Skogsekonomi

Näringsresa eller arbetsresa

11 inlägg 3846 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Näringsresa eller arbetsresa

ujja  
#738287 Hur bokför och deklarerar man en resa när man byter om hemma, packar in röjsågen i bilen och kör 2-3 mil till skogen och arbetar?
Det här ämnet har nämnts som en sidofråga i tidigare trådar men jag hittar inga definitiva svar och inga referenser till skatteverket. Eller är det en fråga som man egentligen inte vill ha ett svar på?

Om man tar upp det som kostnad i näringen hur bör verifikatet se ut?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Näringsresa eller arbetsresa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738288 På fråga 1, pass. Jag har 4-5 mil och gör som nedan.

På fråga 2, beror på. Om du kör med din privata bil, så skriver du upp det i din körjournal och så får du 18:50 per mil sen när året är slut. Om du kör med förmånsbil, dvs firman äger och du betalar förmånsbeskattning, så är det 6:50/mil med diesel och 9:50/mil annars. Om du kör med en bil som bara är för firmans behov, behöver du inte göra någonting.

Användarvisningsbild

Re: Näringsresa eller arbetsresa

Elis76  
#738290 Ring eller mejla Skatteverket så får Du ett direkt svar på Dina frågor.

https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss.4.71004e4c133e23bf6db800079651.html

Avatar Fallback

Re: Näringsresa eller arbetsresa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738292 Och lägg upp ev. svar här. 👍

Användarvisningsbild

Re: Näringsresa eller arbetsresa

svampbob  
#738356 Bra att ni påminde mig om bilersättningen.
Jag satt i ett längre teams möte i förmiddags. Tittade lite på skogsforum på andra datorn. När jag nu blev påmind om reseräkningen så skyndade jag mig och skrev för 20 och 21 och det var hela på 2700 mil att ta upp. Det får bli min julklapp till mig själv.
På jord och skog skriver jag däremot inte en enda mil.

Avatar Fallback

Re: Näringsresa eller arbetsresa

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738377 Mycket surr om det där. Min ståndpunkt är att jag bor på fastigheten och arbetsdagen börjar när jag går genom ytterdörren. Allt jag kör i jobbet är näringsresor. Resor till jobbet finns inte eftersom jag redan är där.

Avatar Fallback

Re: Näringsresa eller arbetsresa

ujja  
#738987 Det tog ett tag att få svar men dom har väl mycket att göra nu. Jag försökte vara så specifik jag kunde utifrån min situation och frågan jag ställde var:

Förutsättningen för min fråga är att jag har en enskild näringsverksamhet för skogsskötsel och jag äger en skogsfastighet som ligger ca 3 mil från mitt hem.
I hemmet har jag min utrustning som behövs för skogsskötseln, dvs skyddskläder, röjsåg mm, all service på utrustningen sköts i hemmet.
Min fråga gäller resor.
Hur bokför och deklarerar jag en resa där jag byter om hemma, packar in röjsågen i min privata bil och kör till min skogsfastighet och arbetar?
Jag betraktar det som att mitt arbete startar i hemmet när jag hanterar min arbetsutrustning.
Kan jag ta upp resan som en kostnad i verksamheten med schablonkostnaden 18,50kr/mil?


Svaret från Skatteverket:

Hej,
Det avgörande för din fråga är var tjänstestället i din näringsverksamhet kan anses vara. Anses tjänstestället vara på skogsfastigheten så blir resan en så kallad "Arbetsresa" (i grunden en privat resa) där avdrag bara kan beviljas för den del av kostnaden som överstiger 11 000. Anses tjänstestället istället vara i hemmet så blir resan istället en resa i näringsverksamheten och avdrag kan beviljas från första kronan.
Med tjänsteställe så avses enligt huvudregeln en plats där näringsidkaren utför huvuddelen av sitt arbete. Har man en verksamhet som är knuten till en fastighet så anses normalt tjänstestället vara fastigheten. Vi skriver mer om detta på länken nedan (se framförallt rubrikerna "Arbetsresor", "Tillsynsresor" och "Tjänsteställe i näringsverksamheten":
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 32097.html
Så som du beskriver situationen kan jag inte se att tjänstestället skulle bedömas att vara någon annanstans än på skogsfastigheten. Avdrag ska alltså beviljas först för kostnader överstigande 11 000 kr. Sådant avdrag bokför du inte, utan du gör avdraget som en skattemässiga justering på NE-bilagan i antingen ruta R16 eller R22.


Med andra ord så är inte resan till skogen ett giltigt avdrag och det gäller även tillsynsresor (under förutsättningen att man inte kommer över 11000kr).

   TS
Avatar Fallback

Re: Näringsresa eller arbetsresa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739017 Intressant, detta nedan tycker jag var en bra sammanfattning. Då kan man alltså inte göra som jag gjort...

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2005-06-07

Skatteverket anser att resor till en verksamhet i allmänhet utgör resor till och från arbetsplatsen. Om verksamhet bedrivs på flera platser krävs att verksamheterna är integrerade med varandra för att resan från ”tjänstestället” till den andra verksamheten ska utgöra resa i näringsverksamheten. Bedriver man verksamhet bara på en plats, t.ex. innehar en jordbruksfastighet, är resorna alltid resor till och från arbetsplatsen. Skatteverket har samma uppfattning som återges i ovan angiven kammarrättsdom.

Avatar Fallback

Re: Näringsresa eller arbetsresa

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739024 Jag tar upp tillsynsresor för ca 1200;-/år.
Har funkat hittills.

Avatar Fallback

Re: Näringsresa eller arbetsresa

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739291 Har man ingen möjlighet att förvara motorsågar m.m. på arbetsplatsen så måste man åka och hämta dem vilket måste betraktas som en näringsresa. Man gör alltså först en arbetsresa till skogen och sedan en näringsresa tillbaka hem för att hämta motorsågen.

Inget man själv tjänar mycket på men hur ska det kontrolleras?

Användarvisningsbild

Re: Näringsresa eller arbetsresa

Elis76  
#739322 Återigen, reglerna är glasklara.

Det finns inget avdrag som är så väl underbyggt av Skatteverket som resor, oavsett hur man vänder och vrider på det i olika forum. Det är det i särklass vanligaste avdraget när Svenska folket deklarerar, och Skatteverket har det ständigt under lupp och skulle inte tveka att använda sitt tolkningsföreträde om det skulle behövas.

https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/avdragforforetag/resorochbilkostnader/resormellanbostadenochverksamhetslokalen.4.3152d9ac158968eb8fd47cf.html

https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/personalliggare/foretagpersonalliggarefaq/vadmenasmedverksamhetslokal.5.64a656d113f4c7597012f3c.html?q=verksamhetslokal

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).