Skogsekonomi

Finansiering av inköp innan första avverkningen

8 inlägg 3592 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finansiering av inköp innan första avverkningen

Swartling  
#731970 Hej forumet!

Har nyligt köpt en skogsfastighet på 55 ha i norra Sverige med tillhörande gård. Jag har nu en del funderingar kring finansiering av inköp till skogsbruket, detta rör allt från skogstraktor till skyddskläder osv. Jag har efter bästa förmåga försökt få grepp om grunderna i ekonomin kring skogsfastigheter. Och - ja, jag har en ekonomisk rådgivare! Jag vill dock få så bra grepp om grunderna som möjligt för att slippa fråga honom stup i kvarten om diverse : D.

Nuvarande skogsbruksplan löper till 2025. Endast et skifte innehållandes ca 500 kubik gran är S2 klassat och föreslås avverkas under nuvarande skogsbruksplan. Vid utgången av skogsbruksplan kommer en betydligt större andel vara S2 klassat och sannolikt rekommenderas att slutavverkas (ca 2800 kubik). Mao - inga större summor är på väg in i närtid. Ev skulle man kunna avverka de 500 kubiken och få in en liten slant. Jag har inte undersökt närmare vilket netto det ev skulle kunna röra sig om.

De inköp jag behöver göra nu till näringsverksamheten (vi kan anta att det är 100 000 kr), finns det egentligen några alternativ till att använda sina surt fördärvade och hårt beskattade sparpengar som kommer från inkomst av tjänst? Verksamheten får iår nog ha betraktats drivits som passiv, dvs det går inte att kvitta inkomst av tjänst. Jag antar att man då riskerar hamna i ett läge där man använt skattade pengar från inkomst av tjänst för att komma igång med näringsverksamheten och i framtiden t.ex. tvingas plocka ut (och skatta) pengar från näringsverksamheten för att finansiera t.ex. renoveringar i bostadshuset? Jag tycker det blir en rätt märklig sits där man ska köpa in inventarier till en nystartad verksamhet som skatteverket antagligen definierar som passiv, iaf året där inköpen sker. Man kan ju överväga något typ av lån vid köp av traktor eller skoter varpå endast räntan skulle behöva betalas med inkomst av tjänst fram tills dess att det finns inkomst i verksamheten, dock erbjuder min bank maskinfinansiering endast via Wasa kredit och dom verkar mer inriktade på lån till större jordbruksverksamheter och traktorer i halvmiljonsklassen och diverse begränsningar.

Obs- allt skrivet med risk för att jag fatalt missuppfattat grunderna 🤣 . Tacksam för input från det här eminenta forumet!



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Finansiering av inköp innan första avverkningen

Vedproducent  
#731994 Underskott sparas till kommande inkomster. Du går alltså inte miste om avdragen. Se bara till att få med alla fakturor och avdrag i deklarationen så sparas det till kommande inkomster.

Användarvisningsbild

Re: Finansiering av inköp innan första avverkningen

Swartling  
#732001
Vedproducent skrev:Underskott sparas till kommande inkomster. Du går alltså inte miste om avdragen. Se bara till att få med alla fakturor och avdrag i deklarationen så sparas det till kommande inkomster.


Yes, att underskott kan sparas är jag med på. Men jag har ju fortfarande byggt underskottet med pengar jag redan har skattat ca 40% i inkomstskatt på?

Får jag in 100 000 kr från en avverkning som jag sedan köper en traktor för (vi säger att den kostar 100 000kr) så betalar jag väl i slutändan 0kr i skatt? Detta jämfört med att ta 100 000 kr från inkomst av tjänst, där har jag ju redan skattat bort ca 40% även om jag sen kan kvitta underskottet mot kommande intäkt? Eller tänker du att de avdrag jag kan nyttja sen kompenserar för de 40% jag har skattat bort redan ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiering av inköp innan första avverkningen

jannee  
#732005 Du ska se det som att du lånar ut pengar till ditt företag, m.a.o. får du tillbaka exakt vad du lånat ut.
Att du använder dig av 40 % skattade pengar hör inte hit, du kunde lika gärna använt dig av pengar du vunnit på tips/lotto.
Avverkar du skog för 100 tkr netto, nyttjar pengarna för privat konsumtion får du betala än mer i skatt om hela summan ska läggas ovanpå din lön.
Helt annorlunda ställer det sig när du ägt fastigheten en tid och arbetat upp möjligheter att endast skatta överskott till 30%

