Skogsekonomi

skogskonto som går ut i år

15 inlägg 3283 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skogskonto som går ut i år

Sommar  
#736740 Någon som vet hur det är med skogskonton som går ut under året, kan man dra av på summan man får ut? Jag menar då avdrag för resor, utrustning med mera? Har kommit på ( 👍 ) att jag måste börja planera lite bättre.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

jannee  
#736741 Svar ja,
Allt som har med näringen att göra är avdragsgillt och pengar på skogskonto är virkeslikvider som du endast nyttjat för att skjuta på skatten.

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

Sommar  
#736743 Tack för ditt blixtsnabba svar! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogskonto som går ut i år

Elis76  
#736759 Vad gäller avdrag för resor gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Näringsresor är direkt avdragsgilla
[Näringsresa likställs med när man åker in till sin lokala järnhandel för att köpa reservdelar till motorsågen]

Arbetsresor är avdragsgilla för det belopp som överstiger 11 000 kr.
Observera att resa från bostaden till skogen där man ämnar: röja, gallra, etc. räknas som arbetsresa oavsett fortskaffningsmedel.

Tillsynsresor
Om man inte har deltagit aktivt i jord- eller skogsbruket kan man få avdrag för en eller högst två tillsynsresor per år. Tillsynsresor ses som resor mellan bostad och arbetsplats. Därför får man bara avdrag för den del som överstiger 11 000 kr. Om man har deltagit aktivt i jord- eller skogsbruket kan man få avdrag för fler tillsynsresor. För att få avdraget bör man kunna redogöra för vilka arbeten som har utförts vid besöken på jord- eller skogsbruket.

I samtliga fall ovan behöver man föra körjournal och även redogöra för vad som utförts.

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

jannee  
#736761 Men sanningen är väl ock att om du har arbetsresor för ditt lönearbete inräknas även dessa när du gör avdrag i din privata rörelse (skogsfastigheten).
M.a.o. om du har åkt kollektivt i Stockholm, där årsavgiften för ett tunnelbanekort är 11 000 äger du rätt att dra av för varenda öre.

Användarvisningsbild

Re: skogskonto som går ut i år

Elis76  
#736782 En årsbiljett med SL i Stockholm kostar 9 980 kronor 2021.
Eftersom beloppet ligger under 11 000 kronor berättigar det inte rätt till avdrag vid deklarationen som skall lämnas in 2022.
Hade biljetten däremot kostat 12 000 kronor, hade man fått avdrag med 1 000 kronor.

I ruta 2.1 i den allmänna självdeklarationen står följande:
Resor till och från arbetet
Du får avdrag endast för den del som överstiger 11 000 kronor. Fyll i totalbeloppet


Reseavdraget gäller resor till och från arbetet och för tjänsteresor, och kan göras om den totala kostnaden för resorna överstiger 11 000 kronor per år.

Som näringsidkare bokför man löpande sina utgifter som man har i samband med resor som man gör i sin näringsverksamhet. Om någon utgift inte är bokförd kan man göra avdraget under skattemässiga justeringar i ruta R16 eller R22 i NE-bilagan.

Exempel:
En person har arbetsresor mellan hemmet och den trakt där han/hon gallrar på 18 000 kronor för ett år. Personen har inte tagit upp detta i bokföringen utan tar upp detta under skattemässiga justeringar i NE-bilagan och gör avdraget i ruta R22 med 7 000 kronor, dvs. man fyller i kostnaden för sina resor minus 11 000 kronor vilket står i deklarationsanvisningen för ruta 22.

Och givetvis kan man ha avdrag för resor både som avdrag för inkomst av tjänst liksom avdrag för näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

Sommar  
#736809 Då biir det problem med tillsynsresor pga granbarkborreangrepp verkar det som. Har kollat både ev angrepp några gånger, samt att stammarna verkligen forslats bort. Borde finnas eller komma något sätt att bokföra koll på skador.

   TS
Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736810 @Ells76, du verkar ha lite koll.

Eftersom jag jobbar i min konsultfirma från min källare, så menar jag att min arbetsplats är där. Om jag då åker 1 dag i veckan till skogen för att röja eller hugga, är mina resor till skogen att anse som "näringsresa"?

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736830 Om du förvarar motorsåg, röjsåg mm i hemmet och du transporterar dom och dig till skogen räknas det som näringsresa.
Har du däremot allt detta i en byggnad på skogsfastigheten och bara transporterar dig själv från privatbostaden till skogen räknas det som en arbetsresa.

Användarvisningsbild

Re: skogskonto som går ut i år

Camaro1969  
#736839
Sommar skrev:Då biir det problem med tillsynsresor pga granbarkborreangrepp verkar det som. Har kollat både ev angrepp några gånger, samt att stammarna verkligen forslats bort. Borde finnas eller komma något sätt att bokföra koll på skador.


Det är därför du utför något arbete varje gång du åker till skogen, då förvandlas det till arbetsresa👍

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736843
jl skrev:Om du förvarar motorsåg, röjsåg mm i hemmet och du transporterar dom och dig till skogen räknas det som näringsresa.


Ja, det har jag faktiskt. Roligare att stå hemma i uppvärmt garage och serva.

Men jag har ju inte med mig traktorn hem, så när jag åker för att hugga är det näringsresa men om jag åker för att köra ut virke är det resa till arbetet? 🙃

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736890
Mangan skrev:
jl skrev:Om du förvarar motorsåg, röjsåg mm i hemmet och du transporterar dom och dig till skogen räknas det som näringsresa.


Ja, det har jag faktiskt. Roligare att stå hemma i uppvärmt garage och serva.

Men jag har ju inte med mig traktorn hem, så när jag åker för att hugga är det näringsresa men om jag åker för att köra ut virke är det resa till arbetet? 🙃


Om det är resa i näringen eller en resa till arbetet avgörs om resan kan ses som arbetes tid eller inte.

För att ta ett exempel. Om du har 2-3 km till skogen är det nog inga problem att övertyga skatteverket att det är billigare att du har privatbostaden som fika ställe och där du byter om till arbetskläder än att du ska ha en arbetsbod till det uppe i skogen.
Om du däremot har 15mil enkel resa är det nog inte lika lätt att övertyga dom om att hemmet är bästa stället att byta om på, utan då anser dom nog att du kan ha en arbetsbod i skogen och att resan dit ska anses vara en resa till arbetet.

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

Sommar  
#736903 Ringde Skatteverket (företagsavd) som sa att ett skogskonto går ut det år som det betalas ut. Mitt är från 2011 års taxeringsår, påbörjat efter deklarationen i maj 2012. Det kommer en betalas ut under 2022, så då måste det vara så att det gäller för nästa års avdrag? Hur tänker ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

jannee  
#736904 Du kan i princip ta ut pengar när som helst från skogskontot.
Normalt överför banken skogskontopengarna den sista Dec till ditt företagskonto det år de inte få vara inne längre.
Som ex i ditt fall kommer skogskontopengarna överföras den sista Dec 2022, men inget hindrar dig från att ta ut del av skogskontopengarna redan i år - exempelvis om du har stora utgifter som du behöver kompensera med intäkter.

Avatar Fallback

Re: skogskonto som går ut i år

Sommar  
#736917 Tack för alla kloka svar! 🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).