Skogsekonomi

Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

11 inlägg 3809 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Timmerbilan  
#742459 Det här är mitt första inlägg och min erfarenhet av skog är begränsad. Men jag ska försöka beskriva en idé som driver mig väldigt mycket och som jag vill förverkliga. Jag vill gärna skapa en diskussion och få värdefulla inputs, även om det skulle innebära att denna idé inte är genomförbar.

Min affärsidé: Att i egen skog bedriva kontinuitetsbruk med manuellhuggning. Med råvaran det ger förädla det i ett eget småskaligt sågverk för främst blocksågning av timmer för att med det på uppköpta tomter uppföra timrade fritidshus i fjällvärlden och sälja dessa. Till mindre del förädla träråvara ytterligare till lister osv, genomföra legosågning. På marken ser jag framför mig att man kan bedriva jakt och turistverksamhet. En tanke finns att göra flis av restprodukter och grot och med det gasifiera det i en mindre anläggning.

Förutsättningarna nu: Jag har inget av det som behövs. Ingen skog, inget sågverk, inga tomter. Kunskapen finns i huvudsak för att kunna genomföra allt. Det hela är tänkt att finansieras från årlig avkastning från ett eget bolag i en helt annan bransch. Geografiskt är det Södra Norrland. Tanken är att börja förvärva skog, investera i ett mindre sågverk och göra det som hobby de första åren. Målet är att ha en verksamhet med god ekonomi inom ca. 10 år och kunna sälja nuvarande företag. Ser framför mig att börja köpa ett mindre skifte omfattande 30-100ha och inom 10årsperioden skaffa ett skogsinnehav i södra Norrland i storleksordningen 2000-5000 ha. Efterhand kan sågverk och fastighetsutveckling dimensioneras i relation till storlek på skogsinnehav. Det primära syftet är inte att det ska ge maximal vinst. Då är min nuvarande bransch bättre. Tanken är snarare att bygga en unik produktionslinje och leva livet som entreprenör inom skogsbruk och fastighetsutveckling där man har hela kedjan ”inhouse” med en sund ekonomi. Tiden har jag på min sida, så detta kan ta lång tid och desto längre tid det tar desto mer avkastning ger nuvarande företag.

Tar gärna in tankar. Hur stor behöver man dimensionera verksamheten? Finns det realism i idéen? Hur många anställda kan tänkas behövas? Finns det nyckeltal att räkna på för att se om det finns ekonomi i det? Ja.. tankar högt och lågt. Spela gärna djävulens advokat :) För mig låter det orealistiskt, för hade det varit genomförbart hade det redan funnits, för det låter ju som drömlivet ;) är också intresserad av om någon annan går i ungefär samma tankar, eller till och med gör det idag?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Arvid0  
#742461 Det är svårt att hitta "rätt" kund/er. När man byggde timmerhus som mest var arbetstiden billig och materialet (spik och annat som ej var virke dyrt) idag är det omvända förhållande. Jag vet inte hur erfaren timmerman du är men att timra upp en 100 m2 kåk tar sin tid. Sedan ska det torka ihop innan du kan fortsätta invändigt och sätta fönster dörrar mm. Få kunder är insatta i processen utan vill kunna flytta in ett halvår efter man fått bygglov.
Sedan ska du få bygglov, för ett permanentboende i en traditionell timmerkåk är det när omöjligt om du inte isolerar, har frånluftsvärmeväxlare mm beroende på kommun.

Kolla med byggnadsvårdare t ex Isak stalenhag (Åre timmerhus, tror inte det är i den regin idag dock).

Du bör ju också jobba med minst en gärna två duktiga hantverkare om du ska timra hus de vill också ha lön som ska räknas in i det hela.
Senast redigerad av Arvid0 lör 08 jan 2022, 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Robur Clivus  
#742463
Timmerbilan skrev:Det här är mitt första inlägg och min erfarenhet av skog är begränsad. Men jag ska försöka beskriva en idé som driver mig väldigt mycket och som jag vill förverkliga. Jag vill gärna skapa en diskussion och få värdefulla inputs, även om det skulle innebära att denna idé inte är genomförbar.

