Skogsekonomi

Timmlön Gräsklippning?

35 inlägg 9368 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Erre  
#715372 150 kr i timmen. Om du slipper hålla med gräsklipparen.
Oftast blir det ju inte så många timmar per fastighet så även om du håller på 2-3 timmar per ställe så blir det ju inte jättedyrt för kund. Och du har en vettig peng för tiden du avsätter.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715393
Erre skrev:150 kr i timmen. Om du slipper hålla med gräsklipparen.
Oftast blir det ju inte så många timmar per fastighet så även om du håller på 2-3 timmar per ställe så blir det ju inte jättedyrt för kund. Och du har en vettig peng för tiden du avsätter.

Det låter vettigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

toker72  
#715417 Dom som lever på gräsklippning tycker nog inte det är vettigt men å andra sidan hur skulle svart jobb kunna upplevas som rimligt av dom som blir av med jobben om det nu blir så.

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715419
toker72 skrev:Dom som lever på gräsklippning tycker nog inte det är vettigt men å andra sidan hur skulle svart jobb kunna upplevas som rimligt av dom som blir av med jobben om det nu blir så.

Jag fattar vad du menar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmlön Gräsklippning?

Nonkan  
#715547 Kör det vitt, finns många företag man kan fakturera genom, t.ex. frilansfinans.

Gör man ett bra jobb ska man vara stolt över det och ha vettigt betalt, det är inte bra för självkänslan att sälja sig för billigt. Det är sällan folk kommer efteråt och klagar på priset om jobbet är bra utfört.

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715566
Nonkan skrev:Kör det vitt, finns många företag man kan fakturera genom, t.ex. frilansfinans.

Gör man ett bra jobb ska man vara stolt över det och ha vettigt betalt, det är inte bra för självkänslan att sälja sig för billigt. Det är sällan folk kommer efteråt och klagar på priset om jobbet är bra utfört.

Det håller jag med om.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man kör klippare utan utbildning (än) eller har gott massa i skola, så länge m,an gör att bra jobb. Vilket jag tycker att jag gör så länge jag inte sätts på en utsliten stiga. Då tar det tid och blir fult..
Om jag kunnat så är vitt också möjligt, men i det läget jag började fundera på timpris var det inte aktuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Overkligheten  
#716577 Utveckla gärna ditt resonemang varför det inte är aktuellt med vitt när du klipper per timme.

Du undergräver din egen och dina konkurrenters försörjning för att i slutänden bara ge kunden fördelarna... Ett win-loose upplägg skulle jag säga. Våga ta betalt vad du kostar. 💪

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Erre  
#716578 Mitt förslag var om du hjälpte släkt. Klipper du åt alla möjliga så är vitt bättre.

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#716579
Overkligheten skrev:Utveckla gärna ditt resonemang varför det inte är aktuellt med vitt när du klipper per timme.

Du undergräver din egen och dina konkurrenters försörjning för att i slutänden bara ge kunden fördelarna... Ett win-loose upplägg skulle jag säga. Våga ta betalt vad du kostar. 💪

Det var ett specifikt tillfälle, troligen första och sista jag kör på timme.
Och jag ville veta om jag tagit rätt i efterhand. Om jag tagit vitt så hade de velat ha rut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Overkligheten  
#716581 Om du kör mot privatkunder och svart så förstår jag det ännu mindre. Kör du vitt har möjlighet att betala arbetsgivaravgifter, inkomstskatt och betala in till pensionen och ända få ungefär lika mycket i fickan. Och kalla dig företagare! Do it!

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#716582 Som jag sa. Det var bara en specifik kund.
Och jag kunde inte erbjuda rut på vitt. Jag kommer inte klippa åt dem i gen.
Annars så kör jag vitt när jag tar betalt i pengar.
Det var inte privatkund hur som, utan grannen till en som jag brukade hjälpa på special-deal. Behöver du mer förklaring så skicka pm med nummer så tag vi det på telefon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmlön Gräsklippning?

tallen100  
#716590 Tänk vad det går att krångla till det här med gräsklippning oxå...🙃
Senast redigerad av tallen100 fre 18 jun 2021, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Overkligheten  
#716591 Ja, och tänk hur det skulle kunna bli om grässtråna blir riktigt höga och tjocka. Helt utflippat.

Avatar Fallback

Re: Timmlön Gräsklippning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716622 Finns det ocertifierade klippare som klipper gräs okontrollerat? Här krävs skarpa EU-direktiv.

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#716627
Overkligheten skrev:Ja, och tänk hur det skulle kunna bli om grässtråna blir riktigt höga och tjocka. Helt utflippat.

Då är det dags för röjsåg, och denna tråd färdig.
Vad är bäst till gräsröjning?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).