Skogsekonomi

Riskerna i att ersätta lån med en skattekredit

3 inlägg 1878 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riskerna i att ersätta lån med en skattekredit

Skogz  
#730169 Hej!

Givet 100% koll på vad man gör så är det väl nästan 100% riskfria pengar att alltid maximera periodiseringsfonden varje räkenskapsår och använda de oskattade likviderna till att amortera på sina lån, sedan när det är dags att återföra periodiseringsfonden så lånar man upp pengarna igen och betalar vinstskatt?

Exempel:
John har gjort en avverkning på 3 milj från sin fastighet som är belånad med 1 milj kr till 2.5% ränta. Han sätter av 30% till periodiseringsfonden = 900 kkr.
John betalar ca 40% skatt så vinstskatten på 900 x 0.4 = 360 kkr skjuter han upp. Han använder då 360k till att amortera bort 360 tusen från hans skuld på fastigheten. Räntebesparingen på detta belopp blir 9 tusen per år. Pengar som han nu slipper betala i 6 hela år (p-fondens levnadstid) = 9k x 6 år = 54 tusen mindre i räntekostnader. När 6e året infallit så återförs pfonden och han lånar upp 360k som krävs för att täcka vinstskatten.

Under 6 år har han ersatt 360k av hans lån med en räntefri skattekredit vilket i sin tur har besparat honom 54 tusen.

Vilka risker har vi?
1. Den dagen då pengarna ska lånas upp så får man inte lån från banken
2. Man konsumerar upp extra pengarna istället för att amortera på lånet

Vad tycker ni om detta upplägget?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Riskerna i att ersätta lån med en skattekredit

Skogz  
#730171 Exemplet ovan visar på ett nästan riskfritt tillvägagångssätt, men ponera att John kör in skattekrediten i en bred aktieportfölj som ger 8% per år?
360k hinner isåfall växa till sig 571 tusen kronor. Betalar han sedan tillbaka 360k det 6e året när pfonden återförs så har han lyckats generera 211 tusen kronor i gratis avkastning.

Mycket mer riskfyllt upplägg men borde ändå vara relativt säkert tror jag. Det är inte många 6års perioder i Stockholmsbörsens historia som har uppvisat en negativ avkastning.

Intressanta upplägg som tål att tänkas på tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Riskerna i att ersätta lån med en skattekredit

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730173 Visst kan man göra så. Generellt är det fördelaktigt att skjuta upp skatt så länge som möjligt. Undantag om man tror att a) skattesatserna kommer att öka, eller b) man kommer få stora inkomster i framtiden och därmed betalat högre statlig skatt.

Sen kan man fundera på om amortera är den bästa användningen av den här skapade likviden. Kanske om man har 2,5% ränta, det är relativt hög.

Om ens företag är stabilt och inga investeringar eller expansioner är aktuellt, kanske det inte är värt besväret, men det får var och en avgöra

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).