Skogsekonomi

Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

120 inlägg 19380 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743447
Martin Växjö skrev:Någon som vet hur södras kollektiva certifiering funkar? Är det något slags system där den som har mycket höga naturvärden och sparar dem får betalt och den som har lite mindre får betala? Jag pratade med en stor markägare i en grannby (1500ha) och vi pratade om certifierings-ersättning. Han menade att certifieringsersättningen inte räckte på långt när för de extra kostnader det drar med sig. Jag kan nog hålla med honom. Bättre att få bra betalt och verkligen sköta certifieringen. Har hört att södra har problem med gröna revisioner.


Certifieringen är inte kollektiv på det viset. Kraven på avsättning gäller lika för alla.

Om det är bra betalt eller inte för certifieringen beror mest på hur fastigheten ser ut. En del fastigheter kommer upp i 10% avsättning utan att offra något, andra får kämpa hårt för att skrapa ihop 5% utan att tappa betydande produktion.
Säg att du har några ha tekniska impediment som går att klassa som produktiva så är naturhänsynen klar på en gång utan kostnad.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#743451 Vad jag minns är kravet om alternativa brukningsmetoder på Södranivå vilket innebär att några stora fastigheter med tätortsnära plockhuggning kan rädda många med typisk produktionsskog baserad på trakthyggesbruk.
I övrigt är det nog mycket i certifieringen som ständigt förändras och utvecklas för varje revision som hittar avvikelse.
Hör också om en viss osäkerhet efter att artfynden har ökat dramatiskt.
Inte lätt att vara certifierad med ambitiösa fågelklubbar som bevakar varje avverkning före och återbesöker en del efter… 😉

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#743471
Sjögården skrev:Vad jag minns är kravet om alternativa brukningsmetoder på Södranivå vilket innebär att några stora fastigheter med tätortsnära plockhuggning kan rädda många med typisk produktionsskog baserad på trakthyggesbruk.


Ja. Jag vet inte om det är officiellt fastslaget, men det har kommunicerats från Södra att den här senaste höjningen med 5% skall kunna hanteras så.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Martin Växjö  
#743495
Sjögården skrev:Vad jag minns är kravet om alternativa brukningsmetoder på Södranivå vilket innebär att några stora fastigheter med tätortsnära plockhuggning kan rädda många med typisk produktionsskog baserad på trakthyggesbruk.
I övrigt är det nog mycket i certifieringen som ständigt förändras och utvecklas för varje revision som hittar avvikelse.
Hör också om en viss osäkerhet efter att artfynden har ökat dramatiskt.
Inte lätt att vara certifierad med ambitiösa fågelklubbar som bevakar varje avverkning före och återbesöker en del efter… 😉

Tack för svaret. Då förstår jag. Många engagerade på det här forumet.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Martin Växjö  
#743497 Tack även busholle och sörlänningen.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743537 Hej på er. Jag ligger lite lågt då jag haft mycket att göra med jobbet under helgerna lite pga det som nämndes tidigare i tråden.

Jag har tagit min julledighet nu istället. Så dagarna går ut på underväxt röjning nu.
Jag ska försäkra reda ut hur södra tolkar skrivningarna i den nya fsc standarden. Den stora delen är löv och inblandning i varje bestånd och hur man ska räkna 5% alternativ skötsel.
Södras tolkning som nu haft en skarpnrevision är att dessa 5% löser man kollektivt när det gäller fastigheter under 1000 ha. De som är över måste klara detta på egen väg.
Hur kan man då räkna?
1 Alla bestånd no/ns som överstiger 5% av arealen räknas med här. Södras medlemmar har här ca 8% så de 2 sista procenten måste hittas på annat vis
Här kommer kontinuets skogsbruk in. Även gårds nära skogar som ändå inte kommer avverkas pga sina sociala värden. Jag tror att vi alla har någon dunge som man vill behålla och bra plocka ur de träd som är dåliga mm
Även skogar med stora impedimets avdrag är lämpliga bestånd. Mycket av de kustnära skogarna är sådana även skogar mot öppen myr. Det finns även flera olika bestånd som är lämpliga men vi börjar här.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Martin Växjö  
#743555
Tåndemåla skrev:Hej på er. Jag ligger lite lågt då jag haft mycket att göra med jobbet under helgerna lite pga det som nämndes tidigare i tråden.

