoretiskt borde vara värt för industrin å därigenom vända maktbalansen till att det blir som i övriga affärsvärlden där producenten sätter sitt pris på varan.

Jag tror du har en viktig poäng där. Vi har också funderat på att man kanske kan erbjuda support vid försäljning/förhandling.

multiw skrev:Att organisera sig för att göra stora vikesaffärer tror jag på sikt bara blir svårt och onödiga overhead kostnader likt de föreningar som finns idag. Jag tror mycket på att få alla skogsägare mera medvetna å att denna förening tar fram mallar, statistik på hur industrin går, vad avverkning å transport kostnader ligger på, vad marginalerna mellan producent och slutkund är. De är inte bra över tid att någon i ledet skor sig på någon annans bekostnad.

Om det gäller att vara mellanhand för att sälja virke inrikes tror du har rätt. Om vi genom partners kan skapa ett alternativ med utlänska köpare tror jag det vore väldigt nyttigt. Både för att tillföra mer konkurrens om virket, men också för att få svenska inköpare att inse att det finns risk att svensk industri helt går miste om virke om dom inte hänger med prisutvecklingen globalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

edlundp  
#756270
WarPeter skrev:
multiw skrev:Bra initiativ! 👍 Jag tror att den bästa vägen att höja virkespriserna för alla skogsägare är utbildning i att göra affärer. Vi alla som äger skog är företagare vare sig vi vill eller inte. Jag tror en sådan här förening skulle komma långt om de utbildade varje skogsägare i att räkna på vad deras virke teoretiskt borde vara värt för industrin å därigenom vända maktbalansen till att det blir som i övriga affärsvärlden där producenten sätter sitt pris på varan.

Jag tror du har en viktig poäng där. Vi har också funderat på att man kanske kan erbjuda support vid försäljning/förhandling.

multiw skrev:Att organisera sig för att göra stora vikesaffärer tror jag på sikt bara blir svårt och onödiga overhead kostnader likt de föreningar som finns idag. Jag tror mycket på att få alla skogsägare mera medvetna å att denna förening tar fram mallar, statistik på hur industrin går, vad avverkning å transport kostnader ligger på, vad marginalerna mellan producent och slutkund är. De är inte bra över tid att någon i ledet skor sig på någon annans bekostnad.

Om det gäller att vara mellanhand för att sälja virke inrikes tror du har rätt. Om vi genom partners kan skapa ett alternativ med utlänska köpare tror jag det vore väldigt nyttigt. Både för att tillföra mer konkurrens om virket, men också för att få svenska inköpare att inse att det finns risk att svensk industri helt går miste om virke om dom inte hänger med prisutvecklingen globalt.



Instämmer med ovan. Många är nog oförmögna att avgöra vad som är en bra affär eller inte och då är det en lämplig tjänst att erbjuda. Bra för att öka transperansen också.

@WarPeter: Jag har pmat dig gällande att vara mer aktiv i arbetet. Kolla din inbox.

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

Torbjörn Johnsen  
#756271 En stor paradox i den svenska timmermarknaden är att sågverken nu bygger ut sin kapacitet ganska omfattande. Enbart senaste informationen i Setras Q1-rapport om planerna för Kastets sågverk innebär ett ökat timmerbehov om 600 000 m3fub ytterligare. I den här artikeln finns en sammanställning från tidigare i år baserad på kända investeringsplaner.
https://iskogen.se/skogsindustri/rekord ... mmerbehov/

Går alla investeringsplaner i lås kommer det att behövas 4-5 miljoner m3fub mer sågstock inom en femårsperiod. Det här borde ju innebära stora möjligheter att få upp prinsivån på sikt i alla fall. Ska man ha upp priserna nu, vilket definitivt är möjligt, så finns bara en möjlighet. Håll på avverkningarna och teckna inga nya kontrakt innan ni får skäligt betalt. Det är inte frågan OM det kommer att ske utan mer NÄR.

