Skogsekonomi

För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

12 inlägg 4537 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

molnia  
#745392 Funderar på om det är någon nackdel med att skaffa sig ett organisations nr från skatteverket till gårdsföretaget. Tidigare har det gått på personnr. Men idag känns det som det ger en ökad risk för identitetsstöd när man anger det lite här o där?
Traktorerna ska registreras på antigen en fysisk Persson eller ett företag, hur pass komplicerat är det att registrera dem på företaget?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

molnia  
#745393 Traktorerna är redan med i bokföringen, utan tänkte på ägarregistreringen, fördel / nackdel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

Camaro1969  
#745399 personnummer kan du få fram på vem som helst när du vill ändå.

kolla upp din granne på tex mrkoll.se du får de 4 sista genom att klicka där

Avatar Fallback

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

Amatörhuggare 62  
#745400 Organisationsnummer
Då får man, väl bilda AB ?

Användarvisningsbild

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

Arvid0  
#745409
molnia skrev:Funderar på om det är någon nackdel med att skaffa sig ett organisations nr från skatteverket till gårdsföretaget. Tidigare har det gått på personnr. Men idag känns det som det ger en ökad risk för identitetsstöd när man anger det lite här o där?
Traktorerna ska registreras på antigen en fysisk Persson eller ett företag, hur pass komplicerat är det att registrera dem på företaget?


Är väl ingen nackdel men tror inte du undviker identitetsstöld på så sätt.

Kan man som amtatörhuggare skriver få annat org-nr än sitt Pers-nr på en enskild firma-skog/jordbruk?

Som Camaro skriver, även om du skulle få annat org-nr så är ditt Pers-nr bara några tryck bort.

Avatar Fallback

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745412 Har du enskild firma så är organisationsnumret samma som personnumret. Vill du ha något annat så får du bilda AB och det är långtifrån alltid en bra idé på ett mindre lantbruk.

Användarvisningsbild

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

Elis76  
#745420 Organisationsnumret är en unik identitetsbeteckning som tilldelas juridiska personer, exempelvis företag och föreningar. Enskilda näringsidkare har sitt personnummer som identitetsbeteckning i stället för ett organisationsnummer.

Juridiska personer är:
- KB Kommanditbolag
- HB Handelsbolag
- AB Aktiebolag
- Olika typer av föreningsformer

Användarvisningsbild

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

molnia  
#745444 Som jag anade så skulle man få bra svar och kunskap här. 👍

Okej jag hade inte klart att det var tvunget till AB för organisationsnr. Inledningsvis så börjar ägandet av föräldragården samägt med syskon, ( så får vi se vem som tar över helt) därför funderade jag på om det var fördelar med ett org. Nr som inte var persson nr.

   TS
Avatar Fallback

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745445 Ett AB får normalt inte äga jordbrukfastigheter heller. Man kan lägga själva driften av gården i ett AB men äga fastigheten privat.

Avatar Fallback

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745482 Ett handelsbolag kan ni ha och då får ni ett organisationsnummer som nån skrev. Enkelt jämfört med AB.

Användarvisningsbild

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

molnia  
#745504 Jo det skymtade jag när jag senare läste på skatteverkets hemsida. Såg även juridiska formen "enkla bolag" vad det nu kan innebära.
Fanns bra många olika former, rymdes inte alla på skärmdumpen.
1643221242_screenshot_20220126_191807.jpg


https://www.skatteverket.se/foretag/dri ... 235d1.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: För nackdel med organisationsnummer/ personnummer

Könstmäster  
#745519 Jag har ändrat inne på skatteverket att det inte kan ändras adress hur som helst, och sen har jag bolagsverkets app för att hålla koll om någon skulle försöka göra ändringar.
Du kan läsa mer här
https://www.verksamt.se/starta/skydda-d ... ot-kapning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).