Jag har tagit min julledighet nu istället. Så dagarna går ut på underväxt röjning nu.
Jag ska försäkra reda ut hur södra tolkar skrivningarna i den nya fsc standarden. Den stora delen är löv och inblandning i varje bestånd och hur man ska räkna 5% alternativ skötsel.
Södras tolkning som nu haft en skarpnrevision är att dessa 5% löser man kollektivt när det gäller fastigheter under 1000 ha. De som är över måste klara detta på egen väg.
Hur kan man då räkna?
1 Alla bestånd no/ns som överstiger 5% av arealen räknas med här. Södras medlemmar har här ca 8% så de 2 sista procenten måste hittas på annat vis
Här kommer kontinuets skogsbruk in. Även gårds nära skogar som ändå inte kommer avverkas pga sina sociala värden. Jag tror att vi alla har någon dunge som man vill behålla och bra plocka ur de träd som är dåliga mm
Även skogar med stora impedimets avdrag är lämpliga bestånd. Mycket av de kustnära skogarna är sådana även skogar mot öppen myr. Det finns även flera olika bestånd som är lämpliga men vi börjar här.

Ok. Typiskt att revisionen skulle krocka med julfirandet 😀.

Antar att man här även kan räkna in skyddszoner mot tex sjö?

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743561
Martin Växjö skrev:
Tåndemåla skrev:Hej på er. Jag ligger lite lågt då jag haft mycket att göra med jobbet under helgerna lite pga det som nämndes tidigare i tråden.

Jag har tagit min julledighet nu istället. Så dagarna går ut på underväxt röjning nu.
Jag ska försäkra reda ut hur södra tolkar skrivningarna i den nya fsc standarden. Den stora delen är löv och inblandning i varje bestånd och hur man ska räkna 5% alternativ skötsel.
Södras tolkning som nu haft en skarpnrevision är att dessa 5% löser man kollektivt när det gäller fastigheter under 1000 ha. De som är över måste klara detta på egen väg.
Hur kan man då räkna?
1 Alla bestånd no/ns som överstiger 5% av arealen räknas med här. Södras medlemmar har här ca 8% så de 2 sista procenten måste hittas på annat vis
Här kommer kontinuets skogsbruk in. Även gårds nära skogar som ändå inte kommer avverkas pga sina sociala värden. Jag tror att vi alla har någon dunge som man vill behålla och bra plocka ur de träd som är dåliga mm
Även skogar med stora impedimets avdrag är lämpliga bestånd. Mycket av de kustnära skogarna är sådana även skogar mot öppen myr. Det finns även flera olika bestånd som är lämpliga men vi börjar här.

Ok. Typiskt att revisionen skulle krocka med julfirandet 😀.

Antar att man här även kan räkna in skyddszoner mot tex sjö?


Både ja och nej
Är skyddszonen så liten att den är en del av beståndet är det inte ett nytt bestånd är den större kan det lätt bli ett alternativt bestånd

Avatar Fallback

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sörlänningen  
#743737
Tåndemåla skrev:Hej på er. Jag ligger lite lågt då jag haft mycket att göra med jobbet under helgerna lite pga det som nämndes tidigare i tråden.

Jag har tagit min julledighet nu istället. Så dagarna går ut på underväxt röjning nu.
Jag ska försäkra reda ut hur södra tolkar skrivningarna i den nya fsc standarden. Den stora delen är löv och inblandning i varje bestånd och hur man ska räkna 5% alternativ skötsel.
Södras tolkning som nu haft en skarpnrevision är att dessa 5% löser man kollektivt när det gäller fastigheter under 1000 ha. De som är över måste klara detta på egen väg.
Hur kan man då räkna?
1 Alla bestånd no/ns som överstiger 5% av arealen räknas med här. Södras medlemmar har här ca 8% så de 2 sista procenten måste hittas på annat vis
Här kommer kontinuets skogsbruk in. Även gårds nära skogar som ändå inte kommer avverkas pga sina sociala värden. Jag tror att vi alla har någon dunge som man vill behålla och bra plocka ur de träd som är dåliga mm
Även skogar med stora impedimets avdrag är lämpliga bestånd. Mycket av de kustnära skogarna är sådana även skogar mot öppen myr. Det finns även flera olika bestånd som är lämpliga men vi börjar här.



Det här var fantastisk info. Nu förstår jag bättre än innan.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Martin Växjö  
#743811 Verkligen 👍🏼

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#743910
Tåndemåla skrev:Hej på er. Jag ligger lite lågt då jag haft mycket att göra med jobbet under helgerna lite pga det som nämndes tidigare i tråden.

