Skogsekonomi

Het skogsmarknad enligt SVEFAs rapport

1 inlägg 2003 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Het skogsmarknad enligt SVEFAs rapport

Torbjörn Johnsen  
#743467 Så här några dagar in på nya året duggar rapporterna om skogs- och fastighetsmarknaden tätt och pressmeddelanden står som spön i backen. Svefa var först ut med marknadsstatistik över 2021 års försäljningspriser för skogsfastigheter. Deras rapport baseras på ett mycket stort underlag, i princip samtliga skogsfastigheter som säljs på den öppna marknaden, och prisstatistiken är dessutom uppdelad länsvis.

Jag pratade med Paul Nord på Svefa och han säger att det har varit ungefär lika många fastigheter omsatta 2021 som åren innan och att den mest markanta skillnaden under 2021 är att skogsfastigheter i Jämtland och Västernorrland har ökat mer än i några andra områden i landet.

-De är på väg mot den nivå där de ska ligga om man jämför med liknande områden, säger Paul.

Han tror att det kan finnas lite höjd kvar för den här regionen även under 2022 och att det kanske även finns utrymme för större ökningar i Västerbotten och Norrbotten. Här, precis som i många andra delar av landet är det enligt Paul stora skillnader inom länet. Snittpriset för ett Västerbotten säger inte så mycket om hur priset ligger i t ex Västerbottens inland jämfört med kustområden runt Umeå.

Vill ni läsa hela rapporten så finns den på Svefas sajt som ni hittar här.



   TS
Landshypotek Bank
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).