Min affärsidé: Att i egen skog bedriva kontinuitetsbruk med manuellhuggning. Med råvaran det ger förädla det i ett eget småskaligt sågverk för främst blocksågning av timmer för att med det på uppköpta tomter uppföra timrade fritidshus i fjällvärlden och sälja dessa. Till mindre del förädla träråvara ytterligare till lister osv, genomföra legosågning. På marken ser jag framför mig att man kan bedriva jakt och turistverksamhet. En tanke finns att göra flis av restprodukter och grot och med det gasifiera det i en mindre anläggning.

Förutsättningarna nu: Jag har inget av det som behövs. Ingen skog, inget sågverk, inga tomter. Kunskapen finns i huvudsak för att kunna genomföra allt. Det hela är tänkt att finansieras från årlig avkastning från ett eget bolag i en helt annan bransch. Geografiskt är det Södra Norrland. Tanken är att börja förvärva skog, investera i ett mindre sågverk och göra det som hobby de första åren. Målet är att ha en verksamhet med god ekonomi inom ca. 10 år och kunna sälja nuvarande företag. Ser framför mig att börja köpa ett mindre skifte omfattande 30-100ha och inom 10årsperioden skaffa ett skogsinnehav i södra Norrland i storleksordningen 2000-5000 ha. Efterhand kan sågverk och fastighetsutveckling dimensioneras i relation till storlek på skogsinnehav. Det primära syftet är inte att det ska ge maximal vinst. Då är min nuvarande bransch bättre. Tanken är snarare att bygga en unik produktionslinje och leva livet som entreprenör inom skogsbruk och fastighetsutveckling där man har hela kedjan ”inhouse” med en sund ekonomi. Tiden har jag på min sida, så detta kan ta lång tid och desto längre tid det tar desto mer avkastning ger nuvarande företag.

Tar gärna in tankar. Hur stor behöver man dimensionera verksamheten? Finns det realism i idéen? Hur många anställda kan tänkas behövas? Finns det nyckeltal att räkna på för att se om det finns ekonomi i det? Ja.. tankar högt och lågt. Spela gärna djävulens advokat :) För mig låter det orealistiskt, för hade det varit genomförbart hade det redan funnits, för det låter ju som drömlivet ;) är också intresserad av om någon annan går i ungefär samma tankar, eller till och med gör det idag?


Låter som en spännande idè, min erfarenhet är att driftigt folk med sunt bondförnuft och driv lyckas allt som oftast, har du det så kommer det gå bra! Låter som en ganska arbetsintensiv verksamhet vilket är bra om du har drivet! Mitt råd är att vara noga med kassaflöde, skit i hur många hektar du ska äga om x år, fokusera på lönsamheten och bygg kapital i företaget. Vi befinner oss i den mest extrema tiden nånsin map. tillgångsvärden, nu är inte tiden att köpa maximalt med mark, köp det du behöver för ditt företag, köp inte för mycket tomter på spekulationsvärden.

Användarvisningsbild

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Lars Lundqvist SLU  
#742495
Timmerbilan skrev:Min affärsidé: Att i egen skog bedriva kontinuitetsbruk med manuellhuggning. Med råvaran det ger förädla det i ett eget småskaligt sågverk för främst blocksågning av timmer för att med det på uppköpta tomter uppföra timrade fritidshus i fjällvärlden och sälja dessa.
- - -
Förutsättningarna nu: Jag har inget av det som behövs. Ingen skog, inget sågverk, inga tomter. Kunskapen finns i huvudsak för att kunna genomföra allt.

Idén förutsätter att du har rejäla kunskaper inom skogsskötsel, avverkning, virkeshantering, sågning, fastighetsprojektering, husbyggnad i allmönhet och timring i synnerhet, osv., och den förutsätter att det finns privatpersoner som vill köpa just dina tomter med timmerhus som ser ut precis så som du har bestämt att de ska se ut, precis då när du är klar.

Vad är det du egentligen vill göra? För mig låter det som om du har en idé om ett slags kontinuerligt nybyggarliv på arbetstid, där nybyggeriet inte slutar med att du själv flyttar in och sen gör nåt annat, utan då säljer du och börjar om på nästa tomt. Så vad är det du ser framför dig på sikt, egentligen? Hur tänker du att vardagar, helger, boende, familj, osv ser ut på sikt, mitt i ditt nybyggeri på arbetstid?

