Skogsekonomi

Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

15 inlägg 5175 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Lindansaren  
#729858 Hej, jag driver företag och tänkte nu köpa lite skog. Jag trodde att skogsnäring beskattas på samma sätt som alla andra näringar i Sverige - alltså man beskattas när man får ett överskott. Men sen läste jag att man inte avskriver skogens värde vid avverkning vilket borde ge konstiga konsekvenser. Se detta exempel:

Jag köper en skogsfastighet för 1000.000 kr. Skogen är värd 800.000 kr och marken är värd 200.000 kr. Jag avverkar skogen och får 800.000 kr netto för virket och säljer marken som är avverkad för 200.000 kr. Jag har alltså gått plus minus 0 kr på mina affärer.

Frågan är - kommer skatteverket ändå att kräva skatt av mig för avverkningen trots att jag inte tjänat några pengar. Hur har skatteverket i så fall tänkt. Verkar inte rimligt. Kan någon av alla experter på detta forum upplysa mig om detta?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Torbjörn Johnsen  
#729861 Jag är inte expert på skogsbeskattning men grundprincipen är att du får ett utrymme för "skogsavdrag" när du köper en skogsfastighet. Skogsavdraget motsvarar halva den andel av köpeskillingen som avser skog (både växande skog och skogsmark). Detta avdrag kan sedan utnyttjas för att kvitta vinst från avverkning och är i princip ett slags värdeminskningsavdrag. I ditt fall så skulle du få ett skogsavdrag om 500 000 kr om du köper skog för en miljon.

Men det finns en del skillnader mot principer med värdeminskningsavdrag:

Du får inte kvitta bort hela avverkningslikviden utan bara halva vid varje avverkningstillfälle. Något undantag finns ev vid "rationaliseringsköp" men det överlåter jag åt någon som kan mer. En annan slamkrypare är också att skogsavdraget ska återföras till beskattning den dag man säljer skogen. Man måste helt enkelt ta upp skogsavdraget som ett värde den dagen man gör reavinstutredningen.

Sen till det stora problemet idag:
Om du köper skog för en miljon så kanske du kan få ut hälften av köpeskillingen om du avverkar den (förutsatt att det är lagligt möjligt). Priset man får för timmer och massaved motsvarar inte vad man får betala för skogen när den står på rot. Skillnaden kan i vissa landsdelar vara väldigt stor.

Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Torbjörn Johnsen  
#729863 Precis som i annan näringsverksamhet så betalar man skatt enbart på vinsten. Inkomsten kan komma från virkesförsäljning och från detta dras kostnaden för omkostnader, avverkningskostnader, kostnader för skogsvård. Även kostnader för ev räntor kopplade till förvärvet är avdragsgilla. Värdeminskningsavdrag motsvaras som sagt var av skogsavdraget.

Nettot ska beskattas som enskild näringsverksamhet (förutsatt att du inte köpt en skog som ligger i bolag, då blir det mer som vilket AB som helst).

Avatar Fallback

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729866 Jag är heller inte expert men det rör sig om två olika skatteområden. När du säljer virket så får du en inkomst från kapital eller från tjänst beroende på om verksamheten är aktiv eller passiv. När du säljer fastigheten så får du en realisationsförlust. Jag vet att det är olika skattesatser men hur de går att kvitta vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Axl  
#729871 Du behöver inte betala skatt på avverkning om du inte gör vinst. Säljer du fastigheten är det andra regler som gäller men det är vinsten som beskattas även där.

Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Lindansaren  
#729872
Axl skrev:Du behöver inte betala skatt på avverkning om du inte gör vinst. Säljer du fastigheten är det andra regler som gäller men det är vinsten som beskattas även där.


Läste du mitt exempel. Man gör vinst på avverkningen men i samband med det så minskar naturligtvis värdet på skogsmarken och man gör förlust där vid en försäljning.

Är det ingen som vet vad en eventuell skatt blir på mitt exempel? Och gärna med en förklaring på hur skatteverket har tänkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Elis76  
#729873 Skogsbruk klassas som näringsverksamhet och faller under bokföringslagen och skall om man är enskild näringsidkare deklaras på blankett NE/NEA oaktat man haft skogliga intäkter eller ej.

Vid förvärv av skogsfastighet kan man i förekommande fall ha rätt till skogsavdrag som är ett s.k. värdeminskningsvadrag. Det skogsavdragsutrymme som räknas fram knyter Skatteverket till fastigheten och skall återföras till beskattning då fastigheten avyttras. Skogsavdraget beräknas på den del av fastighetens taxeringsvärde som belöper på den produktiva skogsmarken relaterat till köpeskillingen. Impediment, åker, vatten, etc. ingår inte i beräkningen av avdragsutrymmet. Deklaration görs på blankett N8 med hjälpblankett 2194 som stöd.

