Skogsekonomi

Varför köper inte skogsägarföreningar båtar?

6 inlägg 2656 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför köper inte skogsägarföreningar båtar?

Fjällskog  
#746952 I en annan tråd konstaterades det att virkespriserna för lövmassa låg på 795 kronor per kubik samt på ca 650 kronor per kubik för barrmassa (Estland). Sedan länge har priserna legat över 1000 kronor per kubik i Tyskland när det gäller virke. Om vi leker med tanken att man är virkesgrossist och bor i t. ex Luleå, köper upp björkmassa för transport till Estland. (varför jag tar Luleå är för att de har bland de lägsta priserna och längst till kontinenten.

Anta följande:

Inköp björkmassa Luleå, 270 kronor per kubik, avverkningskostnad 100 kronor per kubik. Transport Luleå hamn till Estland.

Avstånd Luleå - Tallin till sjöss ca 1000 km.

https://www.researchgate.net/figure/Cos ... _332423194

Kostnad per mile 0.01 USD för internationell transport och mile. CA 6 öre per ton och kilometer.

Med detta får man fram transportkostnaden till 60 kronor per kubik från hamn i Luleå till Tallin.

Total kostnad för avverkning, inköp och transport till Tallin per kubik /FUB 430 kronor, försäljning av virket i Tallin 795 kronor, vinst per kubik 365 kronor.

Som jag ser det borde mer av virket gå på export ner till kontinenten för vidare förädling, det hade gynnat svenska skogsägare mer än att sälja det kraftigt subventionerat till inhemsk industri som gör groteska vinster.

Vad tror ni om iden att exportera virket ner till kontinenten för att driva upp priserna i Sverige? Varför är inte skogsägarföreningarna drivande i detta?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Varför köper inte skogsägarföreningar båtar?

Vedproducent  
#746953
Fjällskog skrev:I en annan tråd konstaterades det att virkespriserna för lövmassa låg på 795 kronor per kubik samt på ca 650 kronor per kubik för barrmassa (Estland). Sedan länge har priserna legat över 1000 kronor per kubik i Tyskland när det gäller virke. Om vi leker med tanken att man är virkesgrossist och bor i t. ex Luleå, köper upp björkmassa för transport till Estland. (varför jag tar Luleå är för att de har bland de lägsta priserna och längst till kontinenten.

Anta följande:

Inköp björkmassa Luleå, 270 kronor per kubik, avverkningskostnad 100 kronor per kubik. Transport Luleå hamn till Estland.

Avstånd Luleå - Tallin till sjöss ca 1000 km.

https://www.researchgate.net/figure/Cos ... _332423194

Kostnad per mile 0.01 USD för internationell transport och mile. CA 6 öre per ton och kilometer.

Med detta får man fram transportkostnaden till 60 kronor per kubik från hamn i Luleå till Tallin.

Total kostnad för avverkning, inköp och transport till Tallin per kubik /FUB 430 kronor, försäljning av virket i Tallin 795 kronor, vinst per kubik 365 kronor.

Som jag ser det borde mer av virket gå på export ner till kontinenten för vidare förädling, det hade gynnat svenska skogsägare mer än att sälja det kraftigt subventionerat till inhemsk industri som gör groteska vinster.

Vad tror ni om iden att exportera virket ner till kontinenten för att driva upp priserna i Sverige? Varför är inte skogsägarföreningarna drivande i detta?

Dom hittar nog sätt att försvara dom viktiga lågprisområdena. Södra kan ju annars bara passera Värmlandsgränsen och köpa allt dom vill ha till långt mycket lägre pris än dom där virkesauktionerna. Mycket viktigare att försvara lågprisområdena än miljö och klimatarbetet.

Avatar Fallback

Re: Varför köper inte skogsägarföreningar båtar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746954 Skogsägarföreningarna äger egen industri de är rädda om så nä de lär inte göra det. Hoppet står till föreningar och handlare som inte äger egen industri.
Vad hette den skogsägarföreningen som startade härom året i södra Norrland?

Användarvisningsbild

Re: Varför köper inte skogsägarföreningar båtar?

Fergusson 71  
#746957 Jag tror absolut på att organisera export, ev till Tyskland direkt.
Här runt Umeå svansar nu sca efter massa ved till obbola som ska 3 dubbla produktionen till hösten. Dom betalar 280kr fubben. Avverkningskostnad första gallring
280kr

Avatar Fallback

Re: Varför köper inte skogsägarföreningar båtar?

isteskog  
#746958
busholle skrev:Skogsägarföreningarna äger egen industri de är rädda om så nä de lär inte göra det. Hoppet står till föreningar och handlare som inte äger egen industri.
Vad hette den skogsägarföreningen som startade härom året i södra Norrland?

NorrHälsinge Skogsägare tror jag du menar. De har hållit på i minst 5 år.....

Användarvisningsbild

Re: Varför köper inte skogsägarföreningar båtar?

skogshare  
#746959
Fjällskog skrev:I en annan tråd konstaterades det att virkespriserna för lövmassa låg på 795 kronor per kubik samt på ca 650 kronor per kubik för barrmassa (Estland). Sedan länge har priserna legat över 1000 kronor per kubik i Tyskland när det gäller virke.

Som jag ser det borde mer av virket gå på export ner till kontinenten för vidare förädling, det hade gynnat svenska skogsägare mer än att sälja det kraftigt subventionerat till inhemsk industri som gör groteska vinster.

Vad tror ni om iden att exportera virket ner till kontinenten för att driva upp priserna i Sverige? Varför är inte skogsägarföreningarna drivande i detta?


@Fjällskog, se tråden "Svenska sågverk har Europas billigaste timmer".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).