Avatar Fallback

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Sörlänningen  
#742555
Lars Lundqvist SLU skrev:
Timmerbilan skrev:Min affärsidé: Att i egen skog bedriva kontinuitetsbruk med manuellhuggning. Med råvaran det ger förädla det i ett eget småskaligt sågverk för främst blocksågning av timmer för att med det på uppköpta tomter uppföra timrade fritidshus i fjällvärlden och sälja dessa.
- - -
Förutsättningarna nu: Jag har inget av det som behövs. Ingen skog, inget sågverk, inga tomter. Kunskapen finns i huvudsak för att kunna genomföra allt.

Idén förutsätter att du har rejäla kunskaper inom skogsskötsel, avverkning, virkeshantering, sågning, fastighetsprojektering, husbyggnad i allmönhet och timring i synnerhet, osv., och den förutsätter att det finns privatpersoner som vill köpa just dina tomter med timmerhus som ser ut precis så som du har bestämt att de ska se ut, precis då när du är klar.

Vad är det du egentligen vill göra? För mig låter det som om du har en idé om ett slags kontinuerligt nybyggarliv på arbetstid, där nybyggeriet inte slutar med att du själv flyttar in och sen gör nåt annat, utan då säljer du och börjar om på nästa tomt. Så vad är det du ser framför dig på sikt, egentligen? Hur tänker du att vardagar, helger, boende, familj, osv ser ut på sikt, mitt i ditt nybyggeri på arbetstid?


Jag känner minst en person som har gjort det där, bland andra aktiviteter. Han hade en egen såg, egen skog och ritade hus och byggde timmerhus helt för egen hand, minst ett i taget, ibland flera. Ibland byggde han husen på egen mark och sålde, ibland på andras. Han arbetade också som bilmekaniker (i egen miniverkstad), bonde, jobbade i lokalpolitiken, hade ett deltidsjobb med lön, slaktade djur, och jobbade i skogen. För all del jobbade han väl sällan mindre än hundra timmar i veckan, men det funkar uppenbarligen för vissa.

Användarvisningsbild

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Lars Lundqvist SLU  
#742565
Sörlänningen skrev:För all del jobbade han väl sällan mindre än hundra timmar i veckan, men det funkar uppenbarligen för vissa.

Därav mina frågor på slutet.

Avatar Fallback

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Sörlänningen  
#742593
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sörlänningen skrev:För all del jobbade han väl sällan mindre än hundra timmar i veckan, men det funkar uppenbarligen för vissa.

Därav mina frågor på slutet.


Visst, det är en bra poäng. Det är ju en helt omöjlig livsstil för de flesta av oss, medan vissa personer kan leva så i 40 år.

Det påminner mig lite om ett mångårigt kommunalråd i Värnamo som ett bra tag kombinerade sin tjänst som kommunalråd med att också jobba som grävmaskinsförare. Han jobbade förr hos ibland och skötte utan vidare sina uppgifter som kommunalråd på telefon medan han grävde. Han var/är dessutom väldigt bra som maskinförare och något av en grävmaskinsartist och har lämnat många små stenkonstverk efter sig i skogarna (faktiskt). Det är ju inte riktigt så jag lever mitt liv.

Användarvisningsbild

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Timmerbilan  
#742608
Arvid0 skrev:Det är svårt att hitta "rätt" kund/er. När man byggde timmerhus som mest var arbetstiden billig och materialet (spik och annat som ej var virke dyrt) idag är det omvända förhållande. Jag vet inte hur erfaren timmerman du är men att timra upp en 100 m2 kåk tar sin tid. Sedan ska det torka ihop innan du kan fortsätta invändigt och sätta fönster dörrar mm. Få kunder är insatta i processen utan vill kunna flytta in ett halvår efter man fått bygglov.
Sedan ska du få bygglov, för ett permanentboende i en traditionell timmerkåk är det när omöjligt om du inte isolerar, har frånluftsvärmeväxlare mm beroende på kommun.

Kolla med byggnadsvårdare t ex Isak stalenhag (Åre timmerhus, tror inte det är i den regin idag dock).

Du bör ju också jobba med minst en gärna två duktiga hantverkare om du ska timra hus de vill också ha lön som ska räknas in i det hela.


