lör 21 aug 2021, 10:06#724305Om man har avverkat och funderar på att ta ut likviden som en betalplan under ett antal år, hur ser det då ut med möjligheten att nyttja skogsavdrag?
Alltså, säg att man avverkar År 1, och kommer överens med virkesköparen om en betalplan på, säg, 3 år. Sedan köper man ytterligare en skogsfastighet, kanske År 2 eller 3.
- Kan man fortfarande nyttja skogsavdraget på samma sätt som om man tagit ut likviden ”på ett bräde”?
- Måste tillköpet göras under något av de år som uttag från betalplanen görs?
Skogsekonomi
Betalplan och skogsavdrag
TS

lör 21 aug 2021, 11:39#724313Betalningsplan innebär att du fördelar inkomsten av virke över flera år. Så då kan/måste du utnyttja skogsavdrag efter de årliga intäkterna.
Begriper inte vad du menar med tillköp av skogsfastighet, är inte inblandat.
Begriper inte vad du menar med tillköp av skogsfastighet, är inte inblandat.
Självvald väg i egen skog
mån 23 aug 2021, 06:07#724515”tillköpet” kanske skall bytas mot ”köpet”?
Hursomhelst, vad jag menade var att intäkterna som jag önskar göra skogsavdrag på kommer från en sedan tidigare ägd fastighet, och alltså ifall det bara är intäkterna från det kalenderår då man tillträder fastigheten som man får göra skogsavdrag på.
Hursomhelst, vad jag menade var att intäkterna som jag önskar göra skogsavdrag på kommer från en sedan tidigare ägd fastighet, och alltså ifall det bara är intäkterna från det kalenderår då man tillträder fastigheten som man får göra skogsavdrag på.
TS
mån 23 aug 2021, 08:52#724532Observera att lägsta skogsavdrag per beskattningsår är 15 000 kronor för enskild- och 3 000 kronor för samägd fastighet.
Detta skall dock rymmas inom det totala skogsavdragsutrymmet.
Skogsavdraget är 50% av 100% = 50% för avverkningsuppdrag och 50% av 60% = 30% för leveransvirke och uttag av skogsprodukter.
Skatteverket håller koll på skogsavdraget då det skall åteföras vid avyttring av fastigheten.
Detta skall dock rymmas inom det totala skogsavdragsutrymmet.
Skogsavdraget är 50% av 100% = 50% för avverkningsuppdrag och 50% av 60% = 30% för leveransvirke och uttag av skogsprodukter.
Skatteverket håller koll på skogsavdraget då det skall åteföras vid avyttring av fastigheten.
Usus magister est optimus

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).