Jag har tagit min julledighet nu istället. Så dagarna går ut på underväxt röjning nu.
Jag ska försäkra reda ut hur södra tolkar skrivningarna i den nya fsc standarden. Den stora delen är löv och inblandning i varje bestånd och hur man ska räkna 5% alternativ skötsel.
Södras tolkning som nu haft en skarpnrevision är att dessa 5% löser man kollektivt när det gäller fastigheter under 1000 ha. De som är över måste klara detta på egen väg.
Hur kan man då räkna?
1 Alla bestånd no/ns som överstiger 5% av arealen räknas med här. Södras medlemmar har här ca 8% så de 2 sista procenten måste hittas på annat vis
Här kommer kontinuets skogsbruk in. Även gårds nära skogar som ändå inte kommer avverkas pga sina sociala värden. Jag tror att vi alla har någon dunge som man vill behålla och bra plocka ur de träd som är dåliga mm
Även skogar med stora impedimets avdrag är lämpliga bestånd. Mycket av de kustnära skogarna är sådana även skogar mot öppen myr. Det finns även flera olika bestånd som är lämpliga men vi börjar här.

Undrar lite om hur alla artfynd påverkar certifieringen. Växter är väl lättast att hantera men alla fynd av fåglar som betraktas som nära hotade är ju värre.
Talltita/Entita är väl det som är mest förekommande och fynden är naturligtvis mest i den anmälda slutavverkningsskog.
Men området ikring som gallras och sköts som vanligt kräver förmodligen också hänsyn.
Jag brukar undvika att underröja sistagallringen då jag någon gång lärt mig att certifieringen inte tillåter det.
Känner på mig att det kommer mer när certifieringen skärps vartefter…

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743945 Det som är både bra och dåligt är att certifieringen är en text som tolkas och sedan revideras den tolkningen.
Där av ska man spara underväxt i senare gallringar för det är så skogsbruket tolkat texten att underväxt inte bör röjas bort där den inte är skymmande.
Vad det gäller artfränden är det inte certifieringen som ställer till det utan fridlysningar och tex eu,s fågeldirektivet. Dessa går över certifieringen men den samma har skrivningar om att man som skogsägare är skyldig och veta om sina kända fynd och aktivt leta så liknande fynd inte missas vid en åtgärd. Där av skogsbruksplanen eller en naturvärdesbedömning.
Att det nu blivit ett ökat tryck på vissa arter är att man tagit upp fall i olika domar.
Innan har vi mer letat strukturer och substrat när man valt ut vilka bestånd som ska välja bestånd för no/ns. Nu kanske det är olika fynd som styr vilka bestånd som ska blir detta istället.
Men här har skogsbruket även en resa att ta och säga att vi kan ha både och genom aktiv skötsel av olika vanliga arter tänker mest på tjädrar och andra revirhävdande fåglar samt i kalkbarrskogar mm

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#743995 Man kan ju ta hänsyn och därigenom klara sig från artskyddsbrott men vid en revision av certifieringen kanske man skulle ha gjort på ett helt annat sätt.
Därav min tanke om att artskyddsproblematiken inte blir lättare, snarare tvärtom om man är certifierad.
Räkna högstubbar och hänsynsträd är väl inte raketforskning direkt men att hitta och värdera fynden i Artportalen och jämföra med verkligheten är knepigt.
Nya fynd idag på grannmarkens avverkningar.
150 knärot i en brant och ett talltitepar.
Där blir det nog inget hugget..

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Martin Växjö  
#744029 Finns det några utbildningar för det här ökade egenansvaret på skogsägaren, vad det innebär och vilka arter och sorter man ska titta efter? Eller kan ni ge några rekommendationer på litteratur eller sidor. Kanske finns någon mer specifik tråd här på skogsforum man kan läsa på…

Användarvisningsbild

Re: Gå med i skogsägarförening som ny skogsägare?

Sjögården  
#744053 Södras digitala sändningar om certifiering och artskydd är rätt bra.
Artportalen är nästan nödvändig att följa. Skydda skogens hemsida ger mycket fakta om hur miljörörelsen agerar och tänker.Dessutom är deras beskrivningar om skyddade arter nyttiga att läsa.
Men som det ser ut just nu är domarna i mark och miljödomstolen intressanta.
Det lär vara den vägen vi får veta hur regelverket skall tolkas.. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).