Skogsekonomi

Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

120 inlägg 19491 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#742161
Sjögården skrev:
Martin Växjö skrev:Jag håller med dig. I stort sett. Men tänk om den stod sig till i fjol. Tänk om modellen framåt hämmar virkespriserna. Säg att södra väljer att skippa alla emissioner och sätt att dela ut pengar, annat än att betala mer för virket till sina medlemmar genom högre virkespriser och efterlikvid. Skulle detta inte driva upp priserna på timmer och massaved. Och skulle detta inte bli en ”ond spiral” med högre priser när fler verkligen får köpslå om tex timret för vad det är värt. Detta är givetvis svårt att få igenom eftersom många, inte minst de som inte levererat vill ha utdelningen på sina insatser. Tänker högt…

Helt rätt, det Södra gör med priset på timmer och massa har stor betydelse för prisnivån på marknaden.Enligt min åsikt är Södramodellen byggd för en situation där massan svänger i lönsamhet och vinsten på massabruken fördelas över flera år via Södramodellen.Det har fungerat utmärkt.
2021 års rusning på prisnivån på trävarorna gör att Södras modell inte klarat att dela ut vinsten från sågverken via vare sig timmerpriset eller den troliga efterlikviden. Mycket beroende på att skogsägarna velat avverka utan att priset höjts mer än marginellt.Marknadsprissättning innebär att man betalar precis så mycket som behövs för att få det timmer man behöver. Kvar blir möjligheten att betala ut vinsten via insatsemission vid årsbokslutet. Det gynnar oss som varit med länge och levererat mycket men kanske inte just i år.
Rätt eller fel?
Jag vet faktiskt inte men konstaterar att sågverken tjänar stora pengar 2021 och att vi skogsägare inte blivit bjudna på festen.. 😉


Det här är ett bra resonemang. Men det bygger på vad Södra har gjort de senaste åren: återbäring (i procent) på sålt virke har hållits konstant, medan emissionen har varierats med vinsten. Jag misstänker att det är gjort så för att folk inte skall bli för missnöjda över att missa stor återbäring om de inte säljer 'rätt' år. Frankt är det ju bra för äldre medlemmar, som Sjögården och mig. Men det är ju inte orimligt att även nyare medlemmar skall få ut mer av en försäljning ett bra år. Det är ju inte helt omöjligt att blir högre återbäring på virkesförsäljning så i år med tanke på att Södra har en ny VD. Vi får se.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742168 Utdelningarnas storlek bestäms av årsstämman (dvs inte VD).

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#742175
Mangan skrev:Utdelningarnas storlek bestäms av årsstämman (dvs inte VD).


OK. Så troligt med status quo, då?

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#742187
Sörlänningen skrev:
Sjögården skrev:
Martin Växjö skrev:Jag håller med dig. I stort sett. Men tänk om den stod sig till i fjol. Tänk om modellen framåt hämmar virkespriserna. Säg att södra väljer att skippa alla emissioner och sätt att dela ut pengar, annat än att betala mer för virket till sina medlemmar genom högre virkespriser och efterlikvid. Skulle detta inte driva upp priserna på timmer och massaved. Och skulle detta inte bli en ”ond spiral” med högre priser när fler verkligen får köpslå om tex timret för vad det är värt. Detta är givetvis svårt att få igenom eftersom många, inte minst de som inte levererat vill ha utdelningen på sina insatser. Tänker högt…

Helt rätt, det Södra gör med priset på timmer och massa har stor betydelse för prisnivån på marknaden.Enligt min åsikt är Södramodellen byggd för en situation där massan svänger i lönsamhet och vinsten på massabruken fördelas över flera år via Södramodellen.Det har fungerat utmärkt.
2021 års rusning på prisnivån på trävarorna gör att Södras modell inte klarat att dela ut vinsten från sågverken via vare sig timmerpriset eller den troliga efterlikviden. Mycket beroende på att skogsägarna velat avverka utan att priset höjts mer än marginellt.Marknadsprissättning innebär att man betalar precis så mycket som behövs för att få det timmer man behöver. Kvar blir möjligheten att betala ut vinsten via insatsemission vid årsbokslutet. Det gynnar oss som varit med länge och levererat mycket men kanske inte just i år.
Rätt eller fel?
Jag vet faktiskt inte men konstaterar att sågverken tjänar stora pengar 2021 och att vi skogsägare inte blivit bjudna på festen.. 😉


Det här är ett bra resonemang. Men det bygger på vad Södra har gjort de senaste åren: återbäring (i procent) på sålt virke har hållits konstant, medan emissionen har varierats med vinsten. Jag misstänker att det är gjort så för att folk inte skall bli för missnöjda över att missa stor återbäring om de inte säljer 'rätt' år. Frankt är det ju bra för äldre medlemmar, som Sjögården och mig. Men det är ju inte orimligt att även nyare medlemmar skall få ut mer av en försäljning ett bra år. Det är ju inte helt omöjligt att blir högre återbäring på virkesförsäljning så i år med tanke på att Södra har en ny VD. Vi får se.

