Skogsekonomi

Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

67 inlägg 16481 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Fredrik Reuter  
#712912 Att Sveaskog nu höjt virkespriset på timmer med 10 % hjälper föga när avverknings- och transportkostnader ökat och virkespriset på massaved ligger oförändrat. En höjning av timmerpriset på 200 kr skulle vara en bättre anpassning anser nu skogsägare i Norrbotten i ett inslag i SVT.

På påståendet om att skogsägare, trots höjningen, tycker att virkespriset är för lågt svarar Sveaskog att de hoppas att dessa skogsägare tänker om och vill sälja.

Här kan du se inslagen i SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... acker-inte

För Sveaskogs del i Norrbotten så betalas nu 530 kr per kubikmetern för talltimmer. En bra bit kvar till 1000 kr alltså. Våga förhandla och hålla ut så kan skogsägare kanske nå dit under detta smått galna år med hyperstark efterfrågan efter timmer. Ref: 1000 kronor kubiken 2021?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Vedproducent  
#712913 Bara att hålla i. Här är priserna i USA på trävaror. https://www.nasdaq.com/market-activity/ ... A1QWeybFMc

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Fredrik Reuter  
#712916 Ja, det är väl över 100 % i höjning i USA. Det borde vara något att ta sikte på för virkespriset på timmer, speciellt eftersom skogsindustrin ständigt framhåller vikten av exportvärdet(!).

Men även i Sverige är det rejält upp. På knappt nio månader har 45x145 mm C24 regelvirke gått upp med ca 43 %. Och det är på Byggmax. Idag kostar sagda regel 36,95 kr per löpmeter. I augusti 2020 kostade den samma 25,75 kr lpm.

I caset för Byggmax borde alltså virkespriset för grantimmer nu vara 43 % högre än vad det var i augusti 2020.

1.000 kr/m3fub känns då inte alls som en utopi, det borde istället vara, likt i Tyskland, ett bra riktmärke just nu...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Vedproducent  
#712917 zooma ut 300 så sent som drygt ett år sen och nu runt 14-1500. Blir bra mycket mer än 100 procent.

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Fredrik Reuter  
#712918 Javisst, jag höftade för ca 9 mån sedan för att få en jämförelse med Byggmax.

Ytterligare bevis på det galna läget just nu. Från en bygghandel idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Ldsaren  
#712929 Sluta och skriva kontrakt nu för de som kan avvara inkomster varjefall.
Kanske räcker med ett par månader .

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

halvproffs  
#712930
Fredrik Reuter skrev:Javisst, jag höftade för ca 9 mån sedan för att få en jämförelse med Byggmax.

Ytterligare bevis på det galna läget just nu. Från en bygghandel idag.


Vilken köpare vill ha ful vankant på reglar?
Allt går tydligen att sälja när efterfrågan är så stor.

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Stavve  
#712936
Fredrik Reuter skrev:Ja, det är väl över 100 % i höjning i USA. Det borde vara något att ta sikte på för virkespriset på timmer, speciellt eftersom skogsindustrin ständigt framhåller vikten av exportvärdet(!).

Men även i Sverige är det rejält upp. På knappt nio månader har 45x145 mm C24 regelvirke gått upp med ca 43 %. Och det är på Byggmax. Idag kostar sagda regel 36,95 kr per löpmeter. I augusti 2020 kostade den samma 25,75 kr lpm.

I caset för Byggmax borde alltså virkespriset för grantimmer nu vara 43 % högre än vad det var i augusti 2020.

1.000 kr/m3fub känns då inte alls som en utopi, det borde istället vara, likt i Tyskland, ett bra riktmärke just nu...


Ska intjäningen vara densamma så kan timmerpriset höjas ungefär hälften (utifrån att det i snitt är 0,5 i utbyte m3fub till m3sv - sedan ligger vissa sågverk både över och under) mao i detta fall kan timret gå upp 21,5% för att intjäningen ska bli densamma för sågverket.

Men faktum kvarstår att råvaran inte går upp och följer med ned i samma takt som utpriserna.

Avatar Fallback

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

r93  
#712945
Fredrik Reuter skrev:Javisst, jag höftade för ca 9 mån sedan för att få en jämförelse med Byggmax.

Ytterligare bevis på det galna läget just nu. Från en bygghandel idag.


Nja, sådär har brädhögarna sett ut nästan alltid här i kalmartrakten...

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Kenya Cane  
#713048 Skrämmande dåliga priser i norr jämfört med söder! 😕😡🤕

Avatar Fallback

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713056
Fredrik Reuter skrev:Javisst, jag höftade för ca 9 mån sedan för att få en jämförelse med Byggmax.

Ytterligare bevis på det galna läget just nu. Från en bygghandel idag.


Det är väl OK, har ingen praktisk betydelse. Det är vankant på reglerna i mitt 80-åriga hus också. För att inte prata om sponten... :)

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Fredrik Reuter  
#713069 Så är det säkert, det var mer ur skogsägarens perspektiv och ställt som att det nästan kan ses som en skymf att få avdrag för ex dubbskador eller andra tillredningsskador.

En tanke som slagit mig i dagens läge med megatryck på timmer och relativt dåligt inom massa så skulle jag inte bli förvånad om kombinaten sågar en del massaved idag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Stavve  
#713097
Fredrik Reuter skrev:Så är det säkert, det var mer ur skogsägarens perspektiv och ställt som att det nästan kan ses som en skymf att få avdrag för ex dubbskador eller andra tillredningsskador.

En tanke som slagit mig i dagens läge med megatryck på timmer och relativt dåligt inom massa så skulle jag inte bli förvånad om kombinaten sågar en del massaved idag?


Har hört sågverk i södra Sverige som sågat ned till 9,5 cm i topp och det blir helt klart massaved i många andra fall.

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Camaro1969  
#713098
Fredrik Reuter skrev:Ja, det är väl över 100 % i höjning i USA. Det borde vara något att ta sikte på för virkespriset på timmer, speciellt eftersom skogsindustrin ständigt framhåller vikten av exportvärdet(!).

Men även i Sverige är det rejält upp. På knappt nio månader har 45x145 mm C24 regelvirke gått upp med ca 43 %. Och det är på Byggmax. Idag kostar sagda regel 36,95 kr per löpmeter. I augusti 2020 kostade den samma 25,75 kr lpm.

I caset för Byggmax borde alltså virkespriset för grantimmer nu vara 43 % högre än vad det var i augusti 2020.

1.000 kr/m3fub känns då inte alls som en utopi, det borde istället vara, likt i Tyskland, ett bra riktmärke just nu...



priset på virke skiljer sig mellan olika byggmaxbutiker
42:- för 45x145 är inte ovanligt

Användarvisningsbild

Re: Norrbottens skogsägare missnöjda med virkespriset

Torbjörn Johnsen  
#713099 Virkesköparna brukar ju vara snabba med att ”marknadsanpassa” sina priser nedåt när priset på deras varor/exportvaror går ner. Snabbast ut, i alla fall officiellt, brukar Södra vara. Men åt andra hållet är det inte lika viktigt utan här KRÄVS hårdare tag från skogsägarnas sida.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).