Skogsekonomi

Skogspriser i mellansverige

6 inlägg 2459 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogspriser i mellansverige

cairde  
#721315 Sitter och kollar på skog på Hemnet. Vet inte om det är där man ska titta efter objekt men en sak slår mig. Skogen i Mellansverige, även långt i från storstäderna, är mycket dyrare än skogen i Norrland. Kanske 4-10 gånger mer i min otroligt ovetenskapliga analys.

Vad är det som driver prisskillnaden? Sågverken ligger väl ändå huvudsakligen inte i Stockholm och marken är inte lämplig för bostadsändamål, det finns gott om mark som är lättare och bättre att bygga på. Tänker mig att jakträtten kanske är värd väsentligt mer i Mellansverige men för att den kalkylen ska gå ihop måste jakträtten i så fall vara värd mycket mer än virket.

De som köper, tänker de inte alls att de ska få tillbaka pengarna? Är det kanske inte en investering, utan konsumtion?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogspriser i mellansverige

Skogz  
#721317 Kan du nämna några områden? Jag tycker att det är rätt okej priser överlag? :)
Ett skogsskifte i Hamrånge går loss på ca 400 kr/kubiken och ett skogsskifte i Umeå går loss på ca 350 kr/kubiken. Rätt så lika?

Användarvisningsbild

Re: Skogspriser i mellansverige

cairde  
#721318 Jag har inga uppgifter om virkesförråd eller bonitet. Men kolla på den här tex...

https://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum- ... 7-17715601

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogspriser i mellansverige

Rohdin  
#721320 Du behöver ju jämföra skog mot skog (bostadspriserna) är något helt annat än skogspriser.

Varför kostar en lägenhet i en Värmlands by 50 000 men i Karlstad någon miljon ?

Jämför i m³sk och även beräkna in bonitet så är väl det endast Norrlands inland som fortfarande är "lite" efter i priset.

Sen södra Sverige är ju väldigt mycket högre och emot/runt om storstäderna.

Användarvisningsbild

Re: Skogspriser i mellansverige

cairde  
#721322 Ja, det är väl det som är själva frågan i grunden, är det här en bostad och är priset högt pga att någon är beredd att betala för värdet av att ha en extra stor trädgård? Eller finns det någon typ av fundamenta som förklarar det höga priset?

Huset i annonsen är ett rivningsobjekt och det enda som föranleder ett pris på 6 250 000 är marken. och man behöver ju inte 53 hektar för bostadsändamål, särskilt inte när fastigheten är så långsträckt och dessutom uppdelad i skiften som inte hänger ihop. Verkar heller inte troligt att man kan sälja resten av marken till någon annan som vill bygga hus. Det saknas detaljplan, avlopp, väg och allt annat folk vi ha i sin vardag.

Så jag tänker mig att priset är satt för att någon ska köpa marken dels för att bo där men även se det som en investering. Jag har ingen aning om hur virkesförådet ser ut, så jag kanske jämfört äpplen och päron. Men är inte priset för högt satt för att man ska kunna räkna hem det som en investering?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogspriser i mellansverige

Rohdin  
#721323 Jag tror priset är högt för om någon köper den gården och bygger ett nytt hus/gård är säljpriset helt plötsligt några miljoner till ^^.

100% att fastigheten är bebyggd som drar upp priset i den annons du länkade.

Blir gården i fråga såld är svaret på din fråga om priset är för högt nej ^^ sänks priset innan det blir sålt så ja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).