Skogsekonomi

Bokföra såld inventarier

4 inlägg 3483 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bokföra såld inventarier

pebr702  
#735382 Köpte för några år sedan ett paket bestående av en ATV och skogsvagn, nu har jag sålt vagnen, hur bokför man en försäljning som är en del av en inventarie? På min inköpsfaktura är inte kostnaden för ATV resp vagn upptagna. 🤔



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföra såld inventarier

alias  
#735385
pebr702 skrev:Köpte för några år sedan ett paket bestående av en ATV och skogsvagn, nu har jag sålt vagnen, hur bokför man en försäljning som är en del av en inventarie? På min inköpsfaktura är inte kostnaden för ATV resp vagn upptagna. 🤔


Har du någon bokfört värde kvar på inventarierna (d.v.s. de är ej till fullo avskrivna)?
Om inte så ska hela intäkten bokföras som en vinst vid avyttring av inventarier.

Om du fortfarande har ett icke avskrivet värde av inventarierna kvar i bokföringen så är det av intresse att veta om ATV+vagn är dina enda ännu icke fullt avskrivna inventarier i bokföringen, samt när du köpte in dem och till vilket pris samt kvarstående värde i bokföringen?

Tänker mig att det blir desto knepigare ju fler inventarier som finns med i bokföringen, samt om du har gått över från huvudregeln till alternativregeln för avskrivningarna...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bokföra såld inventarier

pebr702  
#735428 Tja, det verkar mer o mer knepigt ju mer jag läser om det, och ja det finns ett visst värde kvar och jag har dessutom köpt på mig mer inventarier, dessutom så har jag nu även bytt in ATV:n mot en ny, men vad jag har läst mig till så kan man göra på flera sätt, och det enklaste för mg verkar vara så att jag har mitt värde på alla inventarier, sen minskar jag det värdet om jag säljer något, och ökar om jag köper, dessutom så minskar jag det värdet varje är med avskrivningarna, det hela blir då en skattemässig konsekvens motsvarande om jag tagit upp försäljning med en gång eftersom mitt värde som jag får göra avskrivning emot inte är så stort. Knepigt ? ja det kan man lugnt säga...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bokföra såld inventarier

Elis76  
#735429 Försäljning av inventarier bokförs annorlunda än vanlig försäljning eftersom man behöver ta hänsyn till bokfört värde och ackumulerade avskrivningar.

För att räkna fram vinsten eller förlusten behöver man känna till försäljningspriset och restvärdet.

Restvärdet tar man från sin inventarieförteckning alternativt räknar fram det genom inköpspriset minus ackumulerade avskrivningar.

Vinst eller förlust räknas då fram som: Försäljningspris minus restvärde.
Restvärde = Inköpspris minus ackumulerade avskrivnigar.

Har man tidigare bokfört med hjälp av bokslutsunderlag, inventarieförteckning och använt skatteverkets hjälpblanketter torde det inte bereda en några svårigheter.

Om inköpriset för en inventarie som i detta fall består av ATV + vagn inte är särspecifierad på fakturan, behöver man ett värderingsintyg för vagnen om man avyttrar enbart den.

Anvisningar finns annars att läsa i SKV 282 och 283

https://www.skatteverket.se/download/18.4a4d586616058d860bcc3a8/1561366712569/bokforing-bokslut-och-deklaration-skv282utgava08.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).