Skogsekonomi

Ersättning för förtidig avverkning.

2 inlägg 4294 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Ersättning för förtidig avverkning.

Jeppe.  
#721111Hej jag har funderingar kring hur ersättning för förtidig avverkning räknas ut?

Dem flesta använder väl lantmäteriets skogsnorm, men ger det verkligen en korrekt ersättning?

Jag har räknat på ett annat sätt som jag tycker verkar rimligt. Detta har jag försökt redovisa i slutet på detta inlägg.

Skogsnormen räknas ju efter lantmäteriets P30 prislista vilken är långt under skogsbolagens prislistor, varför dem är det har jag inte fått klarhet i. Men jag mailade lantmäteriet och frågade hur dem räknade ut sin P30 prislista och fick detta som svar:

Principer för beräkning av typträdspriser
Nedan ges en kortfattad beskrivning av hur typträdspriser (P30- priser) beräknas vid Lantmäteriet för tillämpning i ”nya” skogsnormen.
Sverige har vi indelat i sex områden norra Sverige (tillväxtområde 1- 2), mellersta Sverige (tillväxtområde 3-4A) och södra Sverige (tillväxtområde 4B-5). I dessa beräknas typträdspriser för trädslagen tall, gran och löv.
En ytterligare uppdelning i olika bonitetsklasser sker också per trädslag. Trädhöjden ökar i och med höjd bonitet, vilket påverkar toppformtalet och utbytet (även fördelningen mellan timmer och massaved påverkas).
För att erhålla ett typträdspris genomförs dels en bruttovärdekalkyl dels en kostnadskalkyl. Typträdspriset är skillnaden mellan dessa. I Lantmäteriets kalkyler ingår också prognostal för framtida real utveckling av priser (timmer och massa) och drivningskostnader, istället för vägning av fem års medeltal av typträdspriserna. Detta förfarande används bl.a. för att ta hänsyn till konjunkturvariationer.
Bruttovärdekalkyl
Vägda virkes- och massavedspriser beräknas per område. Ett flertal prislistor vägs samman från olika delar inom områdena. För respektive område hämtas prislistor ifrån skogsägarföreningarna: Omr 1 Norra Skogsägarna, Omr 2 Norrskog, Omr 3 Mellanskog, Omr 4A Mellanskog, Omr 4B Södra och Omr 5 Södra. I område (4B och 5) södra Sverige apteras det timmer för löv. Tilldelat pris för sortimentet är ett vägt pris mellan olika trädslag (björk, bok, mfl). I områdena norra och mellersta Sverige apteras bara massaved för löv.
Utbytet för 20 resp. 30-cm trädet dvs. volym massaved (m3f) och timmer (m3to) prissätts enligt ovanstående priser justerade med prognostal (se ovan). Innan slutgiltig summering av bruttovärde per m3sk adderas också ett generellt tillägg främst för att kompensera för högre priser på rotposter.
Anders Bogghed
Lantmäteriet Sektionen för Fastighetsekonomi 801 82 Gävle
Besök: Lantmäterigatan 2 Tel. växel: 026-63 30 00 Tel. direkt: 026-63 30 29 Fax: 026-10 22 12 E-post: anders.bogghed@lm.se....
1 (2)

Lantmäteriet
2009-05-05 2
Kostnadskalkyl
I kostnadskalkylen ingår huggnings-, terrängtransport- och indirekta avverkningskostnader. Beräkning sker på nivån vid gallring och slutavverkning av 20 och 30 cm träd. Sedan sker det en ihopvägning av nivån för gallring och slutavverkning. Dessutom blir tilldelade kostnader olika beroende på bonitet pga. annan stamform. Hög bonitet ger lägre drivningskostnad. I slutändan kan kostnaden också justeras med prognostal på samma sätt som massa- och timmerpriserna.
Rotnetto
Skillnaden mellan bruttovärdekalkylen och kostnadskalkylen ger rotnetton kr per m3sk för 20 resp. 30 cm träden för tall, gran och löv. Rotnettona är för 30 cm träden det samma som typträdspriser (alt P30-priser) om inte ytterligare marknadsjusteringar beaktas.
Skillnaden mellan 20 och 30 cm träden ger prisrelationen (eg. också en priskurva enligt räta linjens funktion) som också används som ingångsfaktor vid avläsning av tabellverket i skogsnormen.
I kalkylerna beaktas inte specialsortiment, premier eller andra tillägg separat utan får anses rymmas inom det generella tillägget. Transportavdrag för massa (främst i norra/mellersta Sverige) sker inte heller vilket delvis kan vägas mot storleken på ovanstående tillägg för dessa områden.

—————————-———————————
Jag har räknat på ett annat sätt som i mitt fall skulle ge en betydligt högre ersättning 8220kr mot 4889 som jag blivit erbjuden av vattenfall för 50st träd T24 40års genomsnitts ålder och mätt till 22m3sk. Det ska väl läggas på ett generellt påslag på 25% vid denna typ av ersättningar med? Detta är inget dem redovisat i sitt erbjudande.