Man får göra skogsavdrag med högst hälften av skogens och skogsmarkens anskaffningsvärde. Avdraget får för varje inkomstår maximalt uppgå till:

- 50% av sålda avverkningsrätter
- 30% av sålda skogsprodukter
- 30% av eget uttag

Observera att varje års skogsavdrag måste rymmas inom det totala avdragsutrymmet man initialt räknat fram. Avdragsutrymmet minskar allt eftersom det åberopas tills det är förbrukat.

Avyttring av näringsfastighet skall deklareras på blankett K7 Försäljning - Näringsverksamhet. I samband med avyttringen skall skogsavdraget återföras till beskattning.

Me information finns i boken "Skatt på skog" som förslagsvis kan lånas på närmaste bibliotek.
https://shop.nj.se/products/skatt-pa-skog

Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Lindansaren  
#729885 Tack för era svar. Men är det ingen som kan svara på vad beskattningen eventuellt skulle kunna vara på mitt enkla exempel:

Du köper en skogsfastighet för 1000.000 kr
Du avverkar skog för 800.000 kr netto som kommer in på ditt bankkonto.
Skogsfastigheten har förlorat i värde pga avverkningen och säljs för 200.000 kr
Dina affärer har gett dig sammantaget 0 kr i överskott.

Vad kommer skatteverket att kräva av dig i skatt? Låt oss för enkelhetens skull anta att allt detta sker inom ett och samma år så inga skogsavdrag eller dylikt är aktuella.

Ingen på detta forum som har koll på detta? Tack på förhand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729893 Ett udda upplägg. Skogsbruk är en långsiktig verksamhet. Skogsklipparna som trodde sig kunna gå runt på såna affärer har försvunnit. Men ser man det på sikt så är skattereglerna hyfsat gynnsamma. I ditt fall skulle virkesintäkten möjligen kunna kvittas mot reaförlust på fastigheten

Avatar Fallback

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729898 Själva grejen med skogsavdrag är att man gör avdrag för en tänkt värdeminskning utan att behöva sälja.

Avatar Fallback

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729900 Om jag ska göra ett försök så när det gäller reaförlusten så får du dra av halva den mot andra inkomster. avdragsmöjligheten är alltså 400 000 kr.
Du har en inkomst på 800000 som till hälften kvittas bort och som till den andra halvan skattas till i bästa fall 50%
Kvar borde då bli 200000 för fastigheten 200000 från skogen och 400000 från kvittningen.

Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Elis76  
#729905 Logga in med Bank-ID på dina sidor hos Skatteverket och gör en uträkning. Skatteverket kan även svara på dina frågor om Du ringer dem.

Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Skogz  
#729916
Lindansaren skrev:Tack för era svar. Men är det ingen som kan svara på vad beskattningen eventuellt skulle kunna vara på mitt enkla exempel:

Du köper en skogsfastighet för 1000.000 kr
Du avverkar skog för 800.000 kr netto som kommer in på ditt bankkonto.
Skogsfastigheten har förlorat i värde pga avverkningen och säljs för 200.000 kr
Dina affärer har gett dig sammantaget 0 kr i överskott.

Vad kommer skatteverket att kräva av dig i skatt? Låt oss för enkelhetens skull anta att allt detta sker inom ett och samma år så inga skogsavdrag eller dylikt är aktuella.

Ingen på detta forum som har koll på detta? Tack på förhand.

Skog inköpt för 1 milj
Avverkning sker där slutlikviden landar på 800k
Skattepliktig belopp som tas i inkomst av näringsverksamhet: 800k

Skatt på 800k om du bor i till exempel Dorotea blir 314.228 kr

Dvs allt som allt efter försäljning av fastigheten så har du kvar 685.772 kr

Dvs du har bränt 314 tusen åt helvete

Användarvisningsbild

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

Vedproducent  
#729928 Lägger in en länk här som tar upp det mesta inom skogsbeskattning. Nu är jag inte mycket för det bolaget som skickar ut det men det är en ganska bra sammanfattning om beskattning.

https://storaensoskog.se/wordpress/wp-c ... skogen.pdf

Avatar Fallback

Re: Beskattas jag vid avverkning även om jag inte gör vinst?

larson  
#730295 DU BORDE BELÖNAS MED CIRKA 350 000 KRONOR I SKATT EFTER GJORDA AFFÄRER. antagit att Du har en tjänsteinkomst om 300 000 kr och skatt redan dragits på denna inkomst. 1 miljon har blivit 650 000 kr!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).