Skogsekonomi

Skogskonto

11 inlägg 2997 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskonto

Agaton  
#710280 hej,
Har för 2 år sen ärvt skog lite skog av min farmor som jag nu ska deklarera för. eftersom det är väldigt småskaligt tänkte jag försöka deklarera själv. 2020 var första gången det avverkades skog med hjälp av en avverkningsrätt. nu har jag denna intäkt på mitt bord som jag tänkt sätta in på ett skogskonto.

Min fråga är: är 60% av intäkterna max vad jag kan sätta in och slippa beskatta nu.

vad styr hur stor andel av intäkten jag vill sätta in?

Kan jag bara sätta in hur mycket jag känner för sålänge jag inte tar mer än 60% eller är det nåt annat som styr hur stor andel jag kan sätta in?


Tack på förhand!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogskonto

alias  
#710283
Agaton skrev:hej,
Har för 2 år sen ärvt skog lite skog av min farmor som jag nu ska deklarera för. eftersom det är väldigt småskaligt tänkte jag försöka deklarera själv. 2020 var första gången det avverkades skog med hjälp av en avverkningsrätt. nu har jag denna intäkt på mitt bord som jag tänkt sätta in på ett skogskonto.

Min fråga är: är 60% av intäkterna max vad jag kan sätta in och slippa beskatta nu.

vad styr hur stor andel av intäkten jag vill sätta in?

Kan jag bara sätta in hur mycket jag känner för sålänge jag inte tar mer än 60% eller är det nåt annat som styr hur stor andel jag kan sätta in?


Tack på förhand!


Insättning av medel på skogskonto får inte orsaka underskott i näringsverksamheten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

mrlynx  
#710286 När betalades pengarna ut för avverkning ut?
I år eller under 2020?
60% gäller för avverkningsuppdrag medan 40 % är för leveransvirke.
Om ackumulerade underskott är mer än 40% så sjunker summan du kan sätta in på skogskonto.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

Ldsaren  
#710287 60 % är bruttot på avverkningsrätten också.

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Camaro1969  
#710293 Du ska tänka på att få in rätt värden på n6, och sedan se till att få med kostnaderna för de 2 tidigare åren.
SEN kan du fundera på årets intäkt

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

Sörlänningen  
#710303
Agaton skrev:hej,
Har för 2 år sen ärvt skog lite skog av min farmor som jag nu ska deklarera för. eftersom det är väldigt småskaligt tänkte jag försöka deklarera själv. 2020 var första gången det avverkades skog med hjälp av en avverkningsrätt. nu har jag denna intäkt på mitt bord som jag tänkt sätta in på ett skogskonto.

Min fråga är: är 60% av intäkterna max vad jag kan sätta in och slippa beskatta nu.

vad styr hur stor andel av intäkten jag vill sätta in?

Kan jag bara sätta in hur mycket jag känner för sålänge jag inte tar mer än 60% eller är det nåt annat som styr hur stor andel jag kan sätta in?


Tack på förhand!


Jag tycker att du har fått bra och korrekta svar om det mesta. Men tänkte jag kunde göra en liten kommentar kring vad som styr hur mycket du *vill* sätta in. Om vi skippar allt om hur mycket du får sätta in (det har de andra kommentarerna klargjort) så är det väl två saker som avgör hur mycket du vill sätta in: 1) Din egen skattesituation. En vanlig anledning att sätta in på skogskonto är att undvika att komma över den skattemässiga brytpunkten. Eller möjligen att minimera hur långt över du är. 2) Ha pengar kvar för skötsel. Det är ju ändå ganska rimligt att försöka sköta skötseln med oskattade pengar, det är ju ändå normalt så man vill att företagande skall gå till. Om du t.ex. skall plantera året efter så är det ju definitivt något du skall försöka sätta av för.

Sedan beror det på en massa saker. Om man som jag inte har en anställning utan har skog plus annat i en enskild firma så blir skattebiten dominerande. Om man har lön, men inga andra intäkter i enskild firma så blir rimligen skötselbiten dominerande.
Senast redigerad av Sörlänningen ons 21 apr 2021, 20:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710305 Har du ärvt skogen så är antagligen ditt räntefördelningsunderlag lågt. Men det är ingen ide att sätta in mer än att du klarar dig under räntefördelningsbeloppet. Då skattar du 30% och billigare blir det inte.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

alias  
#710310
Skogsola skrev:Har du ärvt skogen så är antagligen ditt räntefördelningsunderlag lågt. Men det är ingen ide att sätta in mer än att du klarar dig under räntefördelningsbeloppet. Då skattar du 30% och billigare blir det inte.


Det där är en sanning med modifikation.

För ålderspensionärer kan det i vissa fall vara billigare att skatta fram pengarna som aktiv näringsverksamhet än med räntefördelningen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

jannee  
#710313 Vid årets deklaration fann jag att skatt på näringsverksamheten var strax över 20 %, som ålderspensionär.

Avatar Fallback

Re: Skogskonto

Ldsaren  
#710318 Jag tog ut ålderspension hela förra året i förtid , har som F skattare 10.21 % egenavgift , betalar bara till min pension, preliminär skatt och jobbskatteavdrag på det .
Finns det nått mera att tänka på ?

Användarvisningsbild

Re: Skogskonto

Agaton  
#710420 Tusen tusen tack för all respons och all info och kloka råd de uppskattas enormt mycket! Jag tror jag vet hur jag ska ta detta vidare nu 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).