Skogsekonomi

Hur beskattas ersättning för nyckelbiotop

5 inlägg 3720 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur beskattas ersättning för nyckelbiotop

ujja  
#712551 Om man får ersättning för nyckelbiotop hur beskattas ersättningen?
Kan man använda räntefördelning eller skogskonto för att minimera skatten?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hur beskattas ersättning för nyckelbiotop

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712571 Biotopskydd! Tjatigt att märka ord men just i det här fallet har det betydelse. En nyckelbiotop får man inget för.
Jag deklarerade det som en delavyttring. Dvs försäljning av en del av fastigheten. Eftersom det var ett tillköp där jag hade ett ingångsvärde så blev skatten låg. Redovisningstomtarna säger att det går inte att göra men skatteverket svalde det och det var huvudsaken.

Användarvisningsbild

Re: Hur beskattas ersättning för nyckelbiotop

Björnliden  
#712581 Jag fick Intrångsersättning för mitt Reservat. Skattade som inkomst av kapital, 30%. I efterhand förstod jag att det gick att ha pengarna i en Ersättningsfond så jag korrigerade deklarationen, fick skattepengarna åter och köpte mer mark för pengarna. Jag hade tur att det fanns grannmark till salu inom tre år. Det blir en del påverkan på ingångsvärde så helt skattefritt blev det ej.

Användarvisningsbild

Re: Hur beskattas ersättning för nyckelbiotop

Camaro1969  
#712586
Skogsola skrev:Biotopskydd! Tjatigt att märka ord men just i det här fallet har det betydelse. En nyckelbiotop får man inget för.
Jag deklarerade det som en delavyttring. Dvs försäljning av en del av fastigheten. Eftersom det var ett tillköp där jag hade ett ingångsvärde så blev skatten låg. Redovisningstomtarna säger att det går inte att göra men skatteverket svalde det och det var huvudsaken.



allt går så länge det inte granskas, eller lämnade du ett öppet yrkande?


beror på vad avtalet säger, men jag är nog inne på att det ska vara en delavyttring, alltså en K7

Avatar Fallback

Re: Hur beskattas ersättning för nyckelbiotop

Alvarsson  
#712655 Ersättning för biotopskydd har väl alltid räknats som en fastighetsavyttring?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).