Användarvisningsbild

Re: Finansiering av inköp innan första avverkningen

Swartling  
#732009
jannee skrev:Du ska se det som att du lånar ut pengar till ditt företag, m.a.o. får du tillbaka exakt vad du lånat ut.
Att du använder dig av 40 % skattade pengar hör inte hit, du kunde lika gärna använt dig av pengar du vunnit på tips/lotto.
Avverkar du skog för 100 tkr netto, nyttjar pengarna för privat konsumtion får du betala än mer i skatt om hela summan ska läggas ovanpå din lön.
Helt annorlunda ställer det sig när du ägt fastigheten en tid och arbetat upp möjligheter att endast skatta överskott till 30%


Jag måste nog läsa ett par gånger innan jag fullt ut fattar vad du menar men en key takeaway låter som att jag ska skita i att det är skattade pengar och shoppa loss? Jag hoppas det är så jag ska tolka det 😅

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiering av inköp innan första avverkningen

jannee  
#732013 Du har tydligen lite svårt att förstå.
Du kan ta dina skattade pengar och göra vad du vill, shoppa loss eller låna ut till din skogsfastighet, allt upp till dig.
Däremot kan du INTE ta 100 tkr från en skogsförsäljning och privat shoppa loss utan att få en ordentlig skattesmäll - året efter :lol:
Lånar du ut pengar till din rörelse ackumulera du ett underskott i rörelsen, detta underskott kvittar du senare mot ett överskott vid virkesförsäljningen.
M.a.o får fram färdigbeskattade pengar - eller tillbaka lånet.
Däremot ska du vara VÄLDIGT noga med att spara ALLA utlägg du har i samband med fastigheten, dessa pengar är nämligen avdragsgilla - den dagen du får ett överskott.
ALLT säger ALLT i kostnadsväg som har med skogsfastigheten (ej mangårdsbyggnad) är nämligen avdragsgillt.
Allt från telesamtal, kläder, resor, försäkring, listan göras hur lång som helst.
Däremot får du bjuda på tiden du lägger ned - är nämligen ingen kostnad :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Finansiering av inköp innan första avverkningen

Swartling  
#732029
jannee skrev:Du har tydligen lite svårt att förstå.
Du kan ta dina skattade pengar och göra vad du vill, shoppa loss eller låna ut till din skogsfastighet, allt upp till dig.
Däremot kan du INTE ta 100 tkr från en skogsförsäljning och privat shoppa loss utan att få en ordentlig skattesmäll - året efter :lol:
Lånar du ut pengar till din rörelse ackumulera du ett underskott i rörelsen, detta underskott kvittar du senare mot ett överskott vid virkesförsäljningen.
M.a.o får fram färdigbeskattade pengar - eller tillbaka lånet.
Däremot ska du vara VÄLDIGT noga med att spara ALLA utlägg du har i samband med fastigheten, dessa pengar är nämligen avdragsgilla - den dagen du får ett överskott.
ALLT säger ALLT i kostnadsväg som har med skogsfastigheten (ej mangårdsbyggnad) är nämligen avdragsgillt.
Allt från telesamtal, kläder, resor, försäkring, listan göras hur lång som helst.
Däremot får du bjuda på tiden du lägger ned - är nämligen ingen kostnad :mrgreen:


Haha nejnej "shoppa loss" = låna ut pengar till näringsverksamheten och köpa in det jag behöver till verksamheten. dvs shoppa loss på timmervagn, granngården osv. Menade INTE att jag ska ta ut pengar ur näringsverksamheten utan att skatta för att konsumera privat 🤣 . Fullt så bakom flötet är jag inte (ännu).

Men vad är egentligen fördelarna isf med att kunna kvitta olika inkomstlag vid nystartad verksamhet annat än att man frigör kapital snabbare? Eller finns det inga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiering av inköp innan första avverkningen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732031 Fördelen med att kvitta mot inkomst av tjänst i början är att du slipper svälta ihjäl. Dvs du får likvida medel som du kan leva på. Du skjuter upp skatten, men får betala lite mer skatt sedan. Om du inte behöver det är det normalt bättre att spara avdrag mot framtid intäkter i firman.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).