För att komplicera resonemanget ytterligare baseras efterlikviden på levererat virke under kalenderåret.
Skrev man ett kontrakt när det var som hetast sommaren 2021 men det avverkas 2022 får man efterlikvid efter 2022 års bokslut, och det vet vi absolut inget om.
Omvänt kommer vi som skrev kontrakt under 2019 och fick det hugget dec 2020 och inmätt jan 2021 få efterlikvid efter 2021 års bokslut.
Den avverkningen har egentligen inget med superkonjunkturen 2021 att göra.
Inget talar därför att Södra höjer efterlikviden för 2021 kraftigt utan snarare håller man den på stadig nivå,8-12 %.
Styrelsen lägger förslaget och fullmäktige beslutar på stämman.Fullmäktige ser nog ut som medlemskåren i stort men vilka som blir fullmäktige beslutas på årsmötet i SBO.
Det skall bli intressant att se hur detta egendomliga års bokslut hanteras… 😉

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#742197
Martin Växjö skrev:
Sörlänningen skrev:
Martin Växjö skrev:
Inte helt osant, men samtidigt spelar ju vinst en väldigt roll i all verksamhet på en marknad. Aktiebolag ger ut en del av vinsten som utdelning till sina ägare. Det här är Södras sätt. Sett från medlemmarnas (ägarnas) håll är det ändå ganska rimligt att se till att medlemmarna netto får lite bättre betalt än de som inte är medlemmar.

Lite förenklat har ju Södra att tänka på kompensation av tre olika typer av personer:
1) Råvarusäljare som inte är medlemmar (Virkespris är det enda som spelar roll)
2) Nyare medlemmar (Återbäring på sålt virke är relativt viktigast)
3) Gamla medlemmar (Emissioner på insatskapital är relativt sett viktigast)

Varje grupp här vill ju själviskt har mer av det som gynnar denne. Jag tycker att man slå fast att Södra har försökt att balansera alla tre. Vad de har gjort de senaste åren är att riktigt bra år gynna gamla medlemmar mer, medan sämre år gynna nyare medlemmar relativt mer.

Ja och majoriteten av den gamla ägarkåren vill nog inte ha mindre utdelning på gamla meriter och är kanske inte heller så benägna att hugga så mycket innan ett eventuellt arvskifte så en ändring blir säkert svårt. Har aldrig varit på någon stämma men det jag hört är att medelåldern brukar vara ganska hög på dessa.

Har varit på ett par stämmor som fullmäktige genom åren och tycker nog att debatten varit sansad och präglad av långsiktigt ägarengagemang.
Detsamma gäller årsmötena i Skogsbruksområdena där fullmäktige väljs.
Kan nog tycka att avkastningen av delägarskapet genom Södramodellen gör att många är nöjda i och med det och inte ställer tydliga krav och förväntningar på Södra som en viktig faktor på virkesmarknaden.
Förmodligen är debatten i förvaltningsrådet betydligt skarpare och ifrågasättande men om det vet jag intet.
Min erfarenhet av andra ekonomiska föreningar är att inom slutna rum ifrågasätts och analyseras det mesta men utåt håller man en stabil linje.
Så måste det nog vara.. 😉

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#742204
Sjögården skrev:För att komplicera resonemanget ytterligare baseras efterlikviden på levererat virke under kalenderåret.
Skrev man ett kontrakt när det var som hetast sommaren 2021 men det avverkas 2022 får man efterlikvid efter 2022 års bokslut, och det vet vi absolut inget om.
Omvänt kommer vi som skrev kontrakt under 2019 och fick det hugget dec 2020 och inmätt jan 2021 få efterlikvid efter 2021 års bokslut.
Den avverkningen har egentligen inget med superkonjunkturen 2021 att göra.
Inget talar därför att Södra höjer efterlikviden för 2021 kraftigt utan snarare håller man den på stadig nivå,8-12 %.
Styrelsen lägger förslaget och fullmäktige beslutar på stämman.Fullmäktige ser nog ut som medlemskåren i stort men vilka som blir fullmäktige beslutas på årsmötet i SBO.
Det skall bli intressant att se hur detta egendomliga års bokslut hanteras… 😉


Allt det här är sant. Enligt kontrakten har väl Södra oftast tre år på sig att avverka, även om det väl är väldigt sällan de använder sig av hela den möjligheten. Enda sättet att få bra konjunkturanpassad återbäring även till nya medlemmar vore väl att ge medlemsbonus vid kontraktskrivandet. Minst en av de båda andra skogsägarföreningarna har ju gjort på det viset, så det borde inte vara omöjligt för Södra heller.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

kenneth karlsson  
#742519 Wida delar ut bonus till alla anställda 15000 till jul fick de. Bevis för att de betala för dåligt för timmer.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#742523
kenneth karlsson skrev:Wida delar ut bonus till alla anställda 15000 till jul fick de. Bevis för att de betala för dåligt för timmer.


Att ett företag går med vinst betyder inte att de betalar för lite. Det är som att säga att skolor inte skall få gå med vinst, vilket ju ingen människa som tänkt på det hela mer än fem minuter tycker.