Bra tankar! Just att hitta rätt efterfrågan är trixigt. Bor själv i fjällvärlden där jag bevakar marknaden och tänker mig att man kan göra en utförlig marknadsundersökning. Sen såklart att börja med något mindre för att inte ta sig vatten över huvudet. Då tänker jag mig också att man tar in underentreprenörer för alla delar som inte är själva stommen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Timmerbilan  
#742616
Lars Lundqvist SLU skrev:
Timmerbilan skrev:Min affärsidé: Att i egen skog bedriva kontinuitetsbruk med manuellhuggning. Med råvaran det ger förädla det i ett eget småskaligt sågverk för främst blocksågning av timmer för att med det på uppköpta tomter uppföra timrade fritidshus i fjällvärlden och sälja dessa.
- - -
Förutsättningarna nu: Jag har inget av det som behövs. Ingen skog, inget sågverk, inga tomter. Kunskapen finns i huvudsak för att kunna genomföra allt.

Idén förutsätter att du har rejäla kunskaper inom skogsskötsel, avverkning, virkeshantering, sågning, fastighetsprojektering, husbyggnad i allmönhet och timring i synnerhet, osv., och den förutsätter att det finns privatpersoner som vill köpa just dina tomter med timmerhus som ser ut precis så som du har bestämt att de ska se ut, precis då när du är klar.

Vad är det du egentligen vill göra? För mig låter det som om du har en idé om ett slags kontinuerligt nybyggarliv på arbetstid, där nybyggeriet inte slutar med att du själv flyttar in och sen gör nåt annat, utan då säljer du och börjar om på nästa tomt. Så vad är det du ser framför dig på sikt, egentligen? Hur tänker du att vardagar, helger, boende, familj, osv ser ut på sikt, mitt i ditt nybyggeri på arbetstid?


Allt detta gör jag idag på fritiden i mycket liten skala. Jag har en liten plätt gammal skog som jag dimensionerar för kontinuitetsbruk och tar ut lämpligt timmer för att timra och snickra möbler till mig själv. Så kompetensen bygger jag sakteligen upp genom att genomföra samt diverse utbildningar efter resans gång. Gör man detta i större skala har jag ingen villfarelse om att allt går att göra själv och att alla kompetenser ska finnas hos mig. Då får man bygga en större organisation kring det för att ha snurr i hela produktionslinjen. Men till en början vill jag börja smått och göra hela kedjan själv, till mig själv för att se om det är ett koncept som är genomförbart.

Man måste såklart ha en balans mellan jobb och resterande delar av livet. Det är något jag får hantera redan idag med mitt företag där jag har rätt så många anställda och skulle kunna jobba hur mycket som helst. Men man får hitta en god harmoni och sätta ambitionen efter det för att få det att fungera på lång sikt :)

Den röda tråden ska iaf att bygga en hållbar produktionslinje som renderar i kvalitativa hus och andra träprodukter. Allt under ett tak. Som jag skrev skulle jag också vilja ha en mindre gasifieringsanläggning för att hantera restprodukter och grot för produktion av biobränslen, el och värme/kyla.

Som sagt, till en början vill jag att det ska vara i en liten skala till mig själv för att se om det finns realism i konceptet för att sedan kunna växla upp och då bygga en organisation kring det.

Hoppas det gav svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

Timmerbilan  
#742617
Sörlänningen skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:
Timmerbilan skrev:Min affärsidé: Att i egen skog bedriva kontinuitetsbruk med manuellhuggning. Med råvaran det ger förädla det i ett eget småskaligt sågverk för främst blocksågning av timmer för att med det på uppköpta tomter uppföra timrade fritidshus i fjällvärlden och sälja dessa.
- - -
Förutsättningarna nu: Jag har inget av det som behövs. Ingen skog, inget sågverk, inga tomter. Kunskapen finns i huvudsak för att kunna genomföra allt.

Idén förutsätter att du har rejäla kunskaper inom skogsskötsel, avverkning, virkeshantering, sågning, fastighetsprojektering, husbyggnad i allmönhet och timring i synnerhet, osv., och den förutsätter att det finns privatpersoner som vill köpa just dina tomter med timmerhus som ser ut precis så som du har bestämt att de ska se ut, precis då när du är klar.

