Skogsekonomi

skogskonto vid bankbyte

10 inlägg 3509 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skogskonto vid bankbyte

Agaton  
#733960 Hej,
Jag gjorde en insättning i år på skogskonto för fjolårets intäkter. Och nu denna månad ska jag byta bank från den jag har idag till en annan pga bolån. Min nya kontakt på banken var osäker på skogskonto och huruvida det går att flytta.

Har nån här koll på det och hur man ska tänka och gå till väga? Kanske genomgått samma sak?

Tack på förhand!

Mvh Per



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: skogskonto vid bankbyte

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733969 Har för mig att det ändrades för några år sedan, så flyttar du rakt av så blir det inga skattekonsekvenser..... 🤔 (Rätta mig om jag har fel)

Avatar Fallback

Re: skogskonto vid bankbyte

Robur Clivus  
#733973 Jag gjorde samma manöver för något år sedan, nya banken öppnade nya skogskonton dit jag förde likviderna. Banken jag avlutade mina konton hos meddelade skatteverket att dessa var avslutade hos dem. Kom med som kontrolluppgift i deklarationen där jag beskrev situationen i text. Blev kontaktad av skatteverket och bifogade kopior på mina nya konton hos nya banken. Lite extra tid men inga problem, skatteverket var väldigt bra att ha att göra med.

Avatar Fallback

Re: skogskonto vid bankbyte

Reymond  
#733998 Jag flyttade både lån och mina skogskonton från Swedbank till Landshypotek.
Noll problem. Inga frågor från Skatteverket.

Användarvisningsbild

Re: skogskonto vid bankbyte

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#734022 Det går utmärkt att flytta ditt skogskonto till annan bank. Läs mer hur du går tillväga här. Välkommen att kontakta oss på Landshypotek om du har frågor. 0771- 44 00 20.

https://www.landshypotek.se/kundservice ... kogskonto/

Hälsningar
Anna

Användarvisningsbild

Re: skogskonto vid bankbyte

Agaton  
#736112 hej,
tusen tack för alla svar.
jag sa till min kontakt på banken att gå vidare med flytten baserat på vad ni skrev här. men Swedbank verkar till skillnad från er på landshypotek inte ha en aning om vad de gör.

de har nu bara fört över pengarna från skogskontot till mitt vanliga lönekonto på swedbank det var det verkar det som enligt dem. blir så trött. vet inte om dessa pengar nu kan bara flyttas till ett skogskonto jag startar hos dem i efterhand. hoppas det.

sen undrar jag, kan man flytta skogslikvidkonton med? om inte var ju detta försök till flytt en riktig flopp om jag inte kan flytta allt :/

mvh Per

   TS
Avatar Fallback

Re: skogskonto vid bankbyte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736129
Agaton skrev:de har nu bara fört över pengarna från skogskontot till mitt vanliga lönekonto på swedbank


Jaha, då betyder det att du måste beskatta det som intäkt i år. Ring genast til någon kunnig på Swedbank och be dom fixa detta, annars kommer Skatteverket att undra.

Avatar Fallback

Re: skogskonto vid bankbyte

Reymond  
#736233 Du skulle bett Landshypotek ordna flytten. Dom vet hur man gör. Du hade väl otur med någon okunnig tjänsteman på Swedbank.

Avatar Fallback

Re: skogskonto vid bankbyte

Sörlänningen  
#736294
Agaton skrev:Hej,
Jag gjorde en insättning i år på skogskonto för fjolårets intäkter. Och nu denna månad ska jag byta bank från den jag har idag till en annan pga bolån. Min nya kontakt på banken var osäker på skogskonto och huruvida det går att flytta.

Har nån här koll på det och hur man ska tänka och gå till väga? Kanske genomgått samma sak?

Tack på förhand!

Mvh Per


Det går att flytta och det är egentligen inte krångligt, men du måste få någon på den nya banken att göra det åt dig. Det enda viktiga är att beskattningsåren blir rätt i deras system.

Jag har flyttat mina skogskonton två gånger på fem år. Försök att hitta någon på banken som kan skogsfrågor, så går det enklast. På Handelsbanken kan man prata med någon senior på banken som tar reda på hur reglerna ser ut och hjälper dig. Swedbank har ett särskilt nationellt kontor för skogsfrågor som du kan prata med. Om du har Nordea har du väl en personlig kontaktperson du kan ringa, de skall kunna fixa det åt dig. På Nordea kan man också få hjälp via deras onlinetjänst, men då får man räkna med att det tar några dagar.

Jag är rätt säker på att, om man har flera skogskonton, att man måste ha alla på samma bank. Så om du flyttar ett konto måste du flytta alla samtidigt.
Senast redigerad av Sörlänningen tor 25 nov 2021, 17:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: skogskonto vid bankbyte

Sörlänningen  
#736296
Agaton skrev:hej,
tusen tack för alla svar.
jag sa till min kontakt på banken att gå vidare med flytten baserat på vad ni skrev här. men Swedbank verkar till skillnad från er på landshypotek inte ha en aning om vad de gör.

de har nu bara fört över pengarna från skogskontot till mitt vanliga lönekonto på swedbank det var det verkar det som enligt dem. blir så trött. vet inte om dessa pengar nu kan bara flyttas till ett skogskonto jag startar hos dem i efterhand. hoppas det.

sen undrar jag, kan man flytta skogslikvidkonton med? om inte var ju detta försök till flytt en riktig flopp om jag inte kan flytta allt :/

mvh Per


Det var sopigt av dem. Det finns folk på Swedbank som kan skogsfrågor, men de verkar få och man bör nog se till att få kontakt med dem. De har ett speciellt nationellt kontor med skogskompetens, se om du kan få kontakt med dem.

Jag skulle tro att det går att ordna i efterhand. Men se till att göra det innan nyår, annars blir det inget bra.
Man kan generellt flytta skogslikvidkonton också. Fast jag vill minnas att Swedbank inte erbjuder skogslikvidkonton, så
i ditt fall går det inte. Handelsbanken har skogslikvidkonton, fast med väldigt begränsat antal uttag per år. Nordea har obegränsade uttag på sina skogslikvidkonton, fast med lägre ränta än handelsbanken.

(Jag har ägnat hundratals timmar de senaste två åren åt mina bankbyten, så jag kan mer än jag vill.)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).