Skogsekonomi

Timmlön Gräsklippning?

35 inlägg 9372 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715328 Hej!

Jag undrar vad som är normal timlön för gräsklippning exklusive maskin. Alltså bara förare.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

svampbob  
#715334
williamm skrev:Hej!

Jag undrar vad som är normal timlön för gräsklippning exklusive maskin. Alltså bara förare.


Tar du bara betalt i begagnade motorsågar?

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715336
svampbob skrev:
williamm skrev:Hej!

Jag undrar vad som är normal timlön för gräsklippning exklusive maskin. Alltså bara förare.


Tar du bara betalt i begagnade motorsågar?

Vanligtvis, så jag har aldrig funderat på vad det blir i pappersbitar. Men det vore bra att veta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715339 Tilläggas bör att jag har klippt rätt mycket, så jag anser att jag är i nivå med dem som gör det professionellt. Jag vill inte heller skada dem som lever på det gör det genom att vara för billig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmlön Gräsklippning?

alias  
#715340
williamm skrev:
svampbob skrev:
williamm skrev:Hej!

Jag undrar vad som är normal timlön för gräsklippning exklusive maskin. Alltså bara förare.


Tar du bara betalt i begagnade motorsågar?

Vanligtvis, så jag har aldrig funderat på vad det blir i pappersbitar. Men det vore bra att veta.


När jag sommarjobbade åt ett kommunalt fastighetsbolag (stor andel av arbetsmomenten var grönyteskötsel, såsom gräsklippning, trimning av kanter och beskärning av häckar) så tror jag att det reglerades i Kommunals kollektivavtal för fastighetsskötare.

Det är drygt 15 år sedan så jag kommer inte ihåg om det landade på ca 100 kr/h inkl. semestertillägg eller plus semestertillägg (13 % påslag på avtalad lön om man inte arbetar in semesterdagar, om jag inte minns fel). Bör rimligen inte ha blivit billigare sedan dess.

Klippte även gräs åt några tyska sommarstugeägare för ca 20 år sedan och då fick de betala 90 kr/h kontant (tror inte att de skickade några kontrolluppgifter till Skatteverket på dessa inkomster), det var dock ströjobb.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Pertan69  
#715354 Får frågan ibland via firman och håller jag med maskin så är det 700:-/h men då fixar jag med rot och rut.

Ta betalt är en sak, går du som anställd eller egen? låter som sommarjobb utan myndighets inblandning, du slipper skatt chefen slipper avgifter, du är oförsäkrad men ratta maskin 200:-/h

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715357
Pertan69 skrev:Får frågan ibland via firman och håller jag med maskin så är det 700:-/h men då fixar jag med rot och rut.

Ta betalt är en sak, går du som anställd eller egen? låter som sommarjobb utan myndighets inblandning, du slipper skatt chefen slipper avgifter, du är oförsäkrad men ratta maskin 200:-/h

I egen regi. Utan maskin. Utan myndighetsinblandning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Grålle52  
#715360 700kr/h för gräsklippning? det är ju vad jag får ge för en 14tons grävare med gubbe.

Avatar Fallback

Re: Timmlön Gräsklippning?

alias  
#715363
Grålle52 skrev:700kr/h för gräsklippning? det är ju vad jag får ge för en 14tons grävare med gubbe.


Tänkte lite i samma banor. Även en större proffsklippare lär binda klart mindre kapital och dra avsevärt mindre bränsle än en 14-tons grävare (sen lär en gräsklippare ha färre debiterbara timmar/år än en grävare).

Bara att gratulera den som lyckas ta bra betalt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Grålle52  
#715364
alias skrev:
Grålle52 skrev:700kr/h för gräsklippning? det är ju vad jag får ge för en 14tons grävare med gubbe.


Tänkte lite i samma banor. Även en större proffsklippare lär binda klart mindre kapital och dra avsevärt mindre bränsle än en 14-tons grävare (sen lär en gräsklippare ha färre debiterbara timmar/år än en grävare).

Bara att gratulera den som lyckas ta bra betalt.

MVH
Alias


Eller så är det så tråkigt att största delen går till lönen :) Hur mkt kan en klippare kosta per h egentligen?

Avatar Fallback

Re: Timmlön Gräsklippning?

tallen100  
#715365
alias skrev:
Grålle52 skrev:700kr/h för gräsklippning? det är ju vad jag får ge för en 14tons grävare med gubbe.


Tänkte lite i samma banor. Även en större proffsklippare lär binda klart mindre kapital och dra avsevärt mindre bränsle än en 14-tons grävare (sen lär en gräsklippare ha färre debiterbara timmar/år än en grävare).

Bara att gratulera den som lyckas ta bra betalt.

MVH
Alias

Tjänar pengar som gräs 🤔

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715367 Om du har en stor klippare, så för du klippt väldigt mycket på en timme. Så i förhållande till vad som blir klippt är det inte så dyrt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Grålle52  
#715368
williamm skrev:Om du har en stor klippare, så för du klippt väldigt mycket på en timme. Så i förhållande till vad som blir klippt är det inte så dyrt.


200kr/h är inte så illa för att ratta gräsklippare. Jag har efter 5års studier på högskola bara 250kr/h...

Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Williamm  
#715370 Sedan så är 200 i så fall inräknat att ta sig dit m.m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmlön Gräsklippning?

Grålle52  
#715371
williamm skrev:Sedan så är 200 i så fall inräknat att ta sig dit m.m.


jo men så är ju alla jobb om du inte arbetar hemma

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).