Såhär har jag räknat:
På min fastighet står det totalt ca11 000m3sk och växer ca 400 m3sk per år enligt skogsbruksplanen. Detta ger en procentuell tillväxt på 3,6% (11 000/400)

Om dessa 22 m3sk fått stå kvar och växa i 30år för att nå slutavverkningsbar ålder på 70år då hadde dessa 22m3sk växt till att bli 63m3sk. (22x1.036^30)

63m3sk x 500kr (vilket jag fick på min förra rotpost från södra vintern 19-20) = 31 500, av dessa är ju 11 000kr dagsvärdet och 20 500kr ett förskott vilket medför att 20 500 ska diskonteras med 3% årligen under 30år, dock har jag inte hittat någon bank som ger 3% inlåningsränta utan denna avkastning kräver eget engagemang och risktaganden men men.

20 500 x 0.97^30 = 8220

Detta räknesättet innefattar siffror jag kan ”ta på” vilket gör att det känns mer rättvist. Dock vill man ju veta vad lantmäteriet har för ”prognostal” när dem korrigerar virkespriserna i framtiden som dem troligtvis inte vet så mycket om?

Hur går era tankar kring detta ämne?

Med vänlig hälsning, Jesper

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ersättning för förtidig avverkning.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Jeppe. skrev:
Hur går era tankar kring detta ämne?

Med vänlig hälsning, Jesper

Lite långt och rörigt inlägg från min sida, det mesta OT

Mina tankar....
Tyvärr är det nog bara att ta mössan i hand, bocka, tacka och ta emot de slantar dom erbjuder.
Dom har sina mallar för uträkning, och dom går dom efter...

Vad som retar mig är att dom kan (tror dom i alla fall) göra lite som dom vill.
När dom skulle röja min ledningsgata så skickade dom först ut ett brev med information, dock skickade dom inte till mig, utan till förra ägaren, ägarskiftet skedde typ 3 - 5 år innan. (förra ägaren var min Far)

Sen skickar dom ut ett ersättningsförslag med kontrakt, var bara att skriva under och skicka in så skulle det komma pengar sedan, även detta skickades till förra ägaren.

Här ångrar jag lite att jag inte bad min far skriva under och skicka in, hade varit intressant att se vad som skulle hända, om dom verkligen betalade ut pengar till honom, och vad som sen skulle hända när dom kommit och röjt och fällt träden och jag ringer och kollar vad som händer och varför jag inte fått information om detta :-) Och framförallt när / om jag skulle få ersättning för detta.

Istället ringde jag kontaktpersonen och berättade att jag inte var så imponerad över att dom inte kunde skicka till rätt ägare av fastigheten, efter ett tag kommer det ett kontrakt i mitt namn (fars namn övertsruket och mitt namn skrivit för hand.)

Nu hade jag två val, att ta ner träden själv och få några kronor mer i ersättning, eller att låta dom fälla träden.
Jag hade en liten tanke på att ev. göra jobbet själv, men deras slutdatum passade inte mig, utan jag ville ha lite längre tid på mig en månad eller två, men det gick inte, detta datum var viktigt att hålla, så då fick dom göra jobbet, jag frågade när detta skall bli klart, "innan semestern" var svaret jag fick, detta var början på året, när semestern kom var det inte huggit, utan det dröjde ytterligare ett helt år till innan maskinerna kom och högg, så när dom själva gör jobbet är slutdatumet inte så noga.

Om jag minns rätt så hade dom delat upp volymen i två delar, volym i ledningsgatan, och volym utanför ledningsgatan som var för lång och hotade ledningen, volymen utanför ledningsgatan var om jag minns rätt 18 träd som var markerade med en blå prick, då jag har typ 1,5 km ledningsgata så frågade jag efter en karta över var dessa 18 träd stod, men det hade dom inte, jag skulle få leta rätt på dessa själv, nu löste detta sig självt då dom gjorde jobbet själva, dock har jag sen sett att dom missat några av dessa träd, så det var inte så lätt för dom själva att hitta alla träden.

Volymen som var i ledningsgatan var om jag minns rätt 50 m³ betalades med 50 kr / m³, men dom sa att eftersom att det var lite större volymer kunde dom sträcka sig till att betala 100kr, samtidigt som dom informerade om att dom minsann inte behöver betala något alls, då detta var inom "engångsersatt område"

När det var hugget och utskotat tyckte jag att det var mycket i vältorna, jag pratade med skotarföraren och han uppgav att det var typ dubbla volymen mot Vattenfalls uppskattade volym.
Jag ringer kontaktpersonen och han bekräftar att det var lite mer volym än beräknat, och att dom skulle betala för denna extravolym, men några 100 kr / kubik gick inte nu, så det blev bara 50 kr.

Tyvärr hade jag inte energi till att bråka mer med dom just denna perioden, utan koncentrerade mig mer på min far som var lite sjuk och racklig.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).