Skogsekonomi

Varför är priserna så låga?

47 inlägg 13582 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

BörjeH  
#712117
Skogz skrev:Problemet är att man bara kan sälja någon enstaka gång innan skogsinnehavet är slut och då kan man inte sälja längre😢


Men om du slutavverkar är också skogsinnehavet slut under de flestas livstid... 😉

Jag tycker det hela beror lite på den personliga situationen. Jag är själv pensionär och vi har inga barn eller arvingar som är intresserade av att ta över. Vi båda tycker att när vi blir så pass gamla att vi inte har någon glädje längre av våra fastigheter, så säljer vi dem och har kanske roligt för de pengar som blir över. Den stora frågan är då när detta skall ske. Jag tror det blir svårt att agera i tid innan krafterna är slut...

Men de som har någon anhörig som är intresserat av att ta över så är det en annan situationen. Då handlar det om att underlätta generationsskiftet.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

jannee  
#712128 Tror att man ska försöka avverka lite löpande, satsa att på sikt få en jämn åldersfördelning.
Självklart ska man försöka passa på när priserna är optimala.
Lite dumt att vänta för länge, risken för mer röta, men även att ohyra börjar härja och man blir TVINGAD att avverka.
Man bör också ha i åtanke hur bra högförädlade plantor växer.
Spara skog bara som en s.k. pensionsreserv kan verkligen bita en i örat, vilka minns inte vad som hände med Gudrun.
Sia om framtiden låter sig inte göras, kanske bättre att se bakåt och vad som skett under den senaste 20 eller 30 års perioden.
De som använde pengarna som blev över efter att Gudruntimret fick "skänkas" bort till att investera i aktier/fonder har nog ändå gått vinnande ur den tragedin.
Förtjänsten på att förvalta skog är inte hög, vinsten kommer först när du avyttrar fastigheten.
Sedan kan man diskutera vilken fastighet som varit mest lönsam vid den eventuell försäljning.
Fullsketen med mogen skog eller en med en jämn åldersfördelning där du redan tillgodogjort dig en hyfsad förtjänst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).