Avatar Fallback

Re: Virkesupproret.se

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756333 Roligt att se sågverksindustrin går bra och investera! Vet inte om man skall köpa skog eller sågverk nu, vilket som är bäst? 🙂

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

Torbjörn Johnsen  
#756334
Mangan skrev:Roligt att se sågverksindustrin går bra och investera! Vet inte om man skall köpa skog eller sågverk nu, vilket som är bäst? 🙂


Bra fråga! Att köpa ett stort sågverksföretag är nog dyrt idag men å andra sidan tjänar de bra med pengar. Gott kassaflöde där så det kanske är en bra investering. Dessutom stora, outnyttjade möjligheter till vidareförädling. Tyvärr kan det vara svårt att hitta ett sågverk till salu gissar jag och det finns heller inte några direkta sågverksaktier att köpa för den som vill investera den vägen. Återstår att bygga upp sin egna verksamhet m h a en bandsåg eller liknande. Många som gör det nu.

Att köpa skog är också dyrt idag men här hänger inte intjäningsförmågan med p g a låga timmerpriser. De kan måhända stiga och hamnar de på finska och kontinentala nivåer så kanske det är billigt att köpa skog idag? Annars så återstår väl fortsatt devisen att leva lyckligt och dö rik för skogsägarna😎

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

multiw  
#756335 Jag tror man måste utbilda markägarna men även lobba på skogsindustrin. När de är så kortsiktiga som de är idag å vad jag förstår så har dom alltid varit det.
Denna kortsiktighet baserar jag på att man värnar om de låga timmer å massaveds priserna så att den privata skogsägaren många gånger inte ser vinsterna med att röja, gallra, dikesrensa eller bygga starka åretrunt vägar m.m
Detta kommer garanterat att slå tillbaka på skogsindustrin i framtiden då många av de privata skogsmarken inte kommer att producera tillräckligt å med den kvalité å trädslag som industrin efterfrågar

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

OlleL  
#756644 Fick just avräkningen från norra.
Mer än jag trodde på den lilla plätten.
Men ändå...
Netto 209kr/m3.
Lite slafsigt hopräknat med både massa och timmer.

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

edlundp  
#756648
OlleL skrev:Fick just avräkningen från norra.
Mer än jag trodde på den lilla plätten.
Men ändå...
Netto 209kr/m3.
Lite slafsigt hopräknat med både massa och timmer.


Nöjd?

Jag tycker det låter vansinnigt lite om det inte är 90% massa eller liknande (fortfarande vansinnigt lite motför vad det borde vara)?

Vart i sverige?

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

OlleL  
#756650 Måste korrigera till 245kr/m3, hade missat en post och glömt ett tillägg.
Och visst lite bättre men tycker ändå det fattas en del för att det ska vara rimligt.
Nöjd, då kund får betala 4000-8500 för sågat?
Kom igen.
Nära Umeå.
Ca 35% massa
Avverkningsuppdrag.
Väldigt enkelt räknat "Vad som hamnade på mitt konto"/"Total volym" utan moms.
Nån tjänar riktigt bra på det här, och det är inte jag.

Användarvisningsbild

Re: Virkesupproret.se

Skogsnördennorrland  
#756668
OlleL skrev:Måste korrigera till 245kr/m3, hade missat en post och glömt ett tillägg.
Och visst lite bättre men tycker ändå det fattas en del för att det ska vara rimligt.
Nöjd, då kund får betala 4000-8500 för sågat?
Kom igen.
Nära Umeå.
Ca 35% massa
Avverkningsuppdrag.
Väldigt enkelt räknat "Vad som hamnade på mitt konto"/"Total volym" utan moms.
Nån tjänar riktigt bra på det här, och det är inte jag.


Åter igen . Sälg rotpost , eller ett fast netto pris .
Blir man inte nöjd med buden , så är det ju bara låta det stå !
Att bli besviken när det är avverkat är ju tyvärr förkastligt och inte mkt att göra åt . Tyvärr...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).