Vad är det du egentligen vill göra? För mig låter det som om du har en idé om ett slags kontinuerligt nybyggarliv på arbetstid, där nybyggeriet inte slutar med att du själv flyttar in och sen gör nåt annat, utan då säljer du och börjar om på nästa tomt. Så vad är det du ser framför dig på sikt, egentligen? Hur tänker du att vardagar, helger, boende, familj, osv ser ut på sikt, mitt i ditt nybyggeri på arbetstid?


Jag känner minst en person som har gjort det där, bland andra aktiviteter. Han hade en egen såg, egen skog och ritade hus och byggde timmerhus helt för egen hand, minst ett i taget, ibland flera. Ibland byggde han husen på egen mark och sålde, ibland på andras. Han arbetade också som bilmekaniker (i egen miniverkstad), bonde, jobbade i lokalpolitiken, hade ett deltidsjobb med lön, slaktade djur, och jobbade i skogen. För all del jobbade han väl sällan mindre än hundra timmar i veckan, men det funkar uppenbarligen för vissa.


Spännande! Om tar detta exempel så handlar det väl om att man ska hitta brytpunkten där man antingen inte växlar upp mer eller börjar anställa för att inte jobba 100 timmar i veckan.

Jag har provat på att jobba 60 timmar i veckan och på det veckopendla 120 mil med bil. Sånt fungerar ett tag, men absolut inte på lång sikt om man vill ha någon form av tillvaro utöver jobb.

   TS
Avatar Fallback

Re: Från råvara till färdiga timmerhus i egen regi

alias  
#742620
Timmerbilan skrev:Det här är mitt första inlägg och min erfarenhet av skog är begränsad. Men jag ska försöka beskriva en idé som driver mig väldigt mycket och som jag vill förverkliga. Jag vill gärna skapa en diskussion och få värdefulla inputs, även om det skulle innebära att denna idé inte är genomförbar.

Min affärsidé: Att i egen skog bedriva kontinuitetsbruk med manuellhuggning. Med råvaran det ger förädla det i ett eget småskaligt sågverk för främst blocksågning av timmer för att med det på uppköpta tomter uppföra timrade fritidshus i fjällvärlden och sälja dessa. Till mindre del förädla träråvara ytterligare till lister osv, genomföra legosågning. På marken ser jag framför mig att man kan bedriva jakt och turistverksamhet. En tanke finns att göra flis av restprodukter och grot och med det gasifiera det i en mindre anläggning.

Förutsättningarna nu: Jag har inget av det som behövs. Ingen skog, inget sågverk, inga tomter. Kunskapen finns i huvudsak för att kunna genomföra allt. Det hela är tänkt att finansieras från årlig avkastning från ett eget bolag i en helt annan bransch. Geografiskt är det Södra Norrland. Tanken är att börja förvärva skog, investera i ett mindre sågverk och göra det som hobby de första åren. Målet är att ha en verksamhet med god ekonomi inom ca. 10 år och kunna sälja nuvarande företag. Ser framför mig att börja köpa ett mindre skifte omfattande 30-100ha och inom 10årsperioden skaffa ett skogsinnehav i södra Norrland i storleksordningen 2000-5000 ha. Efterhand kan sågverk och fastighetsutveckling dimensioneras i relation till storlek på skogsinnehav. Det primära syftet är inte att det ska ge maximal vinst. Då är min nuvarande bransch bättre. Tanken är snarare att bygga en unik produktionslinje och leva livet som entreprenör inom skogsbruk och fastighetsutveckling där man har hela kedjan ”inhouse” med en sund ekonomi. Tiden har jag på min sida, så detta kan ta lång tid och desto längre tid det tar desto mer avkastning ger nuvarande företag.

Tar gärna in tankar. Hur stor behöver man dimensionera verksamheten? Finns det realism i idéen? Hur många anställda kan tänkas behövas? Finns det nyckeltal att räkna på för att se om det finns ekonomi i det? Ja.. tankar högt och lågt. Spela gärna djävulens advokat :) För mig låter det orealistiskt, för hade det varit genomförbart hade det redan funnits, för det låter ju som drömlivet ;) är också intresserad av om någon annan går i ungefär samma tankar, eller till och med gör det idag?


Det närmsta jag kommer till som inspiration/förlaga för upplägget/konceptet så är det Erik Hjärtfors och hans Lövsjö Loghouse.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).