Skogsekonomi

Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

120 inlägg 19534 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

toker72  
#741540
hlb skrev:Reymond tror att han vet, Jag vet!!!!! Vid en avverkning för något år sedan tjänade jag 70 000 på att inte sälja timret till föreningen. Hela avv ca 1000 mfub, Har varit med i över 40 år. Gäller att inte gå på propagandan från de som är fanatiker , men ändå ärligt räkna med alla tillägg och efterlikvider. Olika köpare är bra på olika saker. Alla är inte bra på allt.

Slutavverkade ca 1100 fub i somras lite svårt att jämföra priser men är säker på att jag fick över 150000 kr extra just för att jag sålde åt högstbjudande och skogsägarföreningen var inte i närheten av det priset men en annan gång kanske dom får chansen om dom vill vara med.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Göt  
#741542 Har varit med i Mellanskog i 40 år är nöjd och har fått mycket hjälp. men man får ju naturligtvis göra som man vill

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

toker72  
#741546 Men har du jämfört pris vid avverkning eller är du nöjd med det Mellanskog betalar dom var nämligen en av dom som som ville ge ca 150000 kr mindre för min avverkning än vad jag fick på annat håll.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Reymond  
#741548 hlb jag tvivlar inte ett dugg på att man kan göra bra affärer med privata. Har du inte hävt spärren på insatsavdrag efter så många medlemsår så
har du givetvis tjänat mer på privata. Då har du ju inte fått nämnvärd utdelning på dina insatser och insatsemmisioner de år du kanske inte sålt
så mycket. Dessutom blir ju överföring av emmisioner klart mindre. Jag vet ju vad jag har idag efter ca 35 års medlemskap.
Insatser och emmisioner avkastar mer än vad skogen kan ge för tillfället efter Gudrun och Per mfl småstormar efter det. Dessutom stora avv för att rätta till bestånden. Har haft koll varje gång jag sålt avvuppdrag slutavverkning vad privata har legat i pris. Noterat på alla mina slutredovisningar. Leveransvirke och gallringar har Inte varit något att tjäna på privata. Tvärtom. Så efter tiden jag varit medlem vet jag hur det
Varit ekonomiskt för min del.
Visst sista året har ju varit extrema prisnivåer. Oftast topp-priserna som florerar i press. Södra har inte hängt med. Men vi får se hur stor skillnaden är efter Södras bokslut och förslag till utdelning.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#741549 Jag kan förstå de som tycker det känns bra att vara solidariska och sälja allt till föreningen, men fundera på hur det skulle kännas att sälja till den som betalar bäst och ge överskottet till barncancerfonden. Utan lite press blir skogsägarföreningarna inte effektiva.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741552 Jämför du då hur resultatet hade sett ut om du avsatt 4% av all försäljning och satsat på aktier / Fonder och räknat in det i kalkylen??

Att räkna in avkastning från insatskapital flera år efter försäljning är enligt mig inte helt rätt.... Eller?

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

toker72  
#741553
Reymond skrev:hlb jag tvivlar inte ett dugg på att man kan göra bra affärer med privata. Har du inte hävt spärren på insatsavdrag efter så många medlemsår så
har du givetvis tjänat mer på privata. Då har du ju inte fått nämnvärd utdelning på dina insatser och insatsemmisioner de år du kanske inte sålt
så mycket. Dessutom blir ju överföring av emmisioner klart mindre. Jag vet ju vad jag har idag efter ca 35 års medlemskap.
Insatser och emmisioner avkastar mer än vad skogen kan ge för tillfället efter Gudrun och Per mfl småstormar efter det. Dessutom stora avv för att rätta till bestånden. Har haft koll varje gång jag sålt avvuppdrag slutavverkning vad privata har legat i pris. Noterat på alla mina slutredovisningar. Leveransvirke och gallringar har Inte varit något att tjäna på privata. Tvärtom. Så efter tiden jag varit medlem vet jag hur det
Varit ekonomiskt för min del.
Visst sista året har ju varit extrema prisnivåer. Oftast topp-priserna som florerar i press. Södra har inte hängt med. Men vi får se hur stor skillnaden är efter Södras bokslut och förslag till utdelning.

Södra kanske är jättebra men dom finns inte i hela landet.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

hlb  
#741555 Jag kommer ihåg när Södra gick runt i stugorna och krävde "frivilliga" insatsinbetalningar av medlemmarna. Man måste också förstå, att insatser är riskkapital som föreningen lånar billigt av medlemmarna. Jag vet att man på annat riskkapital får betala en mycket hög ränta.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741556
hlb skrev:Jag vet att man på annat riskkapital får betala en mycket hög ränta.


Var kan du få mer än 10% i ränteavkastning på lån till företag?

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#741557 I Södraland skulle jag definitivt generellt rekommendera att bli medlem. Jag kan för lite om de andra områdena för att säga varken bu eller bä. Men Södra skiljer ju sig en hel del från de båda andra.

Sedan tror jag det även i Södraland är viktigt att inte bli livegen. Man skall hålla öppen möjligheten att sälja till andra när man verkligen tjänar på det. Södra vill gärna sälja på oss sina tjänster. När det kommer till röjning och plantering har vi aldrig använt oss av Södra och det skall mycket till för att göra det. Har jag en bra möjlighet att anlita någon annan för en mindre avverkning eller gallring och sälja virket som leveransvirke till Södra gör jag det (även om de flesta avverkningar görs direkt av Södra).

