Skogsekonomi

Skogsavdrag

13 inlägg 3511 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsavdrag

UTB  
#737394 Funderar på att köpa en ren skogsfastighet för ca 1 miljon.
Det finns äldre granskog på marken som behöver avverkas till ett värde på ca 500ksek.
Har ingen skog sedan tidigare och har inga planer på att i framtiden sälja fastigheten.

Hur kommer de 500ksek som man får in vid virkesförsäljningen att beskattas?
Kan man använda skogsavdraget?

Tanken är att till stor del betala av lån och sedan ha pengar att investera i vägar/plantering etc.

/UTB



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

Vedproducent  
#737395
UTB skrev:Funderar på att köpa en ren skogsfastighet för ca 1 miljon.
Det finns äldre granskog på marken som behöver avverkas till ett värde på ca 500ksek.
Har ingen skog sedan tidigare och har inga planer på att i framtiden sälja fastigheten.

Hur kommer de 500ksek som man får in vid virkesförsäljningen att beskattas?
Kan man använda skogsavdraget?

Tanken är att till stor del betala av lån och sedan ha pengar att investera i vägar/plantering etc.

/UTB

Årliga skogsavdraget är 50 procent när det inte är rationaliseringsförvärv. Så du kan använda 250000 kr som skogsavdrag och lämpligen sätta in lika mycket på skogskonto där du kan använda dom till kostnader inom fastigheten i 10 år.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

Vedproducent  
#737396
Vedproducent skrev:
UTB skrev:Funderar på att köpa en ren skogsfastighet för ca 1 miljon.
Det finns äldre granskog på marken som behöver avverkas till ett värde på ca 500ksek.
Har ingen skog sedan tidigare och har inga planer på att i framtiden sälja fastigheten.

Hur kommer de 500ksek som man får in vid virkesförsäljningen att beskattas?
Kan man använda skogsavdraget?

Tanken är att till stor del betala av lån och sedan ha pengar att investera i vägar/plantering etc.

/UTB

Årliga skogsavdraget är 50 procent när det inte är rationaliseringsförvärv. Så du kan använda 250000 kr som skogsavdrag och lämpligen sätta in lika mycket på skogskonto där du kan använda dom till kostnader inom fastigheten i 10 år.

På din miljon är totala skogsavdraget hälften, 500000 kr men du kan alltså inte utnyttja det ett enskilt år för då skulle du behöva avverka skog för en miljon.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

UTB  
#737398 Så jag kan använda 250ksek för att betala lån och 250ksek oskattade pengar på skogskonto för att använda för kostnader för skogsskötsel?

Har jag då kvar 250ksek skogsavdrag för framtida avdrag då skogsavdraget är 50% av inköpsvärdet (1 miljon)?

Kan jag använda skogsavdraget på pengarna som sitter på skogskontot år 2?

/UTB

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

Vedproducent  
#737400
UTB skrev:Så jag kan använda 250ksek för att betala lån och 250ksek oskattade pengar på skogskonto för att använda för kostnader för skogsskötsel?

Har jag då kvar 250ksek skogsavdrag för framtida avdrag då skogsavdraget är 50% av inköpsvärdet (1 miljon)?

Kan jag använda skogsavdraget på pengarna som sitter på skogskontot år 2?

/UTB

Ja precis som du skriver, du har 250000 kr kvar i skogsavdrag men det måste komma från annan avverkning. Du kan inte använda skogskontopengarna till det när du redan nyttjat 50 procent på det årets inkomst. Skogskontopengarna får du använda till andra kostnader inom fastigheten eller ta ut men då ska dom beskattas.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

Elis76  
#737405 Det är bara den taxerade produktiva skogsmarksarealen som får användas för att räkna fram skogsavdragsutrymmet.

Åker, äng, impediment, ekonomibyggnader, tomt får inte räknas med.

https://www.argum.se/kunskapsbank/skogsavdrag-vad-ar-det-och-nar-far-man-gora-det/

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

UTB  
#737409 I den fastighet jag tittar på är det ren skogsmark, ca 5% impediment (myr).

Hur värderas impediment?

/UTB

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

Vedproducent  
#737421
UTB skrev:I den fastighet jag tittar på är det ren skogsmark, ca 5% impediment (myr).

Hur värderas impediment?

/UTB

Du har redovisade värden på det i fastighetstaxeringen så får du räkna det procentuellt. Men det är ju klart lägre värden än på vanlig skogsmark så det blir ju inga stora belopp på din 5 procentiga del.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

Elis76  
#737462 Betalar du en miljon kronor för en fastighet med 800 000 kr i taxeringsvärde varav 600 000 kr är skogsbruksvärde så erhåller du ett avdragsutrymme om: 1 000 000 * (600/800) * 50 % = 375 000 kr

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

UTB  
#737724 Hur räknas ett skogsbruksvärde ut?

Taxeringsvärdet vet jag inte än.

Taxeringsvärdet kan ju vara både högre och lägre än köpesumman?

/UTB

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsavdrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737727 Skogsbruksvärdet är den delen av taxeringsvärdet för fastigheten som är på skogsmark. Står i taxeringsbeslutet. På en fastighet utan åker och hus är det säkert över 95%.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

Elis76  
#737782 Tänk på att ett fastighetsköp under taxeringsvärdet skattemässigt kan betraktas som benefikt fång.

Bäst är att ta hjälp av sakkunnig om man är osäker på det skatterättsliga. Det brukar löna sig i längden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsavdrag

UTB  
#737854 Kan väl knappast bli det om fastigheten säljs via mäklare och budgivning?

/UTB

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).