Skogsekonomi

Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

20 inlägg 8468 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

Gregzore  
#723101 Jag är i samma ålder som dig och köpt mina första skogsskiften under senast två åren. Friluftslivet, investering, och stabilitet var anledningen, plus ett skattetekniskt sätt att hantera större summor pengar som dubbelmedborgare (lång historia).

Jag bjöd på många fastigheter innan jag lyckades `vinna` den första. Ett par lärdomer:
- I många kommuner i Dalarna krävs det förvarvstillstånd för att köpa då det är s.k. `omärrenderingsområden`. Jag lyckades komma runt det genom att köpa två fastigheter och sätta ihop de, samt att min sambos föräldrar bor i kommunen där jag köpt. Men det annars kan vara svårt för 'utbor` att köpa i dessa områden. Samtidigt är det mindre konkurens då det finns färre möjliga köpare.
- Banken glädligen lånar pengar. Det gör att du kan köpa mer skog, båda i första köpet och i följande köp.
- Ungskog är roligare än gammal skog. Köp skog som du kan forma och som växer fram tills du går pension. .. kalhygge är ju billigt och har bara tillväxtpotential!
- Ungskog ger inte något större avkastning och det är bra om du har ett vanligt jobb för att slippa lägga avverkning på skatt.
- Det är mycket som man kan räkna som kostnad för skogen. Dessa 'kostnader` är skattetekniskt bra.
- ska man göra ett rent ekonomiskt kalkyl, har ung skog en `ekonomisk` tillväxt som är något lägre än aktiemarknaden i snitt, men bättre än bankränta. Skog växer i m3 och värdet av en m3 växer. Sedan för värje m3 en skog växer, växer den in i en högre kvalitets segment... Så de sista m3 en skog växer (stamblocken) är mest värdefulla! Glöm 'ränta på ränta'. Det är tillväxt på tillväxt som växer som du vill ha.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

Mellberg  
#723122 Så länge låneräntan ligger still runt 2 % är det ganska lugnt. Fastighetspriserna är i stort sett de samma idag som för 10 år sedan. Nu faller dock rotnettot som en sten och inget talar för att dessa kommer att skjuta i höjden i närtid.

När jag köpte min senaste fastighet 2010, behövde jag ett netto på ca 360 kr/m3fub för ett nollresultat. Tror inte att någon får ut detta i norrland idag. Finns inga gallringar som lämnar ett netto här uppe, i så fall måste någon annan betala.

Kanske ett märkligt råd , men låna upp så mycket som möjligt på fastigheten... låt banken ta en större risk =))

Lägg dina pengar i värdepapper, där ligger ju avkastningen idag på minst 20 % 😎

Användarvisningsbild

Re: Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

Stenrik  
#723206 Vad tror ni om silver?
Siffror.. (kan innehålla fel).
25 miljoner kilo, eller 25000 ton utvinns årligen. I år väntas utvinningen stiga till nästan 28 miljoner kg efter några år av minskad utvinning.

Ca 70% går till industrin, knappt 20% till smycken och drygt 10% till investerare.
Silver används till kyl och frys, lödning, solpaneler, elbilar, elektronik, kontaktdon, batterier mm.
Solpaneler verkar det bli mer och mer av då elpriserna går upp samtidigt som panelerna blir billigare.
Det finns ca 1,4 miljarder bilar i världen och årligen tillverkas nånstans mellan 60 och 90 miljoner nya bilar. 4,5 miljoner av dessa är elbilar, och siffran är stigande. Elbilar använder idag 25-50 gram silver per bil, och trenden är stigande. Därtill går det en del silver till laddstationerna också.
Priset ligger på drygt 23 dollar per uns. Det går ungefär 32 uns på ett kilo, ca 740 dollar för ett kilo silver.

Avatar Fallback

Re: Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

fri  
#723216 Om du ska ha silver vill jag rekommendera silvermynt, de är momsfria.

Användarvisningsbild

Re: Har en miljon - hur investerar jag den rätt?

Ränken  
#732419
Stenrik skrev:Största risken med att investera i skog idag är politiskt, tyvärr.
Den största risken är utan någon som helst tvekan granbarkborren .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).