Skogsekonomi

Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

120 inlägg 19504 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#742746
hlb skrev:I mitt fall med skillnad på 70 000:- var det fråga om bara leveransvirke, Jag hyr in skördare och skotar själv. (Ingen räv i hönsgården.) Alla efterlikvider inräknade, så en helt ärlig jämförelse. Södras representant ville visa hur mycket skatt jag skulle få betala på 70 000:- , men jag visade honom hur mycket skogsbilväg jag kunde få för den summan.


Om någon försöker förklara att anledningen till att de inte vill ge en 70 000 till är av omtanke för att de är måna om att man inte skall behöva betala extra skatt, då är det nog dags att sluta lyssna på den personen, oavsett vem hen jobbar för!

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

pyntan  
#742749 Är Södras mål att föreningen ska gå med så mycket vinst som möjligt eller att skogsägaren ska ha så bra lönsamhet som möjligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742750 Mycket ska man höra innan öronen...... Du talade inte om för honom hur mycket han kunde sänka sin skatt om han sänkte sin lön?

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#742751 Om jag skulle haft pengarna till en semesterresa, hade han naturligtvis haft helt rätt i sitt påpekande.
Samma person skänkte mig , för några år sedan, en gallringspinne (teleskopisk) som ger 25 m2 yta. Väldigt behändig att ha i hyprotraktorn. Problemet är att man inte får yrka avdrag för fådda saker. 😀 😀
Senast redigerad av hlb sön 09 jan 2022, 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hfab  
#742754
pyntan skrev:Är Södras mål att föreningen ska gå med så mycket vinst som möjligt eller att skogsägaren ska ha så bra lönsamhet som möjligt?

Alla föreningars mål är att gå med så mycket vinst som möjligt

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#742758 Nej inte alls, möjligen bolag och företag.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742759 En ekonomisk förening skall främja medlemmarnas ekonomi.

https://bolagsverket.se/fo/foreningsfor ... vad-1.1700
Senast redigerad av Mangan sön 09 jan 2022, 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

JerryH  
#742762
pyntan skrev:Är Södras mål att föreningen ska gå med så mycket vinst som möjligt eller att skogsägaren ska ha så bra lönsamhet som möjligt?


En ekonomisk förening skall främja medlemmarnas ekonomi. Medlemmarna är tillika ägarna.

AB skall sträva mot maximal vinst för att visa en bra kvartalsrapport.


Sen är det lätt att säga: Nisses Såg AB betalar 900:-! Varför betalar Södra bara 800:-!
Skillnaden är att om Södra redan har virke att såga och höjer priset till 900 kommer de få sjukt många nya kontrakt och helt plötsligt är det kontrakterade virket långt större än det man hinner och kan såga upp. Nisses Såg AB kan neka att teckna nya kontrakt, men om alla 52 000 medlemmar tecknar avverkningskontrakt samma sekund som höjer priset så blir det problem.

Sen är ju problemet i det hela att Södra är så stor spelare på marknaden så de andra sågverken behöver inte höja sina priser så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#742764 Men denna modell fungerar ju inte om ingen säljer till andra än Södra oberoende av pris.
Då kanske de gamla ryska 5-års-planerna vore lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#742806
pyntan skrev:Är Södras mål att föreningen ska gå med så mycket vinst som möjligt eller att skogsägaren ska ha så bra lönsamhet som möjligt?

Skogsgårdens lönsamhet är målet även om det ibland kan kännas lite väl långsiktigt som målsättning.
Att skapa lönsamhet för medlemmen genom en hög vinst som investeras i företaget och/eller fördelas genom Södramodellen kan ibland vara lite för långt ifrån pengarna när man gör sitt livs stora avverkning.
Att vara medlem och leverera till Södra är i grunden bra för de flesta men passar inte alla.
Att Södra gör nytta för alla skogsägare genom att hålla prisnivån uppe när det är kämpigt på marknaden är nog ett faktum.Men vem som lyfter prisnivån när det är goda tider är nog mer osäkert.
Ingen betalar mer än vad man behöver för att få det virke man vill ha.Inte heller Södra
Södras vinst för 2021 kommer vara riktigt stor men den hamnar i alla fall hos medlemmen även om det till stor del tar väldigt lång tid.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mellberg  
#742911 Bara att gå med i din skogsägareförening om du är ny skogsägare. Alla nya skogsägare som agerar på egen hand blir alltid rejält blåsta på ett eller annat sätt i sitt skogsägareliv. Är som att plocka godis av småbarn helt enkelt... =))

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Ove Lindberg  
#742916 Nåja.
kanske bättre att avvakta?
Med vänliga vinterhälsingar.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Martin Växjö  
#743416 Någon som vet hur södras kollektiva certifiering funkar? Är det något slags system där den som har mycket höga naturvärden och sparar dem får betalt och den som har lite mindre får betala? Jag pratade med en stor markägare i en grannby (1500ha) och vi pratade om certifierings-ersättning. Han menade att certifieringsersättningen inte räckte på långt när för de extra kostnader det drar med sig. Jag kan nog hålla med honom. Bättre att få bra betalt och verkligen sköta certifieringen. Har hört att södra har problem med gröna revisioner.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#743432
Martin Växjö skrev:Någon som vet hur södras kollektiva certifiering funkar? Är det något slags system där den som har mycket höga naturvärden och sparar dem får betalt och den som har lite mindre får betala? Jag pratade med en stor markägare i en grannby (1500ha) och vi pratade om certifierings-ersättning. Han menade att certifieringsersättningen inte räckte på långt när för de extra kostnader det drar med sig. Jag kan nog hålla med honom. Bättre att få bra betalt och verkligen sköta certifieringen. Har hört att södra har problem med gröna revisioner.


Det finns ju inget system inom Södra där någon får betala till kollektivet för brist på naturvärden, men det finns en viss kollektiv aspekt. Som Södramedlem får du välja om du vill inte vill certifiera dig alls, om du vill certifiera dig enbart inom PEFC eller både PEFC och FSC. Som Södra beskriver det finns det vissa krav i de allmänna kraven som man som enskild medlem inte behöver tänka på, eftersom Södra ser till att lösa dem kollektivt.

Man kan diskutera om ersättningen räcker som kompensation. Det har den förmodligen inte gjort hittills. Att Södra nyligen dubblade ersättningen för certifierat virke tyder ju på att de håller med.

Jag tycker att PEFC i grunden är ganska rimlig. FSC är orimlig, men jag har ändå valt att vara certifierad enligt båda, för att det känns som att det är ett sätt att tänka på som vi ändå inte kommer kunna undvika. Det som jag tycker är mest orimligt med FSC är att man knappt får plantera några exoter alls. Jag tycker att det är bakåtsträvande och känns ärligt talat som ett förnekande av klimatkrisens existens. Men jag har fogat mig tills vidare.

En sak i båda standarderna som få planerar att följa är det här med 5% lövbestånd genom hela beståndets livslängd. I praktiken får man ju oftast upp björk. Problemet är ju att björken ofta inte överlever tills tallen eller granen skall avverkas, så efter 60 år har man ruttnande björk i beståndet, eftersom man inte får avverka den.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743435 Näe, man får väl hugga beståndet tidigare innan björkarna dör. ;)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).