Vi får inte bli revolutionära kommunister bara för att vi tycker att vi borde få bättre betalt för virket.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742531
Sörlänningen skrev:[Enda sättet att få bra konjunkturanpassad återbäring även till nya medlemmar vore väl att ge medlemsbonus vid kontraktskrivandet.


Frågan är hur gärna Södra vill ha nya medlemmar? Om de får in mer virke än de kan hantera?

De kan ju inte säga nej, om någon vill vara med.

https://bolagsverket.se/fo/foreningsfor ... vad-1.1700

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#742550
Mangan skrev:
Sörlänningen skrev:[Enda sättet att få bra konjunkturanpassad återbäring även till nya medlemmar vore väl att ge medlemsbonus vid kontraktskrivandet.


Frågan är hur gärna Södra vill ha nya medlemmar? Om de får in mer virke än de kan hantera?

De kan ju inte säga nej, om någon vill vara med.

https://bolagsverket.se/fo/foreningsfor ... vad-1.1700



Bra fråga. Jag vet faktiskt inte säkert hur Södra ställer sig i den frågan. Jag har antagit att Södra gärna vill växa och ha större medlemsareal, men det är naturligtvis inte helt självklart.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mellberg  
#742584
kenneth karlsson skrev:Wida delar ut bonus till alla anställda 15000 till jul fick de. Bevis för att de betala för dåligt för timmer.


Säger väl allt, om du som skogsägare inte är anställd hos Wida..... =))

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#742631
Sörlänningen skrev:
Mangan skrev:
Sörlänningen skrev:[Enda sättet att få bra konjunkturanpassad återbäring även till nya medlemmar vore väl att ge medlemsbonus vid kontraktskrivandet.


Frågan är hur gärna Södra vill ha nya medlemmar? Om de får in mer virke än de kan hantera?

De kan ju inte säga nej, om någon vill vara med.

https://bolagsverket.se/fo/foreningsfor ... vad-1.1700



Bra fråga. Jag vet faktiskt inte säkert hur Södra ställer sig i den frågan. Jag har antagit att Södra gärna vill växa och ha större medlemsareal, men det är naturligtvis inte helt självklart.

Tror nog att Södra tar emot nya medlemmar med glädje, framförallt om de har virke med sig.
Nya spelregler i skogsbruket till följd av skogsdebatten i kombination med många bromsade /stoppade avverkningar kan skapa en bristsituation på framförallt mogna slutavverkningar.
Ser och hör här att planerade avverkningar bara försvinner efter nya artfynd.
Om vi dessutom ser många mer eller mindre lyckade försök till någon form av kontinuitetsskogsbruk lär virkesproduktionen avta så småningom.
Marknaden däremot lär däremot bara växa då människors behov av produkter från skogen ständigt ökar oavsett vad miljörörelsen säger och logiskt är att med olja och kol kvar under jord måste tillskottet komma från det som växer ovan markytan.
Södra är i framkant på många områden när det gäller att ta ut mervärde ur skogsråvaran men utan råvara är denna fina industri rätt värdelös.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

JerryH  
#742732 Tog över papps medlemskonto i Södra när jag tog över gården.
Visst, jag hade kanske tjänat lite mer kronor här o där i timmerleverans om jag skickat till andra köpare, men det känns som en trevlig trygghet att vara med i Södra.
Kan ju bara ta Gudrun som exempel; Pappa fick rätt så dåligt betalat jämfört med en granne som sålde till ett AB. Grannen skrattade åt Södra o menade att så där går det när man levererar till dem. Sen visade det sig att det blev inte alls de mängderna som södra (och alla andra) trodde, vilket gjorde att efterlikviden / extalikvid, eller vad de kallade den, blev extra stor, och plötsligt fick pappa mycket bättre betalt än han som sålde till AB. Och han var tjurig för att han inte fick extra utbetalning av AB..

Sen alla som pratar om hur mycket mer de tjänar på en avverkning som säljs till X istället till föreningen, är det brutto eller netto efter avverkningskostnaden?
Hade varit intressant o veta om det skiljer något i avverkningskostnad. Menar, om X tar 30:- mer i avverkningskostnad så är det ju inte så svårt att erbjuda 25:- mer / m3 än föreningen betalar.

Säg att Södra betalar 800:-, om företag X då betalar 900:- men tar 30:- mer i avverkningskostnad så är det fortfarande bättre betalt hos Södra med den tillkommande 10% efterlikvid (visst, den kan bli lägre sämre år, men nu har de byggt upp ett vinstkonto att betala ut med även under sämre år. 2018 var rekordår med 4.4MSEK i vinst, Q1-Q3 2021 = 4 MSK i vinst, så det kommer läggas in mer pengar på vinstkontot.. ).

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#742742 I mitt fall med skillnad på 70 000:- var det fråga om bara leveransvirke, Jag hyr in skördare och skotar själv. (Ingen räv i hönsgården.) Alla efterlikvider inräknade, så en helt ärlig jämförelse. Södras representant ville visa hur mycket skatt jag skulle få betala på 70 000:- , men jag visade honom hur mycket skogsbilväg jag kunde få för den summan.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

JerryH  
#742744 Ok!
Ja, då är det ju svart på vitt :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).