Skogsekonomi

Betala av lån med netto från slutavverkning?

10 inlägg 7867 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betala av lån med netto från slutavverkning?

andreas.s  
#712550 Hej,
Hoppas ni mår bra!

Jag har sedan drygt 30 år en jord- och skogsbruksfastighet som sedan dess sedvanligt drivs som enskild firma. Gården är sedan begynnelsen belånad med ett banklån, på ett förhållandevis litet belopp (i dagens mått räknat). Jag har nu gjort slutavverkning på ett skifte och får ett ansenligt netto.

Min fråga är:
Kan jag betala tillbaka banklånet med pengar från enskilda firmans (i dagsläget) oskattade netto? Eller behöver jag "ta ut pengar" från enskilda firman, beskatta dem och betala av banklånet med de skattade pengarna?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Andreas



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

Torbjörn Johnsen  
#712553 Det går inte att betala av lån (amortera) med oskattade pengar i driften av den enskilda firman. Pengarna måste på något sätt (skattas) ut och det finns några olika vägar att gå, beroende på din skattemässiga situation:

1. Om du har kvar något skogsavdrag så går det att använda. Utrymmet för skogsavdrag får man vid anskaffningen. Har man köpt fastigheten så blir skogsavdraget som motsvarande en andel av köpeskillingen som avser skogsmarken. Har man ärvt följer ev kvarvarande skogsavdrag med från föregående ägare. Du kan ta ut lika mycket som du har utrymme för ev skogsavdrag men max 50% av avverkningsintäkten. Det här avdraget ger egentligen en uppskjuten skatt för det återförs till beskattning den dagen du säljer fastigheten. Har du inget skogsavdrag så får du gå vidare till nästa punkt:

2. Använda utrymme för räntefördelning. Det här utrymmet ska räknas fram i deklarationen för varje år och outnyttjat utrymme sparas till nästkommande år o s v. Räntefördelningsutrymmet beknad enkelt uttryckt på skillnaden mellan tillgångar och skulder. Har man ett positivt eget kapital så får man också ett räntefördelningsutrymme. Man kan ta ut lika mycket som sitt fördelningsutrymme och på detta belopp betalar man ”bara” 30% skatt vilket är betydligt mer fördelaktigt än att ta ut det som vinst/lön.

3. Ta ut pengarna som vinst ur enskilda firman. De ska få dels belastas med egenavgifter och sedan läggas ovanpå din ev övriga inkomst. Den här modellen ger en hög skatt.

Varje skogsägares skattemäsiga situation är unik och många faktorer påverkar. Därför är det viktigt att ta professionell hjälp av någon som kan skogsbeskattning och enskild firma. Det kostar nån krona men lönar sig ofta mycket bra jämfört om man ”gör fel” och åker på en massa skatt i onödan.

Avatar Fallback

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712567 Den som har koll på sitt outnyttjade räntefördelningsutrymme kan spara ihop till en ansenlig siffra med tiden.

Avatar Fallback

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712577 Den som inte har koll på sitt räntefördelningsutrymme kan i efterhand räkna upp det om det tidigare missats. Det krävs en del arbete och gärna professionell hjälp men det är görbart att rädda en hel del pengar retroaktivt på räntefördelningen.

Avatar Fallback

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

jannee  
#712580 Är du pensionär (ålders) har du ytterligare en möjligt att skatta fram pengar mer förmånligt, dessutom är dessa pengar också sjukinkomstgrundande.

Användarvisningsbild

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

Camaro1969  
#712588 som många säger måste de skattas fram först, alternativt nyttja mot tidigare års kostnader/underskott.

ta hjälp av någon som kan skog, det finns fler möjligheter än de torbjörn nämner ovan.

Användarvisningsbild

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

JakobAndersson  
#727025 Tack så mycket för värdefull information och råd. Att betala av lån är alltid inte en mycket trevlig process, särskilt om lånevillkoren inte är särskilt gynnsamma när det gäller räntan. Om du planerar att låna pengar, råder jag dig att gå till webbplatsen https://smslansnabb.se/ och läsa mycket användbar information om företag som kan hjälpa dig med detta.
Senast redigerad av JakobAndersson tis 28 sep 2021, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

alias  
#727054
JakobAndersson skrev:Tack så mycket för värdefull information och råd.


Och hur länge dröjer det innan detta inlägg redigeras med en reklamlänk för ett kreditkort el. dyl., likt användarens enda andra inlägg på forumet?

@Fredrik Reuter:
Det andra inlägget är redan anmält, men ligger kvar.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

Grålle52  
#727061
alias skrev:
JakobAndersson skrev:Tack så mycket för värdefull information och råd.


Och hur länge dröjer det innan detta inlägg redigeras med en reklamlänk för ett kreditkort el. dyl., likt användarens enda andra inlägg på forumet?

@Fredrik Reuter:
Det andra inlägget är redan anmält, men ligger kvar.

MVH
Alias


Vill du inte ha en ekonomisk kudde?

Avatar Fallback

Re: Betala av lån med netto från slutavverkning?

alias  
#727064
Grålle52 skrev:
alias skrev:
JakobAndersson skrev:Tack så mycket för värdefull information och råd.


Och hur länge dröjer det innan detta inlägg redigeras med en reklamlänk för ett kreditkort el. dyl., likt användarens enda andra inlägg på forumet?

@Fredrik Reuter:
Det andra inlägget är redan anmält, men ligger kvar.

MVH
Alias


Vill du inte ha en ekonomisk kudde?


Nej, jag nöjer mig med pengar i madrassen 😉 och ett forum utan en massa odräglig smygreklam insmusslad i mer eller mindre irrelevanta och intetsägande inlägg.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).