På senare tid har jag gått över till att köpa plantor av Södra, men det beror på att alla andra här nere tyvärr är sämre. Den enda som bitvis kan mäta sig är Svenska Skogsplantor, men de gör allt de kan för att vara så otrevliga och omöjliga som möjligt. Förr om åren köpte vi alltid från Svenska plant, men de gör numera allt vad de kan för att slippa sälja till oss som aldrig köper mer än 25 000 plantor om året. "Bara 20 000 plantor? Pinsamt." (En parafras av svenska plants fösäljare.)
Senast redigerad av Sörlänningen lör 01 jan 2022, 22:26, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#741561
Mangan skrev:
hlb skrev:Jag vet att man på annat riskkapital får betala en mycket hög ränta.


Var kan du få mer än 10% i ränteavkastning på lån till företag?



Medhåll. Historiskt under de senaste 15 åren har avkastningen på insatskapital hos Södra varit fenomenal. Punkt. Vi som hade insatskapital innan 2018 har fått nästan oförskämt bra totalavkastning på insatserna. Rimligen blir det något liknande efter 2021. Som hlb nämner fanns det en tid för länge sedan när de behövde tillskott från medlemmarna. Men Södra förvaltade de pengarna väl och har betalat tillbaka väl.

Om vi kollar på alternativ som tillgängliga för oss vanliga dödliga finns Savelend (https://savelend.se/), som ger möjlighet att vara med och låna ut högriskkrediter till företag. Savelend brukar hävda att de har en genomsnittlig avkastning på 8 till 10%, vilket onekligen är häpnadsväckande bra och liknar ingenting liknande jag har sett tillgängligt för konsumenter tidigare. (Det här är verkligen ingen rekommendation, jag har själv inte vågat investera där, även om jag har funderat mycket på det.)

Inkomsten från Savelend skattas ju som ren kapitalinkomst. Rena intäkter från Södras insatser skattas ju generellt lite hårdare (eftersom det skall beskattas som förvärvsinkomst). Samtidigt behöver man ju inte skatta för nytt icke inbetalt insatskapital (förrän man säljer det), vilket är till Södras fördel. Den senare fördelen kan bli ganska stor för gamla medlemmar.

Slutligen: Det är omöjligt att sia om hur insatser hos Södra kommer avkasta i framtiden. Men jag noterar att under lång tid har Södra hela lönsamhet och intjäning kommit från massan. i år fördelas deras intjäning ungefär lika mellan massa och sågade varor. Sågvarudelen har haft lägre marginaler än alla konkurrenter, nu är det bara Vida som är tydligt bättre. Så jag tycker att det finns anledning att vara positiv.
Senast redigerad av Sörlänningen lör 01 jan 2022, 22:52, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Reymond  
#741562 Har själv en aktiedepå så jag vet att rätt placerat och lite tur så är det ju klart bättre om man slår index rejält över tid.
Själv ser jag insatskapitalet som ett aktiekapital i Södra. Ger både utdelning oftast mellan 5-10 % årligen och emmisionskapital som också ger samma ränta. (Förstår inte hur man kan se det som att låna billigt?) Men betydligt mer riskfritt än att ha en aktiedepå. Att Södra skulle kursa framöver ser jag som en utopi.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

generationsskifte  
#741581 När jag löste ut en släkting från gården så fick jag ta över både det emitterade och det inbetalda insatskapitalet som han hade byggt upp på Södra, och det rörde sig om en hel del pengar. För mig som relativt ung så är det guld värt att kunna fortsätta på samma sätt då jag ser detta som ett pensionssparande. Beroende på hur skogsbruket utvecklas i framtiden så tror jag avkastningen till att jag börjar dra mig tillbaka om sisådär 35 år har varit så bra att man kan leva på pengarna. Jag litar inte fullt ut på att pensionen för min generation kommer vara den bästa nämligen.

Men, hade jag inte kunnat ta över hans konton så är jag tveksam om jag sålt virke till Södra som jag nu gjort i år. Tur i oturen så har vi tvingats leverera runt 1400 kubik 2021 på grund utav barkborren. Allt har gått till Södra, och jag tror att jag på sikt gjorde det rätta detta mycket speciella år, även att jag vet att Södra inte betalde särskilt bra i jämförelse med sina konkurrenter.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Reymond  
#741584 Generationsskifte Du gjorde helt rätt. Finns medlemmar som köpt insatser och emmisionskapital …… utan att sedan leverera nämnvärt eller ens något till Södra. Avverkar men säljer till privata. Men alla utdelningar förutom då efterlikvid det slickar man i sej. Dessa medlemmar skulle uteslutas ur föreningen. Gagnar noll till seriösa medlemmar. Jävligt dålig moral som jag inte förstår att Södras styrelse låter få fortsätta.
Givetvis skall även privata få sitt virke och upprätthålla konkurrensen. Men inte i direktleverans från Södras medlemmar.

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741587 Vad är problemet? Det är avkastning på kapital, inte på virkesleverans som man får. Den som inte har riskerat något kapital och bara säljer virke får efterlikvid.

Man kan vara delägare, leverantör eller båda delarna i olika utsträckning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).